اصول پذیرایی با ظروف چوبی

چوب به عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع طبیعی و البته تجدید ناپذیر محسوب می‌شود که از زمان گذشته تا به امروز در بسیاری از موارد مختلف کاربردی و مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن می‌توان به رفع بسیاری از نیازهای پرداخت. قطعاً شما نیز در مکان‌های مختلف ظروف و سرویس‌های چوبی فوق العاده و زیبا را دیده‌اید که از آن‌ها برای سرو غذا استفاده می‌شود. می‌توان گفت که امروزه در هر یک از خانه‌ها حداقل چندین نمونه از این ظروف چوبی وجود دارد که در عین زیبایی از مزیت‌های زیادی نیز دارند. شاید بسیاری از افراد به این موضوع معتقد باشند که نگهداری از این ظروف هیچ نوع روش خاصی ندارد و برای خرید آن احتیاج به رعایت هیچ نکته‌ای نیست. در این رابطه باید بیان کنیم که این یک تفکر کاملاً اشتباه است و شما برای نگهداری و استفاده درست از ظروف چوبی باید اطلاعات لازم را داشته باشید. در ادامه قصد داریم مطالب بیشتری در این رابطه برای شما بیان کنیم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اصول پذیرایی با ظروف چوبی1

نکات مهم در پذیرایی با ظروف چوبی

در اینجا برای بسیاری سوال پیش می‌آید که پس از خرید ظروف چوبی باید به چه نکاتی در این رابطه توجه کنید. در این بخش قصد داریم آن‌ها را نام ببریم. 
•    تحت هیچ شرایطی غذایی را که می‌خواهید داخل مایکروویو گرم کنید، داخل ظروف چوبی نگذارید. 
•    جهت شستشوی ظروف چوبی به هیچ عنوان نباید از ماشین ظرفشویی استفاده شود. 
•    از به وجود آمدن تنش‌های دمایی شدید و حتی گرم شدن بیش از حد ظروف چوبی جلوگیری کنید. 
•    زمانی که قصد داشتید ظروف چوبی را بشویید، نباید آن را برای مدت زمان زیادی در داخل آب قرار دهید. 
•    تا جایی که ممکن است سعی کنید غذایی که قصد سرو کردن آن را در داخل ظروف چوبی دارید، دارای دمای زیر ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. 
•    چنانچه قصد سرو غذای نیم پز را داخل ظروف چوبی را دارید، نباید اجازه دهید که بیشتر از ۲۰ دقیقه در داخل آن بماند. 
•    پیشنهاد می‌دهیم زمانی که قصد شستشوی ظروف چوبی را داشتید، از فرچه پلاستیکی و مایع ظرفشویی برای این کار استفاده کنید. 
•    پس از به پایان رسیدن شستشو با استفاده از مایع و آب گرم، به کمک حوله می‌توانید ظروف را خشک کنید. البته پیشنهاد می‌دهیم به مدت دو ساعت تمام ظروف چوبی شسته شده را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند و تمام رطوبت موجود در آن از بین برود. 
•    می‌توانید جهت از بین بردن تمام باکتری‌های روی ظروف چوبی از سرکه استفاده کنید. برای این منظور لازم است نسبت ۱ به ۵ سرکه را با آب ترکیب کنید و آن را روی ظروف بریزید. در نهایت اجازه دهید که این محلول حداقل به مدت ۱۰ دقیقه روی ظرف باقی بماند. سپس با استفاده از یک حوله خشک برای پاک کردن رطوبت موجود اقدام کنید. 
•    در صورتی که ظروف چوبی شما زیبایی اولیه‌ای که در زمان خرید داشت را از دست داده است، می‌توانید به کمک یک سنباده ۴۰۰ یا ۶۰۰ تمام کاسه را به شکلی درست سنباده کاری کنید تا زمانی که به چوب خام برسید. در مرحله بعدی تمام گرد و خاک موجود درون کاسه را به طور کامل پاک کنید و به کمک آب گرم آن را بشویید و اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. پس از گذشت ۷۲ ساعت و بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید ظرف به طور کامل خشک شده است، می‌توانید یک لایه روغنی گیاهی مخصوص ظروف چوبی را روی آن اجرا کنید.

بهترین ظروف چوبی برای سرو غذا از چه جنسی هستند؟

معمولاً از چوب برای ساخت ظروف مختلف با سبک‌های متفاوتی مانند روستیک، مینیمال و مدرن بهره می‌برند. یک نکته قابل توجه و مهم در این میان وجود دارد و آن هم این است که نمی‌توان از تمام ظروف چوبی موجود در بازار برای سرو غذا استفاده کرد. در این بخش چند مدل چوب که برای ساخت ظروف از آن استفاده می‌کنند را نام می‌بریم.

1- کاج

کاج به عنوان نوعی چوب نرم تلقی می‌شود که مناسب‌ترین گزینه جهت سرو مواد غذایی است. چوب کاج در برابر چربی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و با توجه به تطبیق‌پذیری و ساخت آسانی که دارد، طرح‌های فوق العاده ویژه و منحصر به فردی از آن را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

2- بامبو

منشا چوب بامبو مربوط به آسیا می‌شود و یکی از معروف‌ترین چوب‌ها جهت ساخت ظروف غذا است. با توجه به بافت نرم و رنگ خنثای آن، طیف مختلف و گسترده‌ای از ظروف را به کمک آن تکمیل می‌کنند.

3- گردو

چوب گردو ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا، بافت و رنگ خاص و چشم نوازی دارد. به این دلیل که جلوه خاص و ویژه‌ای به ظروف می‌بخشد، اکثراً از آن استفاده می‌شود. اما با توجه به این که دارای وزن سنگینی است، بیشتر برای مواردی توصیه می‌شود که احتیاج نیست آن را به طور مداوم جابجا کنند.

4- بلوط

زمانی که پای قیمت و تنوع به وسط می‌آید، بلوط به عنوان بهترین و مناسب‌ترین گزینه تلقی می‌شود. چوب بلوط طیف بسیار متفاوتی دارد و گسترده رنگی بسیار زیادی را شامل می‌شود. شما می‌توانید ظروف چوبی از جنس چوب بلوط را از قرمز تا قهوه‌ای مایل به خاکستری و سفید استفاده کنید.

5- افرا

چوب افرا کاملاً سنگین و دوام فوق العاده بالایی دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده تا مقاومت خاصی در برابر سایش از خود نشان دهد. اگر قصد دارید زیبایی این چوب را به میزان زیادی افزایش دهید، می‌توانید روی آن را لکه‌دار یا رنگ‌آمیزی نمایید.

اصول پذیرایی با ظروف چوبی2

خواص استفاده و پذیرایی با ظروف چوبی در مقابل ظروف چینی و کریستال

استفاده از ظروف چوبی می‌تواند با خواص و مزیت‌های ویژه و منحصر به فردی همراه باشد که در ادامه آن‌ها را به طور کامل بیان می‌کنیم.

• طبیعی بودن ظروف چوبی

پیش از هر چیزی باید بیان کنیم چوب به عنوان یک ماده کاملاً طبیعی محسوب می‌شود که تغییرپذیر و تجدیدپذیر است. یعنی اگر پس از گذشت چندین سال از دور مصرف خارج شود، باز هم به خاک برمی‌گردد و مواد مغذی را به طبیعت هدیه می‌دهد. اما بعضی از تولید کنندگان ظروف چوبی را با استفاده از روکش لاک اکریلیک یا برخی مواد شیمیایی پوشش می‌دهند و به بازار عرضه می‌کنند.
پس این نکته را فراموش نکنید که در زمان مراجعه برای خرید، حتماً از این مورد مطلع شوید که از چه روشی برای پوشش آن استفاده شده است. استفاده از روغن‌های گیاهی خوراکی که دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی است، می‌تواند یک پوشش دهنده مناسب برای این ظروف باشد.

• احساس آرامش

زمانی که به کاسه، بشقاب یا فنجان چوبی دست می‌زنید، قطعاً متوجه آرامش و رضایت خود از آن می‌شوید. آمارها و تحقیقات به دست آمده نشان دهنده این موضوع هستند که تمام افراد ارتباط فوق العاده عمیقی با طبیعت پیرامون خود دارند. استفاده از ظروف چوبی می‌تواند این ارتباط را دوچندان افزایش دهد و تقویت کند. زمانی که شما در ظروف چوبی میوه، غذا و غیره میل می‌کنید، دیگر هیچ خبری از خراشیده شدن قاشق یا چنگال در ظروف چینی و شیشه وجود ندارد. این مورد باعث ایجاد تفاوت بین ظروف چوبی و چینی می‌شود.

• مقاومت بالا و عایق حرارتی

شاید برای بسیاری این موضوع تعجب‌آور باشد، ولی شما می‌توانید در این ظروف غذاهای گرم و سرد سرو کنید. چوب به عنوان یک عایق طبیعی محسوب می‌شود و علاوه بر این مورد از دستان شما در مقابل گرمای شدید نیز محافظت خواهد کرد. البته برخی از ظروف چوبی، مانند کاسه‌هایی که با استفاده از چوب‌های فراوری شده یا مصنوعی تولید شده‌اند، هیچ انتخاب مناسبی جهت سرو غذای داغ و سرد نیستند؛ چرا که ممکن است پس از ریختن غذا درون آن ترک بخورند.

• ماندگاری خاص و طول عمر بالا

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از ظروف چوبی در برابر ظروف چینی و شیشه‌ای، دوام و ماندگاری بسیار بالای آن است و باید تمام نکاتی که برای مراقبت از ظروف چوبی در مطالب فوق بیان کردیم را به بهترین نحو ممکن رعایت کنید. این ظروف می‌توانند تا مدت زمان زیادی سختی خود را حفظ کنند. سختی ظروف چوبی به این معناست که در برابر مواردی مانند ضربات، شکستگی، افتادن یا سایر اتفاقات مربوطه به بهترین نحو ممکن مقاومت کنند.
یک ظرف چینی را در دست بگیرید و آن را بیندازید. قطعاً با تکه‌های کوچک‌تر آن مواجه خواهید شد. علاوه بر این مورد ظروف چینی به راحتی ترک می‌خورند. این مورد می‌تواند در یک بشقاب، فنجان یا کاسه چینی رخ دهد که برای خانم‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ چرا که سرویس آن‌ها ناقص می‌شود. ظروف چوبی فوق العاده با دوام هستند و در رابطه با این موضوع مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. مطمئن باشید اگر چندین بار ظروف چوبی به طور ناگهانی از دست شما بیفتد، هیچ اتفاقی برای آن نخواهد افتاد.

شست و شو و نگهداری از ظروف پذیرایی چوبی

چندین نکته مهم برای شست و شو و نگهداری از ظروف پذیرایی چوبی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، قطعاً با مشکلات ویژه‌ای در این زمینه مواجه خواهید شد. این نکات عبارتند از:
1-    پس از آنکه استفاده شما از ظروف چوبی به پایان رسید، باید بلافاصله به کمک آب گرم و صابون آن‌ها را بشویید.
2-    زمانی که شستن ظروف پذیرایی چوبی به پایان رسید، باید به کمک یک حوله رطوبت اضافی موجود روی آن را پاک کنید.
3-    بهتر است که ظروف را در مقابل هوای آزاد قرار دهید تا پس از جمع آوری آن به طور کامل خشک شود.
4-    چنانچه متوجه وجود لکه روی ظروف چوبی شدید، قبل از شستشو به کمک لیمو و جوش شیرین می‌توانید آن‌ها را پاک کنید.
5-    برای حفظ درخشش و زیبایی ظروف چوبی پیشنهاد می‌دهیم که در طول ماه حداقل یک الی دو بار روغن‌های طبیعی و معدنی را روی ظروف قرار دهید. این کار باعث دفع بهتر آب و حفظ ظروف چوبی می‌شود.
6-    اگر احساس کردید که بوی ناخوشایندی روی ظروف چوبی باقی مانده است، می‌توانید با استفاده از نصف لیمو و مخلوط آن با جوش شیرین لکه‌ها را از بین ببرید. برای این کار باید خمیر به دست آمده را قبل از آنکه برای شستشو اقدام کنید، روی ظرف‌های چوبی بمالید و اگر این کار برای شما مقدور نبود می‌توانید از سرکه نیز استفاده کنید.
7-    فراموش نکنید که برای شستشوی ظروف چوبی استفاده از ماشین ظرفشویی ممنوع است. عواملی مانند گرما، مواد شوینده داخل دستگاه و پاشیدن آب شدید باعث می‌شود که تمام ظروف چوبی در کوتاه‌ترین زمان دچار مشکلاتی مانند تاب شوند یا حتی ترک و شکاف بردارند. پس همیشه طبق دستورالعمل موجود این ظروف را با دست بشویید.

استفاده از ظروف چوبی پذیرایی چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

•    ظروف چوبی برعکس ظروف فلزی نمی‌توانند گرما را منتقل کنند و همین مورد نیز باعث شده تا در زمان سرو غذاهای گرم بتوانید به راحتی و بدون هیچ استرسی ظرف را در دست خود بگیرید.
•    ظروفی که با استفاده از چوب تولید می‌شوند، به هیچ عنوان شکننده نیستند، مگر اینکه جنس مناسبی نداشته باشند یا نکاتی که از آن‌ها نام بردیم را برای مراقبت و نگهداری از ظروف رعایت نکنید. ظرف‌هایی که از چوب تولید می‌شوند به عنوان بهداشتی‌ترین نوع ظروف به حساب می‌آیند و در تولید آن هیچ گونه مواد شیمیایی و اسیدی به کار گرفته نشده است.
•    ظروف چوبی کاملاً غیر واکنش‌پذیر هستند، به این معنی که زمان سرو غذا، ترکیب شدن داغی آن با چوب به هیچ عنوان باعث مضر شدن غذا نمی‌شود. علاوه بر این مورد ماندگاری و دوام بسیار بالایی نیز دارد.
•    یکی دیگر از نگرانی‌های مهم افراد رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها در داخل ظروف است، در مورد ظرف‌های چوبی باید بیان کنیم که این نگرانی نسبت به ظروف فلزی و پلاستیکی بسیار پایین‌تر است.

سخن پایانی

در رابطه با نحوه استفاده از ظروف چوبی برای سرو غذا مطالب لازم را در اختیار شما قرار دادیم. اما اگر می‌خواهید سراغ سرویس پذیرایی بروید که دوام و ماندگاری بالایی دارد و رشد باکتری در آن به کمترین میزان ممکن است، ما به شما انتخاب ظروف چوبی را پیشنهاد می‌کنیم. البته فراموش نکنید ظروف چوبی شرایط خاص خود را برای نگهداری دارند. پس تمام نکاتی که در مطالب فوق از آن‌ها نام بردیم را باید به بهترین نحو ممکن رعایت کنید و به هیچ عنوان ظروف چوبی را در داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید؛ چرا که باعث تاب برداشتن و ترک خوردن ظروف می‌شود. در حالت کلی ظروف چوبی گزینه بهتری نسبت به دیگر ظروف پلاستیکی شیشه‌ای و سفالی محسوب می‌شود. برای خرید ظروف پذیرایی چوبی با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب می توانید به سایت فروشگاه اینترنتی صنایع دستی آف سود مراجعه کنید.