چگونه ترک و سوراخ ظروف چوبی را از بین ببریم؟

چگونه ترک و سوراخ ظروف چوبی را از بین ببریم؟

ظروف چوبی نمادی از طبیعت هستند و انرژی مثبت فوق العاده ای به همراه دارند. این ظروف با طراحی و دیزاین نوستالژیک و رنگ و لعاب دلنشینی که دارند حسی از گرما، سادگی و صمیمیت را به انسان ها انتقال می دهند. با این حال نمی توان از آسیب پذیر بودن شان چشم پوشی کرد. ظروف چوبی پذیرایی چنانچه در محیطی خشک قرار گیرند و رطوبت خود را از دست دهند دچار ترک خوردگی خواهند شد. برخی مواقع نیز شاهد پیدایش سوراخ در بدنه این ظروف هستیم. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از رخ دادن چنین معضلی قصد دور انداختن ظرف چوبی را می کنید، دست نگه دارید و در این مطلب همراه فروشگاه آف سود باشید. قرار است ترفندهای ترمیم سوراخ ظروف چوبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

چگونه ترک و سوراخ ظروف چوبی را از بین ببریم؟

ظروف چوبی به قدری زیبا و نوستالژیک هستند که حتی در صورت بروز ترک خوردگی و سوراخ در این ظروف، باز هم دل دور انداختن آن ها را نداریم. اما سوال اینجاست که پس چگونه باید سوراخ و ترک خوردگی ظروف چوبی را تعمیر کنیم؟ راهنمای زیر را دنبال کنید:

  • در ابتدا شما به یک سنباده نیاز دارید. با استفاده از یک سنباده ورقه ای دانه ریز سطح ظرف چوبی را صاف کنید. دقت داشته باشید که نباید هیچ اثری از خراشیدگی روی سطح ظرف باقی بماند.
  • بعد از سنباده زنی تکه ای پارچه بردارید و آن را کمی مرطوب کنید. اکنون باید خرده چوب ها را از روی سطح ظرف به کمک این دستمال نم دار پاکسازی نمایید.
  • بعد از تمیز کردن سطح ظرف، نوبت استفاده از روغن است. استفاده از روغن در این مرحله باعث می شود ظرف چوبی از خشکی در بیاید و کمی مرطوب شود. این روغن باید حتما روغن خوراکی و بی بو باشد.
  • برای پر کردن سوراخ ها و ترمیم ترک خوردگی ها می توانید از موادی مانند خاک ام دی اف، رزین اپوکسی، خاک رس روغنی و بتونه استفاده کنید. استفاده از این موارد هر کدام تکنیک خاص خودش را دارد.
  • بعد از پر کردن شکاف ها و ترک خوردگی ها باید سطح چوب را پرداخت کنید و درزگیری نمایید.
  • در آخرین مرحله نیز باید سطح چوب را رنگ آمیزی نمایید تا ظاهری یکدست مانند روز اول پیدا کند.

◘ترمیم ظرف چوبی ترک خورده با خاک ام دی اف

ترمیم ظرف چوبی ترک خورده تکنیک های متفاوتی دارد. یکی از تکنیک هایی که بین تعمیرکاران محبوبیت بالایی دارد و در خانه نیز قابل اجراست، استفاده از خاک ام دی اف می باشد. در این روش باید یک خمیر یکدست و نرم از خاک ام دی اف و چسب چوب بسازید. کافیست کمی چسب چوب را با خاک اره های ام دی اف ترکیب کنید و یک خمیر بسازید تا بتوانید به واسطه آن شکاف ها را پر کنید. اما قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید که باید خاک اره های ام دی اف را الک کنید تا ناخالصی ها و خرده چوب های درشت آن را جداسازی کنید و یک پودر نرم داشته باشید.
دقت داشته باشید که خمیر نباید بیش از حد سفت شود و باید کاملا حالت پذیر باشد. بعد از پر کردن شکاف ها توسط این خمیر اجازه دهید قسمت ترمیم شده خشک شود تا بعد بتوانید به راحتی فرآیند سنباده زنی و پرداخت را انجام دهید. شما می توانید در نهایت از کیلر روغنی برای جلادهی سطح چوب استفاده کنید. بهتر است این تکنیک را برای ظروفی که در آن غذا مصرف می کنید اجرا نکنید و صرفا برای ترمیم ظروف تزئینی از این تکنیک بهره بگیرید.

چگونه ترک و سوراخ ظروف چوبی را از بین ببریم؟ 1

◘ترمیم ظرف چوبی ترک خورده با رزین اپوکسی

یکی از راهکارهای ترمیم سوراخ ظروف های چوبی، استفاده از رزین است. بدین منظور می توانید از رزین خامه ای یا صمغی استفاده کنید. دقت داشته باشید که رزین مورد استفاده شما باید اختصاصا برای ترمیم چوب ساخته شده باشد تا دوام و ماندگاری بالایی از خود نشان دهد. برای اجرای این روش به کنسانتره مایع رزین و پر کننده چسب چوب بتونه مانند نیاز دارید. در ابتدا میزان پوسیدگی و آسیب دیدگی را بررسی کنید. اگر قسمتی از چوب پوسیده است و بافت محکم خود را ازدست داده، آن را به آرامی با یک ابزار مانند اسکنه بردارید. سپس قسمت داخلی ظرف را در نقطه ای که آسیب دیده با خاک رس روغنی و بتونه نقاشی پر کنید تا نفوذ رزین اپوکسی به بخش های آسیب دیده راحت تر شود.
شما می توانید با استفاده از یک قلموی کوچک رزین اپوکسی را به داخل چوب هدایت کنید تا زمانی که قسمت ترک خورده و سوراخ شده کاملا پر شود. در صورتی که از درصد هاردنر بیشتر استفاده کنید اپوکسی شما سفت تر می شود و می توانید آن را با دست تان شکل دهید و به آرامی گلوله های کوچک را وارد بخش های آسیب دیده کنید.
بعد از سفت شدن و خشک شدن رزین اپوکسی باید سطح ظرف را با یک سنباده به آرامی پرداخت کنید و صیقل دهید تا رنگی که قرار است روی سطح اجرا کنید به خوبی روی چوب بنشیند. برای رنگ آمیزی از پرایمر آلکیدی و دو لایه رنگ اکریلیک استفاده کنید. فراموش نکنید که قبل از رنگ آمیزی باید درزگیری را به خوبی انجام داده باشید.

◘ترمیم سوراخ ظروف چوبی با ساخت بتونه همرنگ

استفاده از بتونه همرنگ راهکار معقولی برای ترمیم ظرف چوبی ترک خورده است. اینگونه دیگر زحمت رنگ آمیزی و دردسرهای دو رنگ شدن ظرف چوبی را نخواهید داشت. در این روش باید از تراشه های چوب هم رنگ با ظرف چوبی تان استفاده کنید. این تراشه ها را باید در ابتدا به صورت خاک اره در آورید تا خمیر تشکیل شده یک خمیر لطیف و نرم باشد. درصدی چسب چوب را به خاک اره اضافه کنید تا این خمیر شکل گیرد.
اکنون باید به دقت و توسط یک قلموی سر گرد و ظریف، مقداری از این خمیر را بردارید و وارد قسمت های ترک خورده کنید. می توانید با استفاده از فشار قلمو ماده بتونه را به عمق بخش های آسیب دیده هدایت کنید. دقت داشته باشید که اگر بخش های ترک خورده عمق زیادی دارند باید در ابتدا بتونه کاری را از داخل ظرف شروع کنید و یک سطح اتکا در داخل ظرف برای خمیر بتونه ایجاد کنید. بعد از خشک شدن ماده بتونه ممکن است این ماده دچار کاهش حجم شود. بنابراین قسمت هایی که درز ایجاد شده است را دوباره با این خمیر پر کنید. بعد از خشک شدن کامل سطح کار را یک دست سنباده بزنید تا اضافات بتونه خشک شده از روی ظرف چوبی پاکسازی شود. در ادامه می توانید ظرف را یک لایه روغن کاری کنید تا جلا و زیبایی آن احیا شود.

بتونه حرارتی و ظرف چوبی ترک خورده

بتونه حرارتی ماده ای پر کاربرد در زمینه ترمیم ظرف چوبی ترک خورده است. این ماده حاضر و آماده در بازار به فروش می رسد. کافیست بتونه حرارتی را از بازار تهیه کنید و قبل از استفاده آن را خوب داغ کنید. داغ کردن بتونه حرارتی مانند داغ کردن چسب در چسب های تفنگی و به همان سادگی است. بعد از داغ شدن بتونه آن را درون شکاف ها و سوراخ ها هدایت کنید و اجازه دهید تمامی ترک خوردگی ها کاملا با بتونه پر شود. بهتر است قبل از خشک شدن بتونه سطح چوب را تمیز کنید و سطحی یکدست و صاف بسازید. نکته مهمی که در مورد این تکنیک وجود دارد این است که نمی توان از آن برای سوراخ های عمیق و ترک خوردگی های وسیع استفاده کرد.

چگونه ترک و سوراخ ظروف چوبی را از بین ببریم؟ 2

اقدامات لازم برای جلوگیری از ترک خوردگی ظروف چوبی

اگر شما هم عاشق ظروف چوبی و دیزاین روستیک و دلنشین آن ها هستید، باید حواس تان به نکات مراقبتی این ظروف باشد. انجام دادن برخی اقدامات از آسیب دیدگی این ظروف و ترک خوردگی و سوراخ شدن آن ها جلوگیری می کند. اما این اقدامات چیست؟

  • ظروف چوبی را هر چند وقت یک بار روغن کاری کنید. نفوذ روغن به بافت ظروف چوبی از خشک شدن ظروف و شکننده شدن آن ها جلوگیری می کند. با این کار هم زیبایی و جلای ظروف چوبی را تضمین می کنید و هم به دوام و طول عمر آن ها کمک خواهید کرد چرا که ظروف چوبی اینگونه ضد آب می شوند. فراموش نکنید که این روغن باید حتما روغن خوراکی و بی بو مانند روغن نارگیل باشد.
  • اگر می خواهید ظروف چوبی شما رنگ ترک خوردگی به خودشان نبینند، لازم است که آن ها را با آب سرد و صابون بشویید. هرگز از آب داغ برای شستشوی ظروف استفاده نکنید چرا که با این کار ظروف چوبی خشک و خشک تر می شوند و در نهایت یک روز خواهید دید که یک ترک عمیق از دل ظروف چوبی تان تان سر بر آورده است.
  • هرگز از وسائل نوک تیز مانند چاقوهای تیز و برنده برای خرد کردن مواد غذایی روی ظروف چوبی استفاده نکنید. با این کار عملا ظرف چوبی را به دست خودتان نابود کرده اید.
  • بسته بندی ظروف چوبی را دور نیندازید چرا که روزی لازم تان می شود. زمانی که قصد استفاده کردن از ظروف چوبی را ندارید بهتر است آن ها را درون بسته بندی اصلی شان قرار دهید.
  • ظروف چوبی را در مکان خشک و خنک قرار دهید.

کلام پایانی

ظروف چوبی شیک ترین و نوستالژیک ترین ظروفی هستند که جلوه ای از طبیعت را با خود به همراه دارند. در خانه هما ما دست کم چند ظرف چوبی پذیرایی پیدا می شود که در اثر مراقبت نادرست و یا در گذر زمان دچار ترک خوردگی و سوراخ شده است. تکنیک های مختلفی برای ترمیم ظرف چوبی ترک خورده وجود دارد که می توانید به نسبت حوصله ای که دارید، هزینه ای که می خواهید صرف کنید و اهمیتی که ظرف چوبی تان برای شما دارد آن ها را اجرا کنید. این تکنیک ها در خانه قابل اجرا هستند و در صورتی که با ظرافت اجرا شوند هیچ آثاری از سوراخ و ترک خوردگی در ظرف چوبی شما باقی نخواهد ماند.