چگونه ظروف چوبی را براق کنیم؟

چگونه ظروف چوبی را براق کنیم؟

ظروف چوبی پذیرایی در حقیقت جزو لیست اکسسوری چوبی قرار می گیرند. به این دلیل که استفاده از آن ها بیشتر جنبه ی زیبایی دارد. اما این ظروف زیبا و دلنشین در دراز مدت خیلی زودتر از ظروف دیگر دچار آسیب و فرسودگی می شوند. برای این که بتوانید از این کار جلوگیری کنید باید روش های بازسازی ظروف چوبی را بشناسید. باید با انواع روغن براق کننده ظروف چوبی آشنا باشید تا بتوانید به طور مرتب ظروف چوبی خود را روغن کاری کنید. برای این که بدانید چگون ظروف چوبی کدر را براق کنید تا انتهای این مقاله با ما بمانید. سایت آف سود به صورت تخصصی در حوزه فروش انواع ظروف چوبی فعالیت می کند و انواع ظروف چوبی پذیرایی را عرضه می نماید. برای خرید ظروف چوبی و خرید اکسسوری چوبی منزل و پوشیدنی به صورت اینترنتی می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید.

چگونه ظروف چوبی کدر را براق کنیم؟

ظروف چوبی جزو وسایلی هستند که نیازمند به مراقبت و نگهداری ویژه ای می باشند. بسیاری بر این باورند که این ظروف به اندازه ظروف کریستال حساس و شکننده نیستند. بله، درست است. ولی اگر به درستی از آن ها مراقبت نکنید و گهگاهی ظروف چوبی خود را بازسازی ننماید، خواهید دید که چقدر زود فرسوده و خراب می شوند. به همین منظور لازم است روش های بازسازی ظروف چوبی را بشناسید.
مشکل دیگری که ممکن است در استفاده دراز مدت برای ظروف چوبی رخ دهد، اینست که پس از مدت طولانی استفاده کدر می شوند و دیگر درخشش اولیه خود را نداشته باشند. برای این که بتوانید ظروف چوبی کدر خود را مجدداً براق کنید و مثل روز اول درخشان و شفاف شود، باید یک سری اقداماتی را انجام دهید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. اما در این قسمت فقط به گفتن این نکته بسنده می کنیم که برای براق کردن ظروف چوبی می توانید از روغن های خوراکی طبیعی و بی بو برای روغن کاری استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را همراهی کنید.

چگونه ظروف چوبی را براق کنیم؟ 1

بهترین روش های براق کردن انواع ظروف چوبی

ظروف چوبی مانند یک بنای تاریخی برای سالم و پابرجا ماندن نیاز به رسیدگی و ترمیم دارند. اگر یک بنای تاریخی در طول زمان مرمت و بازسازی نشود به سرعت فرسوده و تخریب می شود. ظروف چوبی نیز چنین خاصیتی دارند. به طور کلی هر نوع متریالی که از طبیعت گرفته شده باشد در اثر گذر زمان به ذرات اولیه ی خود و به دامان طبعیت بازخواهد گشت. برای پیشگیری از چنین اتفاقی مهندسان و معماران در صدد روش های بازسازی و ترمیم برآمدند. در خصوص ظروف چوبی نیز یک سری اقداماتی وجود دارد که می توان با کمک آن ها ظروف چوبی خود را بازسازی و نو نوار کرد که در ادامه خواهیم گفت.
اما پیش از هر کاری باید ابتدا ظروف چوبی خود را کاملاً تمیز کرده و از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک کنید. برای تمیز کردن ظروف چوبی باید ابتدا در صورت داشتن باقی مانده ی غذا، آن هار را از روی ظرف تمیز کنید. برای این کار می توانید از آب گرم استفاده نمایید و تکه های غذا را به خوبی پاک کنید. سپس با کمک یک اسفنج نرم و مقدار مایع ظرفشویی با آنزیم پایین ظرف چوبی خود را شسته و به طور صحیح آبکشی کنید.
با کمک روش های ضد عفونی ظروف چوبی، آن ها را ضد عفونی کرده و برای چند دقیقه ای به حال خود رها کنید. روش های ضدعفونی ظروف چوبی عبارتند از: سرکه سفید، ماده سفید کننده کلر و یا جوش شیرین و لیمو ترش که کار لکه بری را نیز انجام می دهند. پس از انجام اقدامات فوق، ظروف چوبی را آبکشی کرده و رطوبت باقی مانده را با حوله ی مخصوص و تمیزی، کاملاً خشک کنید و اجازه دهید ظرف های چوبی شما کمی هوا بخورند تا کاملاً خشک خشک شوند. اکنون وقت آن رسیده تا به سراغ براق کردن ظروف چوبی بروید:

1- روغن زیتون براق کننده ظروف چوبی

استفاده از انواع روغن های خوراکی و بی بو می تواند باعث براق شدن ظروف چوبی شما گردد. به عنوان مثال روغن زیتون برای این کار گزینه ی مناسبیست. ولی باید از نوع بی بوی آن استفاده کرد تا باعث ایجاد بوی ناخوشایند بر روی چوب نگردد. البته روغن های دیگری نیز وجود دارد که بتوان برای روغن کاری ظروف چوبی از آن ها استفاده کرد که در ادامه خواهیم گفت، ولی روغن زیتون معمول ترین نوع روغن ها برای این کار به شمار می رود.
با انتخاب روغن براق کننده ی ظروف چوبی می توانید کار خود را آغاز کنید. به این صورت که یک مقدار از روغن را روی ظرف چوبی خود با کمک حوله های کاغذی یا یک پارچه ی نرم و یا اسفنجی نرم بمالید و اجازه دهید روغن کاملاً به خورد ظرف برود. برای این که مطمئن شوید روغن کاملاً جذب ظرف شده باید چند ساعتی را منتظر بمانید و به ظرف خود دست نزنید. برای اطمینان بیشتر می توانید تا 24 ساعت صبر کنید و سپس روغن اضافی را با کمک یک حوله نخی بگیرید. فقط باید این نکته را بدانید که پس از روغن کاری نباید به ظرف چوبی خود دست بزنید چرا که اولاً باعث ایجاد لکه بر روی آن می شود و دوماً مانع جذب روغن در آن قسمت از ظرف می گردد.

2- صابون براق کننده ظروف چوبی

یکی از روش هایی که می توان با کمک آن علاوه بر براق کردن ظروف چوبی، ناهمواری های ظروف چوبی را نیز برطرف کرد، استفاده از صابون براق کننده ظروف چوبی یا صابون پولیش است. این صابون ها اصولاً برای پرداخت کاری قطعه یا ابزار مناسب می باشند و جهت صیقل دادن و آینه ای کردن انواع سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید صابون براق کننده ظروف چوبی یا صابون پولیش می توانید به فروشگاه های ساختمانی یا فروشگاه های وسایل و ظروف چوبی مراجعه نمایید. 
روش استفاده از صابون براق کننده ظروف چوبی به این صورت است که ابتدا مقداری از صابون را روی سطح ظروف چوبی می کشید و سپس با استفاده از یک پارچه ی نرم به صورت دایره ای عملیات پولیش را تا زمانی که به نتیجه ی دلخواه خود برسید ادامه می دهید. پس از اتمام کار نیز، ظرف چوبی را با یک پارچه تمیز و نرم پاک کنید و در صورت لزوم مجدداً عملیات شست و شوی را در سطح ضعیف تری انجام دهید.
فقط نکته ای که باید در خصوص استفاده از صابون براق کننده ظروف چوبی به آن دقت کنید اینست که حتماً مراقب باشید عمل پولیش را زیادی از حد انجام ندهید. گمان نکنید که هرچه بیشتر پولیش بکشید ظرف شما براق تر و زیباتر می شود. ممکن است که براقیت آن بیشتر شود ولی از کیفیت ظرف کاسته شده چرا که با هر بار پولیش کردن بدون آن که شما متوجه شوید بخشی از بافت چوب کَنده می شود. اگر این کار بیش از حد لازم انجام شود ممکن است ظرف شما خیلی ظریف و شکننده شود. بنابراین در هنگام استفاده از پولیش به این نکته توجه نمایید.

3- واکس طبیعی چوب

یکی دیگر از روش هایی که می توان با کمک آن ظروف چوبی خود را بازسازی کرد و دوباره به یک ظرف چوبی درخشان و شفاف تبدیل کرد، استفاده از واکس طبیعی چوب است. این واکس ها که از مواد طبیعی مانند موم زنبورعسل، روغن گیاهی چوب و عصاره های گیاهی تهیه می شوند و هیچ گونه ماده شیمیایی در ترکیب آن ها به کار نرفته است. به همین علت می توان گفت اساساً با ماهیت چوب همخوانی داشته و به خوبی طبیعت چوب را حفظ می نمایند.
روش استفاده از واکس چوب برای براق کردن ظروف چوبی به این صورت است که مقداری از واکس را بر روی ظرف بمالید و سپس با کمک یک پارچه یا برس نرم بر روی سطح چوب کاملاً آن را پخش نمایید و اجازه دهید به خوبی جذب چوب شود. این واکس ها اگر به درستی بر روی چوب کشیده و پخش شوند تا عمق چوب نفوذ کرده و مانند یک لایه محافظ باعث محافظت از بافت چوب در برابر رطوبت و پوسیدگی، می شوند. واکس چوب علاوه بر محافظت از بافت چوب باعث ایجاد درخشندگی و شفافیت در لایه های سطحی چوب نیز می گردد.
یک ایرادی که بر این واکس ها وارد است، ماندگاری کوتاه مدت آن هاست. از آن جا که کاملاً از متریال طبیعی ساخته شده اند، زمان کوتاه تری نسبت به روغن ها و واکس های شیمیایی از چوب محافظت می نمایند و همچنین مقاومت کمتری در برابر خراش و ساییدگی از خود نشان می دهند. بنابراین ممکن است نیاز به استفاده ی مجدد داشته باشند. در صورت لزوم، به راحتی می توانید واکس قبلی را با کمک شستن پاک کرده و واکس جدید را بر روی چوب بزنید.

چگونه ظروف چوبی را براق کنیم؟ 2

4- استفاده از روغن جلا

آخرین روشی که برای براق کردن ظروف چوبی به شما پیشنهاد می کنیم استفاده از روغن جلا می باشد. این روغن به دلیل این که شیمیایی می باشد، ممکن است باعث ایجاد تغییر در طعم غذا گردد. بنابراین اگر ظرف چوبی قدیمی یا خراب شده ای دارید که دیگر نمی خواهید برای مصرف غذایی از آن استفاده کنید و تنها جنبه ی دکوری دارد، می توانید از روغن جلا برای براق کردن آن استفاده نمایید. به این صورت که مقداری از روغن را با شٌت بر روی سطح ظروف چوبی مالیده و به خوبی آن را پخش کنید. سپس اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. فقط دقت کنید که از این ظرف بهتر است دیگر برای سرو غذا استفاده ننماید.

مواد طبیعی و غیر سمی برای براق کردن ظروف چوبی

برای بازسازی ظروف چوبی می توانید از روش های گفته شده در قسمت قبل استفاده نمایید. اما اگر بخواهید از روغن های طبیعی غیر از روغن زیتون برای براق کردن ظروف چوبی استفاده کنید، بهتر است این قسمت از مقاله را از دست ندهید. انواع روغن های طبیعی که غیر سمی نیز بوده و برای براق کردن ظروف چوبی مناسب می باشند عبارتند از:

◘روغن گردو

این روغن که از نامش مشخص است، کاملاً طبیعی بوده و از میوه درخت گردو تهیه می شود. روغن گردو بیشتر برای براق کردن ظروف و وسایل چوبی استفاده می گردد. البته بیشتر جنبه ی مصرفی برای ظروف چوبی دارد چرا که کاملاً بی ضرر بوده و در صورت خورده شدن، آسیبی به بدن نمی رسد. تنها نکته ای که باید در خصوص روغن گردو به آن دقت کنید اینست که مدت زمان خشک شدن این روغن نسبت به سایر روغن ها بیشتر است. بنابراین مراقب باشید پیش از خشک شدن روغن و جذب آن به چوب، از ظرف استفاده نکنید تا روغن کاری شما تأثیر مطلوب خود را بگذارد.

◘روغن معدنی

بیشترین نوع روغنی که برای براق کردن ظروف چوبی پس از روغن زیتون استفاده می شود، روغن معدنیست. این روغن کاملاً بی بو بوده و برای چنین مصارفی مناسب می باشد. از مواد معدنی بدست می آید و می تواند از ظروف چوبی سرو و دیگر انواع ظروف چوبی شما در برابر رطوبت و خراشیدگی محافظت نماید.

◘روغن تانگ

روغنی قدمت دار و پرورش یافته در کشورهای آسیایی مانند چین می باشد که کاملاً گیاهی بوده و از دانه های درخت تانگ استخراج می شود. این روغن کاملاً شفاف است و به سرعت جذب چوب شده و از آن محافظت می نماید به همین علت برای براق کردن ظروف چوبی بسیار مناسب می باشد. سازگاری با محیط زیست و خاصیت براق کنندگی این روغن سبب ماندگاری آن در لیست روغن های براق کننده مخصوص چوب شده است. از دیگر ویژگی های روغن تانگ می توان به خاصیت پولیش کنندگی و زرد نشدن آن اشاره کرد.

◘روغن بذر کتان

اگر می خواهید از روغن بذر کتان برای براق کردن ظروف چوبی خود استفاده کنید باید این نکته را از قبل بدانید که روغن بذر کتان خام مدت زمان بسیار طولانی برای خشک شدن احتیاج دارد. بنابراین باید صبر طولانی برای استفاده از این روغن داشته باشید. اما مزایای آن و ویژگی طبیعی بودنش می تواند باعث جلب رضایت شما گردد. روغن بذر کتان از گیاه بذر کتان به دست می آید و در درجات مختلف فرآوری می شود. بیشتر از روغن پلیمریزه ی آن استفاده می گردد که علاوه بر سمی نبودن، سریع تر نیز خشک می شود. چرا که اگر بخواهید روغن بذر کتان را به صورت پخته شده بر روی چوب بمالید ممکن است برای بدن مضر باشد. این روغن به خوبی در بافت چوب نفوذ کرده و از خراشیدگی و فرسودگی ظروف چوبی شما جلوگیری می کند.

چگونه ظروف چوبی را براق کنیم؟ 3

نکات مهم برای حفظ درخشش ظروف چوبی در طول زمان

بازسازی ظروف چوبی به کمک انواع براق کننده ها تنها بخش کوچکی از اقداماتیست که شما برای مراقبت از ظروف چوبی خود انجام می دهید. در حقیقت باید یک سری نکاتی را جهت مراقبت و نگهداری از ظروف چوبی بدانید و رعایت کنید تا طول عمر ظرف شما بیشتر شود. همچنین با رعایت این نکات درخشش ظروف چوبی شما در طول زمان ماندگارتر خواهد شد. نکاتی از قبیل:

  • ظروف چوبی را بلافاصله پس از استفاده شسته و خشک کنید.
  • ظروف چوبی را در آب غوطه ور نکنید.
  • از ظروف چوبی برای سرو مواد غذایی چرب که روغن زیادی دارند استفاده ننمایید.
  • گهگاهی ظروف چوبی داخل کابینت خود را بیرون آورده و اجازه دهید هوا بخورد.
  • ظروف چوبی را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب و رطوبت نگهداری کنید.
  • ظروف چوبی خود را با شوینده های ضعیف بشویید.
  • حتماً ظروف چوبی خود را چند وقت یک بار ضدعفونی و روغن کاری نمایید.
  • از قرار دادن ظروف چوبی داخل مایکروفر یا ماشین ظرفشویی اکیداً خودداری نمایید.
  • در هنگام شستن ظروف چوبی از سیم ظرفشویی یا اسکاج های زبر استفاده نکنید.
  • ظروف شسته شده و خشک شده را بلافاصله داخل کابینت نگذارید و اجازه دهید یک روز هوا بخورند.
  • و....

جمع بندی

ظروف چوبی این روزها بسیار ترند شده و در هر خانه حداقل یک مدل از انواع ظروف چوبی پیدا می شود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که ظروف چوبی نسبت به سایر ظروف چوبی آشپزخانه یا پذیرایی شما نیاز به مراقبت و رسیدگی بیشتری دارند. روغن کاری و براق کردن یکی از اقداماتیست که می توانید برای حفظ درخشندگی ظروف چوبی خود انجام دهید. سایت فروشگاه آف سود به صورت تخصصی در حوزه فروش انواع ظروف چوبی فعالیت می کند و انواع ظروف چوبی پذیرایی را عرضه می نماید. برای خرید ظروف چوبی و خرید اکسسوری چوبی به صورت اینترنتی می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید.