ترفندهای کلیدی افزایش عمر و ماندگاری ظروف چوبی

ترفندهای کلیدی افزایش عمر و ماندگاری ظروف چوبی

امروزه استفاده از ظروف چوبی برای پذیرایی، سرو غذا و… در بیشتر منازل، هتل‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها متداول شده است. این ظروف ساده، کلاسیک و طبیعی هستند و به دلیل ظرافت و ماندگاری بالایی که دارند به یکی از محبوب‌ترین لوازم آشپزخانه تبدیل شده‌اند. ظروف چوبی بر خلاف سایر ظروف، زرق و برق زیادی ندارند و در عین سادگی، بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند. نکته قابل توجه این است که ظروف چوبی با گذشت زمان و به دلیل استفاده مکرر، ممکن است دچار آسیب، ترک، خط و خش یا خشک شوند. اگر شما نیز از این ظروف چوبی استفاده می‌کنید و با این مشکلات مواجه شده‌اید، در ادامه مطالبی را درباره بازسازی ظروف چوبی و آموزش تکنیک‌های نوکاری این ظروف بیان می‌کنیم، پس تا انتهای این مقاله با آف سود همراه باشید.

روش‌های تمیز کردن ظروف چوبی

اگر قصد خرید ظروف چوبی را دارید یا از آن‌ها استفاده می‌کنید، بهتر است چگونگی ضد عفونی و پاک کردن ظروف چوبی را بدانید. برخی از ترفندهای نو کردن ظروف چوبی عبارتند از:

1- استفاده از مایع ظرفشویی و آب

برای انجام این کار ابتدا یک اسفنج یا دستمال نرم را با کمی آب گرم خیس کنید و سپس چند قطره مایع ظرفشویی را روی آن بریزید و داخل و بیرون ظرف چوبی را به خوبی تمیز کنید. پس از تقریبا پنج ثانیه (نه بیشتر) ظرف را به طور کامل با آب گرم شستشو دهید تا هیچ گونه اثری از مایع ظرفشویی بر سطح آن باقی نماند؛ زیرا باقی ماندن لکه مایع ظرفشویی بر سطح ظروف چوبی می‌تواند آن‌ها را لکه دار کند. بعد از شستشو، ظرف را با یک دستمال یا حوله تمیز خشک کنید. با این کار می‌توانید تا حد امکان رطوبت آن را از بین ببرید. با توجه به این که چوب آب را در خود نگه می‌دارد، نمی‌توانید آن را به صورت کامل با حوله خشک کنید. به همین دلیل می‌توانید با اندکی فشار دادن حوله به ظرف، تا حدودی رطوبت آن را از بین ببرید. در آخر باید به مدت ۱۲ ساعت ظرف را داخل قفسه خشک کن قرار دهید تا کاملا خشک شود.

2- استفاده از هیدروژن پراکسید

شما برای تمیز کردن ظروف چوبی می‌توانید از هیدروژن پراکسید نیز استفاده کنید. برای انجام این کار ابتدا در یک لگن یا سینک ظرفشویی، ظرف مورد نظر خود را قرار دهید و روی آن هیدروژن پراکسید بریزید، سپس اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند تا میکروب‌های موجود در آن از بین بروند. در صورت نیاز می‌توانید این مراحل را چند بار تکرار کنید.

3- استفاده از جوش شیرین و آب لیمو

اگر قصد دارید لکه‌های غذای ظروف چوبی خود را از بین ببرید، آبلیمو و جوش شیرین گزینه بسیار مطلوبی برای انجام این کار هستند. برای این منظور ابتدا جوش شیرین را روی سطح ظرف مورد نظر خود بریزید و سپس آبلیمو را به آن اضافه کنید، به طوری که تمام سطح ظرف را بپوشاند و با کمک جوش شیرین یک ماده خمیری شکل ایجاد شود. پس از ایجاد ماده خمیری آن را با پارچه یا دست روی ظرف چوبی بمالید، برای سایش بیشتر می‌توانید نمک را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

4- استفاده از نمک و لیمو ترش

شما برای پاک کردن ظروف چوبی خود می‌توانید کمی نمک دانه درشت را داخل ظرف بریزید، سپس یک عدد لیمو را نصف کنید و بر سطح ظرف چوبی خود بمالید. بعد از این کار شما باید با مایع ظرفشویی و آب داغ آن را به خوبی شستشو دهید (ظرف را به مدت ۵ ثانیه زیر آب قرار دهید، نه بیشتر) و خشک کنید. در این روش آب لیمو به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند و نمک نیز با ایجاد کمی ساییدگی روی سطح کاسه موجب حذف لکه‌ها می‌شود.

5- استفاده از آب و سرکه

در این روش ابتدا سه قاشق غذاخوری سرکه سفید را داخل یک فنجان آب داغ بریزید و با هم مخلوط کنید. پس از مخلوط کردن سرکه و آب داغ، با یک پارچه نرم و تمیز این محلول را روی همه سطوح ظرف بمالید و به مدت ۵ دقیقه زمان دهید تا روی ظرف چوبی باقی بمانند. در آخر پس از مدت زمان تعیین شده آن را به طور کامل بشویید و خشک کنید.

6- استفاده از کاغذ سنباده

در شرایطی که رسوب موجود روی ظرف چوبی شما با کمک روش‌های گفته شده پاک نشد، می‌توانید توسط یک کاغذ سنباده ریز به آهستگی آن‌ها را از بین ببرید. نکته قابل توجه این است که این روش را فقط روی بخش‌های رسوب گرفته انجام دهید و از سنباده زدن روی همه سطوح ظرف خودداری کنید. در ضمن عمل سنباده زدن را به آرامی انجام دهید تا ظروف چوبی شما دچار خط و خش نشوند.

ترفند های نو کردن ظروف چوبی

ترفندهای بازسازی ظروف چوبی

ظروف چوبی برخلاف سایر ظروف پس از مدتی استفاده دچار آسیب، ترک یا خط و خش می‌شوند و تا حدودی زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل پس از گذشت مدتی به ترمیم و بازسازی نیاز دارند. از جمله راه‌های ترمیم ظروف چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن کاری ظروف چوبی

روش‌های سنتی روغن کاری ظروف چوبی در ماندگاری و دوام این ظروف بسیار تاثیرگذار هستند. روغن کاری ظروف چوبی یکی از روش‌هایی است که در بازسازی ظروف چوبی عملکرد عالی دارد. پس از پاک کردن ظروف چوبی، رسوبات موجود روی آن‌ها کاملا حذف می‌شوند و شما می‌توانید برای بازسازی ظروف چوبی از روغن‌های مناسب این ظرف‌ها استفاده کنید. چربی روغن از این ظروف در برابر آب محافظت می‌کند. در ضمن توصیه می‌کنیم برای انجام این کار از روغن‌های طبیعی استفاده کنید؛ زیرا روغن‌های شیمیایی موجب خشک و کدر شدن و در نتیجه ترک خوردگی ظروف چوبی می‌شوند. از جمله روغن‌هایی که در این زمینه کاربرد دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• روغن تخم کتان

یکی از بهترین روغن‌های ارگانیک که می‌توانید برای ترمیم ظروف چوبی از آن استفاده کنید، روغن تخم کتان است. نکته مهم این است که در زمان روغن کاری ظروف چوبی باید این کار را به شکل لایه لایه انجام دهید. یعنی بعد از زدن لایه اول ۴۸ ساعت صبر کنید و سپس لایه بعدی را بزنید. در غیر این صورت امکان دارد، رنگ چوب تیره شود و روی سطح آن لکه‌های روغنی به وجود آید و یا سبب خشک شدن چوب شود.

• روغن‌های خوراکی

شما تقریبا می‌توانید برای ترمیم ظروف چوبی از هر گونه روغن خوراکی استفاده کنید. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن آفتابگردان، روغن کنجد، روغن گردو، روغن زیتون و… اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که روغن کنجد و روغن گردو در بافت‌های ظروف چوبی نفوذ بیشتری دارند.

• روغن بزرک

روغن بزرک که از دانه‌های گیاه کتان گرفته شده است، به دلیل قدرت نفوذ بالای آن در بافت چوب، برای ترمیم و بازسازی ظروف چوبی کاربرد دارد.

بازسازی ظروف چوبی

اگر هنگام لمس ظروف چوبی احساس کردید که زمخت شده‌اند یا زمانی که دانه‌های چوب ظروف بلند می‌شوند، با کمک سمباده دستی می‌توانید ظروف چوبی خود را ترمیم کنید. برای این کار مقداری کاغذ سنباده ۴۰۰ تا ۶۰۰ یا پشم فولادی بردارید و بخش آسیب دیده را به آهستگی مالش دهید تا صاف شود. سپس ظرف را شستشو دهید و در آخر آن را به طور کامل خشک کنید. همچنین اگر بخشی از ظرف چوبی شما فرورفته است، می‌توانید با یک کاغذ سنباده درشت‌تر شروع کنید و به آهستگی به سراغ دانه‌های ریزتری مانند۸۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و… بروید تا زمانی که قسمت فرورفته کاملا صاف شود. در آخر نیز طبق معمول ظرف را بشویید و آن را به طور کامل خشک کنید. در ضمن فراموش نکنید که پس از سمباده زدن ظروف خود را روغن کاری کنید.

روش‌های رنگ‌آمیزی ظروف چوبی

شما می‌توانید رنگ‌آمیزی ظروف چوبی را در ۴ مرحله انجام دهید. این مراحل را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

1- سمباده زنی چوب

در اولین مرحله از رنگ‌آمیزی ظروف چوبی، باید سطوح ظروف را سمباده بزنید، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که سمباده‌زنی عالی و حرفه‌ای چوب موجب می‌شود تا رنگ به خوبی روی سطح چوب بشیند. در ضمن سمباده زدن مانع پوسته پوسته یا ورقه ورقه شدن سطح چوب می‌شود. شما می‌توانید عملیات سمباده‌زنی را به دو صورت دستی و با استفاده از دستگاه مخصوص انجام دهید. نکته بسیار مهم این است که باید رنگ‌های کهنه و قبلی چوب را با سنباده‌های زبرتر بکشید.

2- تمیز کردن ظروف چوبی

پس از انجام مرحله قبلی که توسط سنباده‌های نرم، سطح ظرف را سنباده کشیدید، اکنون نوبت به تمیز کردن سطح چوب می‌رسد. در این مرحله باید سطح چوب را کاملا تمیز کنید تا همه سطح چوب از هر گونه رنگ، چربی، گرد و غبار و جای سمباده پاک شود. در ضمن به این نکته نیز توجه کنید که باید گرده‌های سمباده به صورت کامل از سطح چوب پاک شوند.

3- بتونه کاری چوب

پس از تمیز کردن سطح چوب نوبت به مرحله بتونه کاری می‌رسد. با بتونه زدن سطوح چوبی، از نفوذ رنگ به منافذ چوب جلوگیری می‌شود. همچنین بعد از پایان بتونه کاری چوب و خشک شدن آن، دوباره برای از بین بردن قسمت‌های اضافی از سنباده نرم استفاده کنید. برای رنگ‌آمیزی ظروف چوبی می‌توانید به سراغ رنگ‌های ویژه چوب بروید. باید این موضوع را بدانید که معمولا رنگ‌ها غلظت بالایی دارند و حتما پیش از استفاده باید رقیق شوند.

4- رنگ کردن ظروف چوبی

شما برای رنگ‌آمیزی ظروف چوبی نمی‌توانید از هر رنگ و ماده‌ای استفاده کنید، به عنوان مثال هیچ وقت نباید از موادی مانند کیلر و سیلر استفاده کنید؛ زیرا این مواد سرطان‌زا و شیمیایی هستند و برای سلامتی انسان ضرر دارند. از این مواد می‌توانید برای رنگ‌آمیزی و جلا دادن سایر محصولات چوبی استفاده کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که این رنگ‌ها را نیز باید پیش از استفاده رقیق کنید؛ زیرا غلظت بسیار بالایی دارند.

ترفند های نو کردن ظروف چوبی1

مزایای رنگ‌آمیزی ظروف چوبی

برای ماندگاری بیشتر ظروف چوبی بهتر است آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. از جمله مزایای رنگ‌آمیزی ظروف چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
◘ زیبایی و زرق و برق ظروف چوبی با رنگ‌آمیزی چند برابر می‌شود.
◘ با ایجاد پوشش مناسب برای ظروف چوبی، ماندگاری و دوام آن‌ها را افزایش می‌دهید.
◘ از همه مهم‌تر رنگ‌آمیزی از رشد باکتری و قارچ نیز جلوگیری می‌کند و مانع کپک زدن ظروف نیز می‌شود.
◘ رنگ‌آمیزی ظروف چوبی، در آب‌گریز شدن آن‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

روش‌های نگهداری ظروف چوبی

شما برای اینکه بتوانید ظروف چوبی خود را به بهترین شکل و با کمترین آسیب نگهداری کنید، باید روش‌های اصولی و دقیق نگهداری ظروف چوبی را یاد بگیرید. به همین دلیل برخی از روش‌های نگهداری ظروف چوبی عبارتند از:

1- شستشوی دستی

بهتر است ظروف چوبی خود را به صورت دستی و با آب گرم و مایع ظرفشویی شستشو دهید. نکته قابل توجه این است که از آب خیلی داغ و مواد شوینده‌ی قوی استفاده نکنید؛ زیرا سبب آسیب و ایجاد خط و خش می‌شود.

2- خشک کردن مناسب

برای این که ظروف چوبی شما به طور کامل خشک شوند، پس از شستشو آن‌ها را به مدت زمانی کوتاه در هوای آزاد قرار دهید. قرار گرفتن ظروف چوبی در هوای آزاد موجب می‌شود تا رطوبت باقیمانده در آن‌ها خشک شود و هیچ گونه قارچ و بوی نامطبوعی در آن‌ها به وجود نیاید.

3- روغن‌کاری

شما برای حفظ و نگهداری ظروف چوبی خود می‌توانید از روغن‌کاری استفاده کنید. انواع روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام و روغن کرچک برای این کار مناسب هستند. برای این کار روغن را روی سطح چوب بمالید و به آرامی با یک پارچه تمیز روغن را روی تمام سطح ظرف پخش کنید. این کار باعث حفظ رطوبت چوب می‌شود و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.

4- جداگانه نگه داشتن

بهتر است ظروف چوبی را از ظروف فلزی یا شیشه‌ای جدا نگه دارید؛ زیرا این کار از آسیب دیدن و ایجاد خط و خش سطح چوب جلوگیری می‌کند.

نکات مربوط به تمیز کردن ظروف چوبی

رعایت برخی نکات ساده در افزایش طول عمر و ماندگاری این ظروف تاثیر بسیار زیادی دارند. از جمله این نکات عبارتند از:
◘ یکی از نکات بسیار مهم که در نگهداری از ظروف چوبی باید بدانید این است که ظروف چوبی به آسانی آب را جذب می‌کنند، به همین علت شما نباید آن‌ها را زیر آب قرار دهید. در نهایت توصیه می‌کنیم که هرگز ظرف‌های چوبی خود را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
◘ از همه مهم‌تر برای شستشوی ظروف چوبی هرگز از سیم ظرفشویی و اسکاچ زبر استفاده نکنید. البته در مواقعی که ظرف شما رسوب سختی داشته باشد، می‌توانید از سیم یا اسکاچ زبر استفاده کنید.
◘ هرگز ظروف چوبی خیس را داخل کمد یا کابینت قرار ندهید؛ زیرا این کار باعث می‌شود ظروف شما به طور کامل خشک نشوند، در نتیجه کپک روی آن‌ها به وجود آید و آسیب ببینند.

ترفند های نو کردن ظروف چوبی2

نکات مهم در هنگام خرید ظروف چوبی

اگر شما قصد خرید ظروف چوبی را دارید، برای این که بتوانید خریدی مطمئن و با کیفیت داشته باشید باید برخی نکات را رعایت کنید. از جمله نکات مهم هنگام خرید ظروف چوبی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جنس چوب

هنگام خرید ظروف چوبی از کیفیت چوب به کار رفته در ساخت آن‌ها مطمئن شوید. همچنین بهتر است ظروفی که از چوب‌های مرغوب و مقاومی مانند چوب بلوط ساخته شده‌اند، را خریداری کنید.

• رنگ و روکش

رنگ و روکش ظروف چوبی را بررسی کنید تا برای سلامتی بدن ضرری نداشته باشند.

• ساختار و طراحی

از درستی ساختار و طراحی ظروف چوبی مطمئن شوید و آن‌ها را بررسی کنید تا هیچ ترک، شکستگی و خط و خشی در آن‌ها وجود نداشته باشد.

• تمیز کردن آسان

هنگام خرید ظروف چوبی توصیه می‌کنیم، ظروفی را انتخاب کنید که به راحتی تمیز شوند و با گذشت زمان آسیبی نبینند. پیش از خرید ظرف چوبی مشخص کنید که این ظرف را برای چه منظوری قصد دارید مورد استفاده قرار دهید. آیا می‌خواهید از این ظرف برای مصارف روزمره یا موارد خاصی مانند سرو غذاهای خاص یا تزئینات استفاده کنید.

فروشگاه اینترنتی آف سود یکی از بهترین و معتبرترین مراکز عرضه ظروف چوبی است. این فروشگاه جدیدترین ظروف چوبی را با بهترین کیفیت و در طرح‌های مختلف عرضه می کند و همواره رضایت مشتریانش را سرلوحه کار خود قرار داده است.

سخن پایانی

امروزه با توجه به زیبایی و جذابیت ظروف چوبی، افراد زیادی از آن‌ها برای پذیرایی، سرو غذا، تزئینی، دکوری و… استفاده می‌کنند. ظروف چوبی به علت استفاده مکرر بعد از مدتی دچار آسیب، ترک، خط و خش و… می‌شوند که این موضوع می‌تواند زرق و برق اولیه آن‌ها را از بین ببرد. برای رفع این مشکل می‌توانید از ترفندهای نو کردن ظرف چوبی نظیر سمباده‌زنی، روغن‌کاری، رنگ‌آمیزی ظروف چوبی و… استفاده کنید. برای تمیز کردن ظروف چوبی می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از نمک و لیمو ترش، جوش شیرین و آب لیمو، هیدروژن پراکسید، مایع ظرفشویی و آب و… استفاده کنید. این روش‌ها می‌توانند ظروف چوبی شما را به بهترین شکل بازسازی و نو کنند.