نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی

نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی

هنر مکرومه بافی هنر ایجاد بافت های زیبا با استفاده از گره های مختلف توسط نخ های مخصوص مکرومه بافی می باشد. شما با هنر مکرومه بافی می توانید آثار چشمگیری نظیر انواع دیوارکوب، کیف، رومیزی و ... ایجاد کنید و به عنوان اکسسوری داخل منزل یا در استایل خود استفاده نمایید. اما اگر از محصولات این هنر زیبا به درستی مراقبت نگردد خیلی زود خراب می شود. مراقبت از دیوارکوب مکرومه، شست و شوی کیف مکرومه و ... سوال خیلی از افراد است. در این مقاله با ما باشید تا نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی را باهم بررسی کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مکرومه بافی می توانید مقاله ی همه آنچه که درباره ی مکرومه بافی باید دانست را مطالعه نمایید.

نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی 3

نحوه شستن محصولات مکرومه بافی

هر الیافی روش شست و شوی خاص خود را می طلبد. اگر شما در هنگام شستن لباس یا هر وسیله ای به جنس و الیاف آن توجه نکنید، خواهید دید در مدت زمان کوتاهی زیبایی و کیفیت اولیه ی خود را از دست خواهد داد. محصولات بافتنی نیز شامل همین قاعده می گردد. خصوصاً مکرومه بافی که الیاف مخصوصی دارد و باید با دقت بسیار شسته و از آن مراقبت گردد. به همین منظور در این مقاله ما می خواهیم نحوه ی شستن محصولات مکرومه بافی مثل شست و شوی کیف مکرومه، شستن رومیزی و رانر مکرومه، تمیزکردن آباژور و لوستر مکرومه، شستن صندل مکرومه و شستن کوسن و شال مبل مکرومه را از نظر شوینده، دمای آب و نحوه ی خشک کردن آن ها با هم بررسی کنیم. با ما باشید.

◘شوینده مناسب محصولات مکرومه بافی

یکی از نکاتی که باید در هنگام شستن رومیزی و رانر مکرومه یا سایر محصولات مکرومه بافی به آن توجه کرد، نوع شوینده ایست که انتخاب می کنید. مکرومه ها مانند لباس های بافتنی می باشند و باید در هنگام شست و شوی دقت زیادی به خرج داد تا از کیفیت و زیبایی آن ها کاسته نشود. شوینده ای که برای شستن محصولات مکرومه بافی مانند شستن صندل مکرومه، شستن کوسن و شال مبل مکرومه و ... انتخاب می کنید باید از ضعیف ترین آنزیم ها برخوردار باشد یا حتی الامکان آنزیم نداشته باشد. چرا که شوینده هایی که آنزیم قوی دارند می تواند به رنگ و الیاف مکرومه آسیب بزند. سعی کنید از یک نرم کننده نیز در حین شست و شوی استفاده کنید تا از طریق لیزی کردن مکرومه، از کُرک و ریش ریش شدن آن ها جلوگیری کرده باشید.
یک نکته ی دیگر این که به هیچ عنوان از مواد شوینده سفید کننده استفاده نکنید. حتی اگر مکرومه شما سفید خالص بود، بازهم از شوینده ی سفیدکننده استفاده نکنید چرا که می تواند بافت کیف یا اکسسوری شما را خراب کند. برای این که خیالتان بابت شوینده ای که استفاده می کنید راحت باشد، می توانید از شامپو یا مایع دستشویی برای شستن مکرومه بافی های خود مانند شست و شوی کیف مکرومه استفاده کنید. با این کار علاوه بر این که مکرومه شما خراب نمی شود، خوش بو نیز می گردد. برای شستن مکرومه های رنگی می توانید از 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده کنید تا کیفیت رنگ آن ها کم نشود.

◘دمای آب محصولات مکرومه بافی

همیشه باید هنگام خرید لباس به برچسب توضیحات آن توجه کرد. اما اگر لباسی را خودتان دوخته یا بافتید چطور؟ در این زمان هنگام خرید پارچه یا نخ بافتنی حتماً از فروشنده در خصوص نحوه ی شست و شوی آن سوال کنید. ولی به طور کلی برای شست و شوی بافت هایی مانند مکرومه باید از آب سرد استفاده شود. آب سرد سبب انسجام بیشتر الیاف ها می گردد و از شل شدن و آسیب پذیر شدن آن ها جلوگیری می کند. ضمن این که آب سرد باعث تحکیم رنگ الیاف می گردد و عمر مکرومه شما را بیشتر می نماید. اگر بر روی مکرومه شما لکه ای وجود داشت که با آب سرد پاک نمی شد، ابتدا با لکه بر های ضعیف تر یا صابون بچه، روی لکه را به نرمی با آب سرد بشویید و سپس کل آن را با آب سرد شسته و آب کشی نمایید.

نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی 1

◘شست و شوی محصولات مکرومه بافی با دست یا ماشین لباس شویی

بنابراین ابتدا باید به سراغ تنظیمات ماشین لباس شویی خود بروید. داخل دفترچه راهنمای هر ماشین لباس شویی توضیحات کاملی در مورد هر نوع شست و شو داده شده است. اگر ماشین لباس شویی شما برای شستن لباس بافت تنظیمات خاصی دارد، آن را بر روی همان تنظیمات قرار دهید، در غیر این صورت اگر گزینه ای به نام Hand-wash یعنی شست و شوی با دست داشت، آن را انتخاب کنید. در نهایت اگر هیچ کدام از این دو مورد نبود، ماشین لباس شویی خود را روی کُندترین دور ممکن با آب سرد تنظیم کنید و حتماً دقت کنید که خشک کن آن فعال نباشد. حتماً حتماً حتماً تنظیمات بر اساس آب سرد باشد و به هیچ وجه آب گرم استفاده نکنید.
یک نکته ی دیگری که باید در هنگام شستن محصولات مکرومه مانند شستن رومیزی و رانر مکرومه با ماشین لباس شویی به آن دقت کنید اینست که برای طولانی تر شدن عمر آن ها می توانید مکرومه خود را داخل یک کیسه بافته شده قرار دهید سپس داخل ماشین لباس شویی بیاندازید. با این کار مکرومه شما با لباس های دیگر تماس پیدا نمی کند و کیفیت آن کم نمی شود. 
اما برای شستن مکرومه بافی با دست نیز باید به یک سری نکات توجه کنید. ابتدا یک تشت یا لگن که بتوانید مکرومه را داخل آن به طور کامل قرار دهید، تا نصفه از آب سرد پر کنید. سپس شوینده ی مناسبی که انتخاب کرده اید را داخل آب ریخته و با دست آن را پخش کنید. دقت کنید که مایع شست و شوی باید حتماً به طور کامل در آب حل شود. اگر کمی از آن حل نشده باقی بماند، بر روی الیاف نشسته و آن قسمت را خراب می کند.
پس از حل کردن مایع شست و شوی داخل آب، مکرومه را اگر خیلی کثیف نیست می توانید به صورت دورانی در آب بچرخانید تا خاک و آلودگی ها از آن پاک شود. اما اگر قسمت هایی از آن نیاز به تمیز کردن دارد، بهتر است از یک پارچه ی تمیز و بی رنگ و نرم برای تمیز کردن آن قسمت استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید به هیچ وجه مکرومه را چنگ نزنید، یا آن را نسابید. این کارها می تواند به الیاف آن آسیب بزند و از عمر مکرومه شما بکاهد.

◘آب کشیدن محصولات مکرومه بافی

اما پس از شست و شوی مکرومه بافی مانند تمیز کردن آباژور و لوستر مکرومه، باید آن ها را آب بکشید تا آب های آلوده از آن ها خارج شود. اگر مکرومه را داخل ماشین لباس شویی انداخته باشید که به طور اتوماتیک این کار پس از مراحل تمیزکاری انجام می شود. فقط باید دقت کنید که شست و شوی اضافی برای ماشین انتخاب نکنید. اما اگر مکرومه را با دست شسته اید، برای آب کشی باید به این صورت عمل کنید که:
تشت یا لگنی که مکرومه را داخل آن قرار داده بودید را از آب های کثیف خالی کرده و به طور کامل آن را بشویید تا هیچ گونه لیزی یا کثیفی یا کف نداشته باشد. سپس آن را با آب سرد تمیز مجدداً پر کنید و مکرومه را داخل آن قرار دهید. برای آبکشی مکرومه با دست باید آن را داخل آب به صورت دورانی تکان دهید. دقت کنید که به هیچ وجه نباید مکرومه و سایر بافتنی ها را چنگ بزنید. برای شستن صندل مکرومه و شست و شوی کیف مکرومه نیز به همین صورت عمل می کنید. این عمل آب کشی را دو تا سه بار انجام دهید و پس از این که مطمئن شدید مکرومه شما کاملاً تمیز شده است می توانید وارد مرحله ی خشک کردن شوید.

نحوه مراقبت و شستن محصولات مکرومه بافی 2

◘خشک کردن محصولات مکرومه بافی

اکنون مکرومه شما کاملاً تمیز شده ولی سرشار از آب اضافی می باشد. برای خارج کردن آب های اضافی داخل بافت مکرومه، اگر از ماشین لباس شویی برای شستن مکرومه مانند شستن کوسن و شال مبل مکرومه استفاده کرده اید، به هیچ عنوان از خشک کن ماشین نباید برای گرفتن آب اضافی استفاده نمایید. چرا که برنامه ی خشک کن دارای چرخش زیاد است و همانطور که می دانید، چرخش زیاد سبب آسیب به بافت الیاف می شود. اما اگر ماشین لباس شویی شما برنامه ای جهت خشک کردن لباس های بافت دارد، می توانید از آن برای خشک کردن مکرومه خود نیز استفاده نمایید. این برنامه های عمل خشک کردن را به روش گهواره ای انجام می دهند و این کار هیچ آسیبی به الیاف مکرومه وارد نمی سازد.
اما اگر مکرومه را با دست شسته اید، می توانید برای خشک کردن از همان برنامه ی ماشین لباس شویی استفاده کنید تا کمترین آسیب به الیاف مکرومه وارد شود. در غیر این صورت بهتر است از یک حوله ی بزرگ و خشک برای این کار کمک بگیرید. به این صورت که مکرومه را پس از خارج کردن از آب، کمی در دستان خود نگه داشته و اندکی بفشارید تا آب های اضافی که در دستان شما قرار دارد خارج شوند. سپس حوله را بر روی یک سطح صاف مانند کانتر آشپزخانه یا میز آشپزخانه پهن کنید و سپس مکرومه را داخل حوله پهن نمایید. آن گاه حوله را به همراه مکرومه لوله نمایید و با کمک حوله آب اضافی داخل مکرومه را بیرون بکشید.
این عمل را می توانید دو تا سه بار با حوله های خشک انجام دهید. فقط به هیچ وجه مکرومه ی خود را نچلانید. چون سبب کشیدگی الیاف آن می گردد و به سرعت خراب می شود. در نهایت پس از گرفت آب های اضافی توسط ماشین لباس شویی یا با کمک حوله، مکرومه را بر روی یک سطح صاف پهن کرده تا کاملاً خشک شود. از آویزان کردن آن اجتناب کنید چرا که به سرعت حالت کشیدگی ایجاد می شود و شکل و ظاهر مکرومه شما خراب می شود.

خشک کردن محصولات مکرومه با اتو

اگر قصد اتو کشیدن کیف مکرومه یا دیوارکوب های مکرومه را دارید تا زودتر خشک شوند، بهتر است اتو را در کمترین دمان ممکن تنظیم کنید و بیشتر از بخار دادن برای خشک شدن یا باز شدن چروک آن استفاده کنید. هیچ لباسی به غیر از لباس زیر را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد. خصوصاً لباس هایی که الیاف بافتنی دارند. مکرومه نیز مانند بافت می باشد پس نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. می توانید مکرومه را در هوای آزاد پهن کرده و اجازه دهید کاملاً خشک شود. فقط باید دقت کنید که هر دو ساعت یک بار باید آن را برگردانید تا همه ی قسمت های آن کاملاً هوا خورده و خشک شوند.

جمع بندی

مراقبت از دیوارکوب مکرومه که امروزه بسیار مورد توجه طراحان داخلی به ویژه در سبک مدرن قرار گرفته است، بسیار مهم می باشد. شما باید بدانید که مکرومه مانند الیاف بافتنی بوده و به شدت نیاز به مراقبت دارد. به خصوص برای شست و شوی آن ها باید شرایط و نکاتی را در نظر بگیرید تا از کیفیت و زیبایی مکرومه شما کاسته نشود. آف سود یکی از وب سایت هایی که محصولات مکرومه را با تنوع بسیار مانند دیوارکوب، کیف، رومیزی و رانر، صندل، کوسن و شال مبل، آباژور و حتی لوستر را عرضه می نماید. برای خرید محصولات خاص و اصیل ایرانی می توانید به وب سایت آف سود مراجعه نمایید.