نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی

نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی

استفاده از ظروف چوبی در خانه و آشپزخانه بسیار رایج می باشد. ظروف چوبی ظروفی طبیعی هستند که از چوب درختانی همچون گردو، افرا و غیره تولید می شوند. اما برای ماندگاری بالای آن و جلوگیری از نفوذ قارچ و باکتری نیاز است از یکسری رنگ و پوشش ها در تولید آن استفاده شود تا هم کیفیت و ماندگاری آن را افزایش داده و هم موجب زیبایی ظاهری آن شود. رنگ و پوشش مناسب برای ظروف چوبی بسیار متنوع هستند که هم به صورت طبیعی و هم شیمیایی وجود دارند. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب استفاده از رنگ و پوشش برای ظروف چوبی و مطالب مرتبط آشنا کنیم. فروشگاه اینترنتی آف سود یک فروشگاه صنایع دستی معتبر با انواع ظروف چوبی ساخته دست هنرمندان ایرانی با ظاهری زیبا و کیفیتی بسیار بالا می باشد.

چرا باید از پوشش برای ظروف چوبی استفاده کنیم؟

استفاده از پوشش یک امر لازم و ضروری در تولید ظروف چوبی بوده که مزایای زیادی نیز دارد. چوب یک ماده زنده و طبیعی و همچنین دارای آوند هایی می باشد که با ساختن ظروف چوبی این آوند ها از بین نمی روند و همچنان حالت زنده و طبیعی بودن خود را حفظ می کند. از این رو وقتی این ظروف در معرض هوا و آب قرار میگیرند، ممکن است قارچ و کپک روی آن رشد کند و موجب خرابی و کوتاه شدن عمر ظروف چوبی شود. 

نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی 1

مزایا و معایب استفاده از رنگ و پوشش برای ظروف چوبی

◘مزایای استفاده از رنگ و پوشش در ظروف چوبی

۱. زیبایی ظاهری ظرف را بهبود می بخشد

استفاده از رنگ و پوشش در ظروف چوبی ظاهر ظرف را بسیار جلوه می بخشد و موجب براق شدن و شفافیت ظرف می شود. همچنین با استفاده از پوشش، گره ها و طرح و نقش روی چوب به وضوح خود را نشان می دهد که همین امر باعث زیبا تر شدن ظروف چوبی و جلوه بخشیدن به آن خواهد بود که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده و تمایل افراد را برای خرید ظروف چوبی بیشتر می کند.

۲. باعث آب گریز شدن ظروف چوبی می شود

از آنجایی که ظروف چوبی شسته می شوند و در معرض آب قرار می گیرند، استفاده از پوشش و رنگ باعث آب گریز شدن ظرف شده و دیگر آب به داخل بافت چوب نفوذ نمیکند و به راحتی می توانید آن ها را شسته و استفاده کنید. زیرا در صورتی که آب به داخل بافت های چوب نفوذ کند ممکن است دچار باد کردگی و ترک خوردگی ظرف شده و ظرف را غیر قابل استفاده می کند.

۳. از رشد قارچ و کپک رو ظرف جلوگیری میکند

قارچ و کپک می توانند به سرعت روی ظروف چوبی رشد کرده و تکثیر پیدا کنند، اما با وجود پوشش و رنگ روی ظروف چوبی دیگر امکان رشد و تکثیر قارچ و کپک در آن وجود نخواهد داشت و شما می توانید با خیال راحت از ظروف چوبی برای سرو غذا استفاده کنید.

۴. طول عمر و ماندگاری ظرف را افزایش می دهد

رنگ و پوشش های مختلف در ظروف چوبی آشپزخانه و دیگر انواع ظروف چوبی باعث افزایش ماندگاری و طول عمر ظروف چوبی خواهد شد و شما می توانید مدت زمان بسیار طولانی از ظروف چوبی خود بدون هیچگونه خرابی و آسیب استفاده کنید.

نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی 2

◘معایب استفاده از رنگ و پوشش در ظروف چوبی

به طور کلی استفاده از رنگ و پوشش در ظروف چوبی معایب خاصی نداشته و مزایای خیلی بیشتری دارد. اما یک نکته که حائز اهمیت است این است که ممکن است رنگ و پوشش استفاده شده در ظروف چوبی با قرار گرفتن در معرض مایعات داغ و همچنین غذاهای جامد داغ آسیب دیده و یکسری مواد و آلاینده ها را به داخل غذا وارد کنند. از این رو بهتر است برای سرو غذاهای خیلی داغ از ظروف چوبی به طور مستقیم استفاده نکنید.

رنگ و پوشش مناسب برای ظروف چوبی

رنگ و پوشش های ظرف چوبی به صورت طبیعی و شیمیایی وجود دارد که استفاده از رنگ و پوشش های شیمیایی همچون سیلر، کیلر، رنگ های پلی اورتان، روغن جلا و غیره اصلا توصیه نشده و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. مناسبترین گزینه برای رنگ و پوشش انتخاب رنگ و پوشش های طبیعی می باشد که حافظ سلامت انسان بوده و در صورت استفاده از آن ها خطری افراد را تهدید نخواهد کرد. شما عزیزان برای خرید اینترنتی ظروف چوبی بسیار با کیفیت و سالم  به فروشگاه اینترنتی صنایع دستی آف سود مراجعه نمایید.
پوشش مناسب برای ظروف چوبی عبارتند از:

• روغن گردو

روغن گردو که از میوه درخت گردو به دست می آید، نفوذ بسیار بالایی به داخل بافت چوب داشته و پوشش مناسبی برای ظروف چوبی است. علاوه بر این به دلیل خواص زیادی که دارد هنگام استفاده و سرو غذا در این ظروف از خواص آن نیز بهره مند شده و در سلامتی شما تاثیر خواهد داشت.

• روغن مینرال

روغن مینرال از نفت گرفته می شود. این روغن هیچ رنگ و بویی نداشته و به عنوان پوشش ظروف چوبی از آن استفاده می شود. کاربرد و استفاده از روغن مینرال بسیار ساده و راحت بوده و مقاومت پایینی در برابر آب دارد.

• روغن بزرک

روغن بزرک از دانه ی گیاه کتان به دست می آید که قدرت نفوذ بسیار بالایی در بافت چوب دارد. استفاده از این روغن در پوشش ظروف چوبی، مقاومت ظروف در برابر آب را بسیار بالا می برد.

• موم زنبور عسل

موم زنبور عسل علاوه بر این که به عنوان پوشش ظروف چوبی استفاده می شود باعث خوش بویی و رایحه ی دلنشین در ظروف نیز خواهد بود. البته بهتر است از موم زنبور عسل به تنهایی استفاده نشده و از آن همراه با روغن های دیگر همچون بزرک برای پوشش ظروف چوبی استفاده کنید.

• روغن تانگ

روغن تانگ از یک درخت چینی به همین نام گرفته می شود و بر پایه ی آب است. استفاده از روغن تانگ به عنوان پایه در پوشش ظروف چوبی کاربرد دارد. البته که کاربرد و استفاده از آن کمی دشوار بوده و باید به صورت چند لایه روی سطح زده شود تا اثر گذاری ماندگار و بالایی داشته باشد.

• موم کارنوبا

موم کارنوبا از درخت پالم به دست می آید که مقاومت بیشتری در برابر آب نسبت به موم زنبور عسل داشته و سخت تر نیز می باشد. می توانید از موم کارنوبا به عنوان پولیش و لایه ی محافظ در پوشش ظروف چوبی استفاده کنید.

• شلاک

شلاک ماده ای است که از حشره لاک به دست می آید. این ماده به صورت ورقه ای وجود داشته و مقاومت بالایی در برابر اب دارد.

نکات مهم پیرامون رنگ و پوشش مناسب ظروف چوبی 3

جمع بندی

ظروف چوبی ظروف بسیار زیبا و طبیعی هستند که استفاده از آن ها در خانه و آشپزخانه باعث القای حس طبیعی بودن و شادابی به انسان خواهد شد. هنگام تولید ظروف چوبی بهتر است حتما از پوشش و رنگ مناسب در آن استفاده کرد. استفاده از رنگ و پوشش مناسب برای ظروف چوبی باعث می شود ماندگاری و دوام ظرف بیشتر شده، قابل شستشو باشد و همچنین جلوه و زیبایی ظرف را افزایش می دهد. علاوه بر این ها از رشد قارچ و کپک در ظروف نیز جلوگیری خواهد کرد. تنوع رنگ و پوشش ها بسیار زیاد است که رنگ و پوشش های طبیعی گزینه مناسب تر و سالم تری برای این کار می باشند. شما همراهان گرامی می توانید برای خرید و مشاهده قیمت ظروف چوبی به فروشگاه اینترنتی آف سود مراجعه نمایید. محصولات فروشگاه آف سود مجموعه ای از انواع صنایع دستی چوبی، ظروف سرامیکی (ماگ سرامیکی) و پاچه ای می باشد که حاصل تلاش هنرمندان بوده و عرضه کننده ظروف چوبی با کیفیت بسیار بالا، تنوع فراوان و ظاهری شیک و زیبا می باشد.