چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟

چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟

ظروف چوبی همچون تخته برش چوبی آشپزخانه به دلیل این که ضربات چاقو بر روی آن ها خط و شیار می اندازد، نسبت به تمیز کردن آن ها باید دقت بیشتری به عمل آورد. چرا که بسیاری از میکروب ها در دراز مدت به داخل شیارهای به وجود آمده در چوب نفوذ می کنند و عامل بیماری می شوند. ما در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم. ما را همراهی کنید. 

مواد مورد نیاز برای تمیز کردن تخته کار چوبی

برای تمیز کردن ظروف چوبی آشپزخانه مانند هر ظرف دیگری به یک سری مواد و ابزار احتیاج دارید. شاید گمان کنید که یک اسکاج و مایع ظرفشویی و کمی آب ولرم کافی باشد و به مواد دیگری نیاز نیست. باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید. تخته برش چوبی آشپزخانه به دلیل این که برای مصارفی همچون تکه کردن گوشت و مرغ، خرد کرد انواع سبزیجات و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد باید نسبت به تمیز کردن آن حساس باشید. 
دلیل آن اینست که در صورت تمیز نکردن آن ها به صورت اصولی، پس از تکه کردن گوشت و مرغ خام بر روی این تخته ها ممکن است باعث انتقال میکروب از گوشت خام به میوه و سبزیجاتی شود که در آینده می خواهید بر روی تخته خرد کنید. از این رو می بایست نسبت به مواد اولیه و ابزار خود اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید. در ادامه وسایلی که برای تمیز کردن تخته گوشت چوبی باید داشته باشید را لیست کرده ایم.

  • آب گرم: شما در هنگام تمیز کردن ظروف چوبی مانند تخته برش چوبی نیاز به آب گرم دارید تا مواد باقی مانده را از روی آن پاک کنید.
  • اسفنج نرم: به یاد داشته باشید که استفاده از سیم ظرفشویی یا اسکاج های خیلی زبر برای این کار اصلاً مناسب نمی باشد. چرا که آن ها باعث ایجاد خط و خش بر روی تخته چوبی شده و موجب آسیب رساندن به آن می شوند.
  • مایع ظرفشویی: بهتر است از یک مایع ظرفشویی با آنزیم های متوسط استفاده کنید تا باعث آسیب رساندن به بافت چوب تخته برش نشوید.
  • سرکه سفید: برای ضد عفونی کردن ظروف چوبی بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید که ضرری نداشته باشد.
  • جوش شیرین: یکی دیگر از مواد ضد عفونی کننده برای ظروف چوبی پذیرایی و آشپزخانه می باشد که ضرر کمتری نسبت به مواد شیمیایی دارد.
  • لیمو ترش: ترکیب سرکه سفید، لیمو ترش و جوش شیرین می تواند تخته برش شما را کاملاً ضد عفونی نماید. 
  • کلر: یک ماده ی ضد عفونی کننده ی بسیار قوی ولی با ضرر کمتر که می توان برای ضد عفونی کردن ظروف چوبی از آن استفاده کرد. روش ضد عفونی کردن را نیز در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • کاسه متوسط: برای مخلوط کردن مواد تمیز کننده و ضد عفونی کننده.
  • روغن معدنی تصفیه شده: برای احیای ظروف چوبی پذیرایی و آشپزخانه گزینه ی بسیار مناسبیست.
  • پارچه خشک کن: حتماً سعی کنید از یک پارچه ی تمیز که تازه شسته شده استفاده کنید. بهتر است این پارچه را فقط مخصوص خشک کردن تخته برش چوبی نگه دارید و از تمیز کردن ظروف دیگر با آن خودداری نمایید.

چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟ 1

مراحل تمیز کردن تخته کار چوبی

تمیزکردن ظرف چوبی مراحل مشخصی دارد که باید طبق همان نقشه و مرحله به مرحله آن را طی کنید تا ظروف چوبی پذیرایی و آشپزخانه ی شما به خوبی تمیز و خوشبو شود. در غیر این صورت به منبعی برای رشد و نمو انواع میکروب ها و باکتری ها تبدیل می گردد. در این بخش از مقاله ما مراحل تمیز کردن تخته کار چوبی را برای شما آورده ایم. مراحل تمیز کردن تخته کار چوبی عبارتند از:
1- اولین و ابتدایی ترین کاری که باید پس از استفاده از تخته برش چوبی آشپزخانه انجام دهید، شستن باقی مانده ی مواد غذاییست که پس از خرد شدن یا تکه شدن بر روی آن به جا مانده است. با این کار شما بخش اعظمی از آلودگی ها را از بین برده اید و مانع انتقال باکتری به وسایل دیگر شده اید. برای پاک کردن باقی مانده ی غذا از روی تخته برش چوبی می توانید از آب گرم استفاده کنید و لکه و تکه های چسبناکی که به تخته چسبیده اند را با کمک آب گرم و کشیدن دست بر روی تخته پاک کنید. بهتر است در هنگام شست و شوی تخته برش از دستکش استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که نباید ظروف چوبی آشپزخانه یا تخته برش چوبی پس از استفاده به حال خود رها شوند. حتماً آلودگی ها را از روی آن بلافاصله پاک کنید.
2- درون کاسه ی متوسطی را از آب گرم پر کنید و مایع ظرفشویی به آن اضافه نمایید و سپس آن ها را کاملاً مخلوط کنید. این نکته را به یاد داشته باشید که در حین تمیزکردن ظروف چوبی، نباید ظروف چوبی آشپزخانه یا پذیرایی را درون آب غوطه ور سازید چرا که سبب آسیب رساندن به بافت چوب می گردد. حال با کمک اسفنج نرمی که پیش از این آماده کرده اید درون مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی زده و به آرامی دو طرف تخته برش چوبی را پاک کنید. دقت کنید که باید تمامی قسمت های تخته را به طور کامل با اسکاج یا اسفنج بکشید تا ذره ای آلودگی بر روی آن باقی نماند. معمولاً پس از تکه کردن گوشت، تخته چرب می شود. باید توجه کنید که کاملاً چربی را با اسفنج از بین برده باشید.

3- ظروف چوبی آشپزخانه ی شما اکنون دیگر تمیز شده و آلودگی بر روی سطح آن وجود ندارد. اما شاید هنوز لکه هایی را بر روی تخته برش چوبی ملاحظه می نمایید. این لکه ها به خاطر وجود چربی های موجود در گوشت ها یا رنگ دانه های میوه و سبزیجات ایجاد شده است. اما روش پاک کردن آن ها چگونه است؟ شما می توانید با مقداری جوش شیرین و لیمو ترش این لکه ها را از بین ببرید. به این صورت که ابتدا با مقداری جوش شیرین روی لکه ها را پوشانده و سپس آب لیمو ترش را گرفته و با کمک مسواک یا همان اسفنج بر روی لکه ها بمالید تا با کمک اسید لیمو و قدرت جوش شیرین، لکه های اضافی از بین بروند. حتی می توانید خود لیمو ترش را به دو نیم تقسیم کرده و به تنهایی بر روی لکه هایی که مملو از جوش شیرین شده اند بمالید تا لکه ها پاک شوند.
5- پس از ضد عفونی کردن ظروف چوبی و آب کشی آن با آب ولرم باید بلافاصله آن ها را خشک کنید. بهتر است ابتدا تخته برش چوبی را به خوبی داخل سینک ظرفشویی تکان دهید تا آب های اضافی از آن گرفته شود. سپس با کمک پارچه یا حوله ی تمیز آن را خشک کنید و اجازه دهید داخل سبد آب چکان کاملاً هوا در اطراف آن رد و بدل شود تا کوچک ترین رطوبتی هم که مانده باشد، کاملاً خشک شود.

چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟ 2

نحوه تمیز کردن و ضدعفونی کردن تخته برش چوبی

روش تمیز کردن ظروف چوبی سرو و آشپزخانه را که مرحله به مرحله توضیح دادیم. اما می رسیم به مهم ترین قسمت که ضد عفونی کردن تخته برش می باشد. پیش از پرداختن به روش ضد عفونی کردن ظروف چوبی می خواهیم بدانیم اساساً چرا باید ظروف چوبی مخصوصاً تخته برش چوبی را پس از شست و شوی کامل ضد عفونی کرد؟ مگر شستن آن با مایع ظرفشویی و آب گرم کافی نیست؟ 
پاسخ اینست که چرا کافیست. ولی بهتر است حداقل ماهی یک بار تخته برش چوبی که جزو ظرف چوبی آشپزخانه می باشد را ضد عفونی کنید تا میکروب هایی که امکان دارد خود را درون شیارهای موجود بر روی چوب جای داده باشند، از بین بروند. این میکروب ها اگر نابود نشوند می توانند به راحتی رشد و نمو کرده و خود را به سایر مواد غذایی و در نتیجه به بدن ما وارد شوند. ضمن این که در صورت ضد عفونی نکردن تخته برش چوبی به طور هفتگی یا ماهیانه، در اثر مرور زمان، همین میکروب ها باعث ایجاد بوی بد بر روی تخته برش می شوند و دیگر قادر نخواهید بود از آن استفاده کنید.
حال روش ضد عفونی کردن ظروف چوبی که در این جا تخته برش چوبی مد نظر ماست چگونه است؟ پس از طی مراحلی که گفته شد و شست و شوی کامل می توانید از دو روش برای ضد عفونی کردن تخته برش چوبی خود استفاده کنید که عبارتند از:
◘یک: سرکه سفید را روی سطح تخته ریخته و اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه بر روی آن بماند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. حتماً این کار را برای هر دو طرف تخته انجام دهید. مهم نیست که از کدام طرف بیشتر استفاده می کنید. میکروب و آلودگی به راحتی می تواند در همه جای ظرف در دراز مدت پخش شود. پس از گذشت زمان لازم می توانید تخته چوبی خود را آب کشی کرده و مرحله ی خشک کردن را انجام دهید. اما یک کار دیگری که می توان به کمک سرکه سفید انجام داد، ترکیب آن با جوش شیرین برای خوشبو کردن تخته برش می باشد. به این صورت که پس از شست و شوی کامل تخته برش چوبی، روی آن را کاملاً با جوش شیرین بپوشانید و سپس سرکه سفید را بر روی آن اسپری نمایید. این کار علاوه بر ضد عفونی کردن تخته چوبی، باعث خوشبو شدن آن نیز می گردد.
◘دو: ماده ی سفید کننده ی کلر که بسیار قوی می باشد، می تواند برای ضد عفونی کردن سطوحی همچون تخته برش چوبی بسیار کارآمد باشد. روش استفاده از آن هم به این صورت است که یک چهارم قاشق چای خوری کلر یا ماده ی سفید کننده ی کلردار را در یک چهارم پیمانه آب مخلوط می نمایید. سپس نیمی از مخلوط را بر روی یک طرف تخته بریزید و مانند قسمت قبل، اجازه دهید 5 دقیقه بر روی آن باقی بماند و سپس آن را بشویید. همین کار را با نیمه ی دوم مخلوط کلر و آب برای روی دیگر تخته برش تکرار نمایید. در انتها پس از آبکشی مرحله ی خشک کردن را فراموش نکنید. فقط دقت کنید که در استفاده از کلر یا ماده ی سفید کننده ی کلردار زیاده روی نکنید که موجب انتشار گاز سمی می شود و خطرناک خواهد بود. برای این مرحله حتماً از دست کش و ماسک استفاده نمایید.

چگونه تخته برش چوبی آشپزخانه را تمیز نگه داریم؟ 3

نکاتی برای شست و شوی دستی و ماشین ظرفشویی تخته برش های چوبی

شستن و تمیز کردن ظروف چوبی بخش اعظم و مهمی از نگه داری و مراقبت ظروف چوبی آشپزخانه می باشد. اما در این حین باید به یک سری نکات ریز و ظریفی که شاید در نگاه اول چندان اهمیتی نداشته باشد، توجه نمایید تا عمر ظروف چوبی آشپزخانه و ظروف چوبی پذیرایی شما عمر طولانی تری داشته باشند. نکاتی از قبیل:
• ماهی یک بار با استفاده از روغن معدنی تصفیه شده مانند نارگیل یا گردو یا بادام روی تخته برش چوبی خود را به طور کامل بپوشانید. دلیل استفاده از روغن اینست که روغن های طبیعی باعث احیای چوب شده و مانع از ورود آب و باکتری به بافت چوب می گردد. برای این کار نیز می توانید یکی از روغن های معدنی تصفیه شده غیر از روغن های گیاهی یا زیتون (به دلیل این که باعث ایجاد بوی بد بر روی تخته برش چوبی می شوند) را با کمک یک حوله یا دستمال کاغذی بر روی سطوح تخته بمالید. اجازه دهید روغن دو روز بر روی آن باقی بماند و سپس تخته را بشویید. این کار را می توانید برای همه ی ظروف چوبی آشپزخانه انجام دهید.
• حتماً نسبت به خشک کردن تخته بلافاصله پس از شست و شوی دقت ویژه داشته باشید. اگر ظروف چوبی آشپزخانه را پس از شست و شوی سریعاً خشک نکنید، آب های اضافی به درون چوب نفوذ کرده و سبب آسیب رساندن به بافت آن می گردند.
• به هیچ عنوان از ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف چوبی آشپزخانه و ظروف چوبی پذیرایی استفاده نکنید. تأکید ما بر عدم شست و شوی تخته برش چوبی داخل ماشین ظرفشوییست. چرا که میکروب ها و باکتری های موجود بر روی تخته به سطح آب آمده و کل ماشین ظرفشویی شما را آلوده می کند. ضمن این که غوطه ور شدن تخته برش داخل آب در ماشین ظرفشویی آسیب جدی به آن وارد می سازد. حتی ممکن است پس از خارج کردن آن از ماشین متوجه متورم شدن و خراب شدن ظرف خود شوید.
• آب داغ نیز باعث خراب شدن ظروف چوبی آشپزخانه می شود. پس به خیال آن نباشید که هرچه آب داغ تر باشد ظرف شما تمیزتر می شود. در خصوص ظروف چوبی به ویژه تخته برش چوبی باید بگوییم که خیر. با این کار تنها باعث آسیب رساندن به ظرف خواهید شد.

جمع بندی

ظروف چوبی آشپزخانه و ظروف چوبی پذیرایی جزو ظروفی هستند که شست و شوی و مراقبت از آن ها نیاز به داشتن اطلاعات و آگاهی های لازم است. شما نمی توانید برای شست و شوی تخته برش چوبی از روشی مانند شستن ظرف های روزمره ی خود استفاده نمایید. برای این کار باید با مراحل و مواد لازم آشنایی کامل داشته باشید. سایت آف سود به صورت تخصصی در حوزه فروش انواع ظروف چوبی فعالیت می کند و انواع ظروف چوبی آشپزخانه مانند تخته برش چوبی را عرضه می نماید. برای خرید ظروف چوبی آشپزخانه و ظروف چوبی پذیرایی به صورت اینترنتی می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید.