آموزش بهترین روش های شستشو و نگهداری ظروف چوبی؟

آموزش بهترین روش های شستشو و نگهداری ظروف چوبی؟

یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین وسایل آشپزخانه و پذیرایی، خرید ظروف چوبی می باشد که امروزه بسیار ترند شده اند. محبوبیت این ظرف ها به جایی رسیده است که از آن ها در هنگام پذیرایی و مراسمات استفاده می کنند. شما می توانید با چیدمان یک میز با ظروف چوبی، سبک کلاسیک و مدرنی را برای مهمانی خود ایجاد کنید. البته ناگفته نماند که برای جلوگیری از آسیب به ظروف چوبی باید روش صحیح مراقبت و نگهداری از ظروف چوبی را بلد بوده و آن ها را انجام دهید. اگر شما هم جزو طرفداران ظروف چوبی هستید باید برای نگهداری و حفظ ظروف چوبی و همچنین افزایش طول عمر آن ها تمام نکات و اصول را رعایت کنید. در غیر این صورت در کوتاه ترین زمان ظروف چوبی بر اثر باد کردن، سوراخ شدن، ترک گرفتن و... از بین می روند. ظروف چوبی ابعاد و شکل های مختلفی دارند که می توانید مناسب با سلیقه و نیاز خود یکی از آن ها را تهیه کنید. برخی از این ظروف چوبی هم جنبه دکوری دارند با این حال لوازم چوبی دکوری هم نیازمند مراقبت و رسیدگی هستند. فروشگاه اینترنتی آف سود یکی از مجموعه های معتبر و قابل اطمینان و آنلاین صنایع دستی در کشور است که می توانید انواع ظرف های چوبی را از آن جا تهیه کنید. در ادامه مقاله با نکات مهم نگهداری و شستشوی ظروف چوبی بیشتر آشنا می شویم.

نکات مهم برای نگهداری از ظروف چوبی 1

روش اصولی نگهداری از ظروف چوبی

با نگهداری صحیح و شستشوی اصولی از ظروف چوبی می توانید تا هر وقت دوست داشتید از ظروف چوبی خود استفاده کنید زیرا این ظرف ها از چوب واقعی و طبیعی درست می شوند. البته نگران نباشید نگهداری از ظرف چوبی کار دشوار و پیچیده ای نیست. یکسری اصول و نکات ساده و در عین حال مهمی است که سبب طول عمر ظرف ها و دکوری های چوبی می شوند. البته مراقبت از ظروف چوبی به دلیل مصرفی بودن آن ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اما به طور کلی همه ظرف ها و حتی وسایل چوبی دکوری نیازمند مراقبت و نگهداری هستند. در این بخش به نکات مهم و اصلی نگهداری و حفظ ظروف چوبی می پردازیم:

1- به هیچ وجه برای شستن ظروف چوبی از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید:

از مهمترین نکات در نگهداری و شستشو ظروف چوبی این است که به هیچ وجه برای شستشو، آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید. درجه حرارت بالا، فشار زیاد آب و مواد شوینده برای تمیز شدن ظرف ها، سبب می شود تا سطح ظروف چوبی شما تاب بیفتد و یا شکاف و ترک ایجاد شود. همچنین مدت زمان شستشو ظرف ها با ماشین ظرفشویی نسبتا طولانی است از این رو ظرف های چوبی زمان طولانی را به همراه ماده شوینده و آب در ماشین می مانند. همین موضوع سبب می شود تا مواد شوینده در سطح ظرف های چوبی ما نفوذ کند. علاوه بر بوی بدی که به مرور زمان روی ظرف باقی می ماند. سبب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن ظرف های چوبی شما غیر قابل استفاده شود.

2- بعد از استفاده از ظروف چوبی سریعا آنها را با صابون و آب داغ بشویید:

بعد از اینکه با ظروف چوبی، پذیرایی خاص و جذابی برای مهمانان خود داشتید نوبت به تمیز کردن آن ها می رسد. برای این کار کافی است، تا آن ها را کمی زیر آب داغ ببرید و سپس با صابون و یا ماده شوینده ملایمی آن را بشویید. برای این که از پاک شدن کامل ظرف ها خیالتان راحت شود می توانید از یک پد و یا اسفنج تمیز کمک بگیرید. به هیچ وجه نگذارید مدت زمان زیادی برای شستن ظرف های چوبی بگذرد. با جدی نگرفتن این موضوع سبب می شود تا مواد غذایی و چربی ها به سطح چوب نفوذ کنند از این رو رنگ ظاهری ظرف ها تغییر کرده و بوی نامطبوعی می گیرند.

3- با استفاده از یک پارچه و یا دستمال خشک رطوبت موجود در سطح ظرف های چوبی را پاک کنید:

نکته بعدی و بسیار مهم در تمیز کردن ظروف چوبی و شستشوی آن ها، این است که رطوبت مانده روی سطح ظرف ها را به کمک یک دستمال و یا پارچه خشک بگیریم. خشک کردن ظروف چوبی سبب می شود تا از جذب رطوبت زیاد به ظرف ها جلوگیری شود. رطوبت موجود بر روی ظرف ها با مواد شوینده ترکیب شده اند از این رو اگر ظرف های چوبی خود را خشک نکنیم رطوبت زیاد سبب انبساط چوب می شود و از طرفی سرعت ترک خوردن و تاب برداشتن سطح ظرف ها بیشتر خواهد شد. برای خشک کردن رطوبت ظرف های چوبی، پارچه های حوله ای انتخاب بهتری هستند زیرا نم بیشتری را جذب می کنند.

4- قبل از جمع کردن ظروف چوبی اجازه دهید در هوای آزاد کاملا خشک شوند:

از موارد مهم دیگر برای جلوگیری از آسیب به ظروف چوبی این است که بعد از شستن و خشک کردن با پارچه، آن ها را در جای خود مثلا کمد و کابینت قرار ندهیم. در واقع باید اجازه دهیم تا ظروف چوبی در هوای آزاد باشند تا کاملا آبی که در منافذ و ساختار ظرف چوبی نفوذ کرده، خشک شود. اگر به این موضوع توجه نکنید آب موجود در ساختار ظرف ها خشک نمی شود و به مرور زمان، تجمع قطرات آب در ساختار ظروف چوبی سبب ترک خوردن ظرف و پوسیدگی و یا حتی تاب برداشتن ظرف از داخل می شود. بنابراین از قسمت های مهم نگهداری از ظروف چوبی این است که آن ها را در فضای آزاد قرار دهیم تا کاملا خشک شوند. و غالبا تا زمانی که از این موضوع مطمئن نشدیم آن ها را در کمد قرار ندهیم.

نکات مهم برای نگهداری از ظروف چوبی 2

5- شستن ظرف های چوبی را به وعده بعد موکول نکنید (مثلا ظرف های شام امشب را فردا صبح نشوریم):

به احتمال زیاد برای اکثر خانم ها این اتفاق افتاده است که بعد از پخت و پزهای طولانی و پذیرایی و مهمان داری دیگر توانی برای شستن ظرف ها ندارند و ترجیح می دهند زودتر به رختخواب رفته و استراحت کنند و فردای آن روز شروع به شستن ظرف ها کنند و یا اینکه تصمیم می گیرند ظرف ها یک شب تا صبح در آب خیس بخورند. این کار در روش های شستشو ظروف چوبی یک تصمیم کاملا اشتباه است که می تواند برایتان گران تمام شود. زیرا گفتیم روی ظرف های چوبی نباید برای مدت زمان زیادی غذا باقی بماند و باید هرچه سریع تر بعد از خالی شدن، شسته شوند. اگر به این موضوع توجه نکنید ذرات باقی مانده غذا در داخل منافذ سطح ظرف های چوبی نفوذ می کند و قاعدتا بوی بد ناشی از آن بسیار اذیت کننده خواهد بود در نتیجه باعث خراب شدن آنها می شود.

6- استفاده متداول از روغن های معدنی مخصوص ظرف های چوبی

استفاده مدوام از ظرف های چوبی سبب می شود تا به مرور زمان شفافیت و درخشان بودن آن ها کمتر شود. از این رو برای اینکه ظرف های چوبی مان همان طور براق و درخشان در بهترین حالت ممکن خود باقی بمانند باید به طور میانگین ماهی یک بار تمام سطح آن ها را با روغن های معدنی پوشش دهیم. این روغن ها، گیاهی و بی خطرند و هنگام استفاده از ظرف ها برای غذا به چوب جذب می شوند. جذب این روغن ها در چوب سبب می شود تا آب را راحت تر دفع کنند از این رو سبب می شود تا مدت زمان زیادی حالت تازگی و سرزندگی خود را حفظ کنند. یکی از ترکیبات مناسب در این زمینه استفاده از موم زنبور عسل و یا ترکیب آن با روغن پالم خوراکی است که برای سطوح ظرف های چوبی می باشد و بسیار خوب و تاثیرگذار عمل می کنند. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع حتما زمانی را در طول ماه مخصوص روغن کاری سطح ظرف های خود قرار دهید و روغن معدنی تایید شده و خوب و بدون بو روی آن ها بمالید. استفاده از روغن زیتون و کانولا اصلا استفاده نکنید زیرا این دو روغن مبتنی بر مواد غذایی هستند که در نتیجه سبب ایجاد بوی نامطبوع و گندیده روی ظرف می شود.

7- از بین بردن ناهمواری های سطح ظروف با سنباده

بعد از استفاده طولانی مدت از ظروف چوبی، ممکن است متوجه ناهمواری های روی ظرف ها شوید. این اتفاق اغلب برای ظرف های چوبی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند رخ می دهد. از این رو می توانید با سمباده زدن محل مورد نظر آن ها را صاف و یکدست کنید. سپس بعد از هموار و یکدست شدن باید روغن معدنی به آن بمالید.

8- از بین بردن لکه ها

یکی از ظرف های چوبی پر طرفدار کاربردی رایزر های چوبی هستند. برای آشنایی با آن ها می توانید به مقاله "رایزر چوبی چیست؟" مراجعه کنید. رایزر ها و یا تخته های سرو، برای میز های پذیرایی و مهمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. به صورتی که یکسری مواد خوراکی مثل آجیل و میوه ها مستقیما روی آن ها قرار می گیرند. از این رو برخی مواد غذایی که رنگ دارند مثل انواع توت ها و یا انار و توت فرنگی سبب می شود تا تخته های سرو و برخی ظرف های چوبی شما را لک کنند. اما اصلا نگران نباشید. برای از بین بردن این لکه ها باید سریعا آن قسمت لکه شده را با آب داغ و صابون بشویید تا اثر لکه از بین برود و تمیز شود. اگر این لکه ها عمیق تر بود می توانید از ترکیب نصف لیمو ترش و جوش شیرین برای قسمت لکه شده استفاده کنید و بعد آن قسمت را بشویید البته گاهی مواقع این لکه ها از بین نمی روند. تا زمانی که این تخته ها را به روش اصولی تمیز و خشک می کنید خطری برای سلامتی شما ندارند. از طرفی با گذشت زمان بر خی لکه ها با تمیز کردن های مدوام به مرور محو می شوند.

9- مقابله کردن با بوی نامطبوع

به مرور زمان ممکن است متوجه ترشح بوی بد از سمت تخته های چوبی سرو و رایزر ها و یا حتی ظرف های چوبی خود شوید. برای از بین بردن این بو های نامطبوع راه های مختلفی وجود دارد که باید هرچه سریع تر اقدام کنیم تا این بوی نامطبوع سبب ایجاد آسیب های مخرب تر برای ظروف چوبی نشود.
یک روش صحیح شستشو ظروف چوبی برای از بین بردن بوی نامطبوع، استفاده از نصف برش لیمو ترش است که باید تخته و یا ظرف مورد نظر خود را به آن آغشته کنید و سپس اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود. یکی دیگر از این راه ها استفاده از جوش شیرین و آب است با مخلوط این دو یک ماده خمیری شکل ایجاد می شود که باید آن را روی سطح ظرف چوبی مورد نظر بمالید سپس زمان لازم دارد تا این خمیر روی سطح ظرف خشک شود و بعد آن را بشویید. از دیگر راه ها موثر، استفاده از سرکه سفید است که می توانید ظرف مورد نظر خود را به آن آغشته کنید این کار هم به از بین بردن بوی ظرف کمک شایانی می کند. با توجه به همه این راه ها اکثر افراد به کمک لیمو ترش توانستند نتیجه خوبی بگیرند. از طرفی بعد از استفاده لیموترش سبب می شود تا ظرف شما بوی لیمو ترش تازه بگیرد.

نکات مهم برای نگهداری از ظروف چوبی 3

نکات مهم برای نگهداری از ظروف چوبی

کاسه چوبی، قاشق چوبی، سینی چوبی، پیاله چوبی، قاشق چوبی و... جزو وسایل چوبی آشپزخانه می باشند که هر کدام از وسایل چوبی آشپزخانه نیاز به مراقبت دارند تا عمر طولانی تری داشته باشند و کیفیت خود را همچنان حفظ نمایند. این محصولات زیبا که گرما و صمیمیت را در منزل بیشتر می نمایند، اگر با سهل انگاری مواجه شوند قطعاً دچار آسیب دیدگی و فرسودگی پیش از موعد می گردند. پس باید ضمن استفاده از وسایل چوبی، در حفظ و نگهداری آن ها نیز دقت لازم را داشته باشید. ما در این بخش از مقاله نکاتی را گردآوری کرده ایم که به شما کمک می کند تا از ظروف چوبی خود بهتر مراقبت نمایید. از جمله نکات مهم نگهداری ظروف چوبی آشپزخانه عبارتند از:

1- در روش صحیح شستشو ظروف چوبی به هیچ عنوان از اسکاچ و ابر های زمخت و زبر استفاده نکنید.
2- بهترین روش شستشو ظروف چوبی این است که با دست و به کمک یک پارچه نرم آن را بشویید.
3- به هیچ عنوان از مواد سفید کننده مثل وایتکس استفاده نکنید.
4- ظروف چوبی خود را در محیط خشک و روشن نگهداری کنید زیرا تاریکی فضا و رطوبت درون چوب محیط را برای رشد موریانه و قارچ و حشرات و... فراهم می کند. که سبب از بین رفتن ظروف چوبی می شود.
5- هیچوقت ظروف چوبی را در معرض حرارت زیاد و دمای بالا مثل مایکرویو و یا فر قرار ندهید حتی اگر فروشنده به شما گفته باشد که این موضوع مشکلی ندارد. همچنین سعی کنید غذاهای خیلی داغ را درون این ظرف ها سرو نکنید.
6- ظرف های چوبی از چوب که یک ماده طبیعی است ساخته شده اند از این رو متریال این ظرف ها در معرض تغییر هستند. بنابراین چرب کردن ظروف چوبی با روغن مخصوص چوب را به هیچ وجه فراموش نکنید.

7- اگر می خواهید باقی مانده ی غذا را داخل ظروف چوبی نگه دارید حتماً باید در یک محیط خنک مانند یخچال باشد. به این دلیل که چوب حتی با وجود روکش های روغنی قابلیت جذب رطوبت را در طولانی مدت دارد. برای ماندگاری بیشتر ظروف و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در ظرف، حتماً آن را داخل یخچال بگذارید.
8-
تمامی ظروف چوبی مانند کاسه چوبی دارای روکش های روغن مخصوص می باشند. اما زمانی که می خواهید داخل ظروف چوبی خود مواد غذایی بریزید بهتر است با یک لایه نازک از روغن غذایی چوبی ابتدا داخل ظرف خود را بپوشانید تا مانع جذب رطوبت و نفوذ مواد غذایی به داخل ظرف شوید.
9-
ظروف چوبی با این که دارای روکش های روغنی به جهت جلوگیری از خط و خش افتادن هستند، اما بهتر است آن ها را از اجسام نوک تیز دور نگه دارید تا خدایی نکرده روکش و در نهایت خود چوب خراب نشود. به عنوان مثال پایه کیکی چوبی دارای روکش روغنی مخصوص می باشد اما با این حال شما هنگام برش زدن کیک بهتر است دقت کنید تیزی چاقو به سطح چوب تماس نداشته باشد تا دوام آن بیشتر باشد.
10- اگر دقت کرده باشید در طبیعت زمانی که هوا به شدت گرم می شود شاخه ها و قسمت هایی از تنه ی درختان که در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته اند دچار خشکی و پوسیدگی و یا رنگ پریدگی می شوند و مابقی قسمت ها همچنان تازه و جوان باقی می مانند. در خصوص ظروف چوبی نیز همین موضوع صادق است. برای دوام و حفظ بیشتر کیفیت ظروف چوبی نظیر گردوشکن چوبی، آن ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

جمع بندی

در این مقاله درباره روش شستشو ظروف چوبی و نگهداری از آن ها صحبت کردیم. ظرف های چوبی یکی از مدل های محبوب و پرطرفدار این روزها هستند که از طرفی تنوع بالایی هم دارند و می توان در موقعیت های مختلف از آن ها استفاده کرد. اما موضوع مهم در این رابطه نگهداری و حفظ ظروف چوبی می باشد از آن جایی که این ظرف ها از چوب که یک ماده طبیعی است ساخته شده اند بنابراین هم در معرض تغییر هستند. همچنین برای جلوگیری از این تغییرات و درخشان باقی ماندن ظروف چوبی باید هر چند وقت یکبار با روغن های مخصوص چوب تمام سطح آن ها را روغن بزنیم. از دیگر نکات مهم در نگهداری ظروف چوبی این است که هیچوقت آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهیم، بعد از شستن با یک پارچه تمیز رطوبت آن را بگیریم، وقتی کاملا خشک شد آن ها را جا به جا کنیم، همچنین اجازه ندهیم مواد غذایی و یا آب مدت زمان طولانی روی آن ها باقی بماند و .. با رعایت این نکات عمر ظروف چوبی شما بیشتر می شود. برای تهیه و خرید ظروف چوبی می توانید به فروشگاه آنلاین صنایع دستی آف سود که عرضه کننده این محصولات است مراجعه کنید آف سود یک مجموعه معتبر در حوزه صنایع دستی می باشد از این رو می توانید با خیال راحت آز آن ها خرید کنید.