همه چیز درباره ظروف رزینی

رزین یا صمغ یک ماده چسبنده و شفاف می باشد که به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که در حلال های آلی محلول و در آب نامحلول می باشد. نوع طبیعی رزین از شیره برخی درختان به دست می آید و نوع مصنوعی آن به طور مصنوعی و طی یک فرایندی خاص ساخته می شود. استفاده از رزین کاربردهای زیادی دارد. از جمله این کاربرد ها می توان در استفاده از لوازم آشپزخانه و ظروف نام برد. استفاده از ظروف رزینی به دلیل زیبایی که دارند امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با مطالبی از جمله ظروف رزینی چیست؟ آیا مناسب استفاده روزمره هستند؟ مزایا و معایب ظروف رزینی چیست؟ و موارد مرتبط آشنا شوید.

ظروف رزینی چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

ظروف رزینی ظروفی هستند که به وسیله رزین اپوکسی ساخته می شوند. رزین اپوکسی را می توان با چوب یا سایر مواد ترکیب کرده و ظروف زیبا و متفاوتی از آن ها درست کرد. ظروف رزینی پوسته پوسته نمی شوند و به راحتی شکسته و خراب نخواهند شد. تنوع ظروف رزینی به دلیل رنگ و طرح و ترکیب رزین با مواد مختلف از جمله چوب بسیار بالا بوده و این ظروف مقاومت بسیار بالایی نیز دارند. کاربرد های ظروف رزینی بسیار زیاد بوده و برای ظروف آشپزخانه، میوه خوری، شیرینی خوری، زیر لیوانی، سینی، بشقاب و غیره استفاده می شود. همچنین از ظروف رزینی می توان برای موارد تزئینی و دکوری نیز استفاده کرد. شما میتوانید با خرید انواع ظروف رزینی از فروشگاه صنایع دستی اف سود، زیبایی و جلوه ای خاص به خانه و آشپزخانه خود ببخشید.

آیا رزین خطرناک است؟

برای ساخت ظروف رزینی از رزین اپوکسی استفاده می شود. رزین اپوکسی به خودی خود دارای خطر چندانی نمی باشد، اما مانند هر ماده شیمیایی دیگر، می تواند در اثر استفاده نادرست و همچنین در  اثر گرم شدن و بخار و گازی که از آن متصاعد می شود، خطرناک و آسیب زننده می باشد. بهتر است در هنگام استفاده از رزین و ساخت ظروف رزینی، از دستکش و ماسک استفاده کرده تا خرهای ناشی از آن را به حداقل برسانید.

همه چیز درباره ظروف رزینی 1

آیا ظروف رزینی مناسب استفاده روزمره هستند؟

هنگام تولید ظروف رزینی، رزین اپوکسی پخته و بی اثر می شود. اما این به معنی ایمنی صد در صد و کامل ظروف رزینی نمی باشد. از طرفی رزین های اپوکسی دارای تاییدیه FDA در تماس مستقیم با مواد غذایی نخواهد بود. پس بهتر است برای استفاده روزمره از آن ها استفاده نکنید و مواد غذایی را طولانی مدت در تماس با ظروف رزینی قرار ندهید. می توانید از ظروف رزینی برای بشقاب میوه خوری ،مواد غذایی سرد یا آب خوردن  استفاده کنید، اما به هیچ عنوان برای مواد غذایی گرم و داغ ، استفاده از ظروف رزینی توصیه نشده و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیاندازد. همچنین می توانید از ظروف رزینی به عنوان ظروف تزئینی یا دکوری استفاده کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: هنر ویترای چیست؟

مزایا و معایب ظروف رزینی

مزایای ظروف رزینی

۱. ظروف رزینی به راحتی قابل حمل بوده و سبک هستند.
۲.  تنوع رنگ و طرح ظروف رزینی بسیار بالا و متفاوت و زیبا می باشد.
۳. ظروف رزینی در برابر آب خراب نشده و قابل شستشو هستند.
۴. شکنندگی ظروف رزینی بسیار پایین بوده و محکم و مقاوم می باشند.
۵. ظروف رزینی بسیار لوکس و زیبا هستند و استفاده از آن ها می تواند محیط خانه و  آشپزخانه را بسیار خاص و زیبا جلوه دهد.

معایب ظروف رزینی

۱. ظروف رزینی به دلیل دست ساز بودن قیمت بسیار بالایی داشته و هر کسی توان خرید آن را ندارد.
۲. از ظروف رزینی نمی توان برای مواد غذایی گرم و داغ استفاده کرد و فقط برای سرو موادغذایی سرد مانند آجیل، شیرینی، میوه و یا آب سرد می توان از آن استفاده کرد.
۳. استفاده از ظروف رزینی برای روزمره توصیه نشده و بیشتر جنبه دکوری و تزئینی خواهد داشت.

همه چیز درباره ظروف رزینی 2

نحوه ساخت ظروف رزینی

برای ساخت ظروف رزینی، به یکسری مواد و لوازم احتیاج دارید:

انواع مواد استفاده شده در ساخت ظروف رزینی

۱. رزین و هاردنر. برای ساخت ظروف رزینی،ابتدا باید رزین مورد نظر را به نسبت ۲به ۱ با هاردنر ترکیب کنید. یهنی هر اندازه که رزین داشتید، نصف آن هاردنر اضافه کرده و ترکیب کنید.
۲. لیوان پلاستیکی یا پارچ پلاستیکی برای درست کردن ماده رزین و هاردنر و ریختن روی سطح مورد نظر
۳. دستکش و ماسک
۴. مکان دارای تهویه مناسب
۵. همزن یا چوب بستنی
۶. رنگ مخصوص، رنگ های مخصوص رزین، رنگ های جوهری، پودری و همیری می باشند که در رنگ های مختلف و متفاوت وجود داشته و بسته به سلیقه و نوع کار می توانید از هریک از آن ها استفاده کنید.
۷. ترازوی دیجیتال برای اندازه گیری مقدار دقیق رزین و هاردنر
۸. قالب های پلاستیکی یا سلیکونی. زیرا رزین به پلاستیک نمی چسبد.
۹. شاقول برای تراز کردن سطح کار
۱۰. سمباده کاغذی
۱۱. فندک اتمی که برای حباب گیری رزین از آن استفاده می شود.
۱۲. دریل دستی یا برقی

روش های تولید ظروف رزینی

روش های تولید ظروف رزینی به دو صورت با قالب و بدون قالب می باشد.
برای تولید ظروف رزینی با قالب، بهتر است از قالب های سیلیکونی یا پلاستیکی استفاده کنید که کار به راحتی پس از خشک شدن از آن جدا شود. در ابتدا لازم است به نسبت۲ به ۱رزین را با هاردنر درون یک لیوان یکبار مصرف ترکیب کرده و به وسیله یک چوب بستنی خوب هم زده و ترکیب کنید. میتوانید از رنگ یا اکلیل هم در ترکیب رزین خود استفاده کنید. سپس قالب را از هرگونه گرد و غبار و چربی تمیز کرده و مواد رزینی را با دقت و به آرامی داخل قالب بریزید. پس از ریختن مواد می توانید حباب هایی که روی سطح کار به وجود می آید را به وسیله یک فندک از بین ببرید. پس از اتمام کار، ۲۴ ساعت باید زمان بدهید تا کار شما به خوبی خسشک شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت ، ظرف رزینی خود را از قالب خارج کرده و می توانید دورتا دور آن را با رنگ ، رنگ آمیزی کنید.
دو روش دوم یعنی تولید ظروف رزینی بدون قالب ، ابتدا یک نایلون روی میز پهن کرده و روی آن سشوار میگیریم تا حالتی چروک پیدا کند. سپس دور تا دور آن را به وسیله چسب نواری روی میز چسبانده و فیکس می کنیم و با سیلیکون قالب گیری دورگیری خواهیم کرد. رزین را با هاردنر به نسبت گفته شده مخلوط کرده و به آرامی هم میزنیم و به دلخواه رنگ موردنظر یا اکلیل را به آن اضافه می کنیم. سپس یک لایه از رزین موردنظر را ریخته و به آن زمان می دهیم تا خشک شود. پس از خشک شدن سطح آن لایه بعدی را اضافه میکنیم. اگر حبابی روی سطح کار وجود داشت می توانید به وسیله فندک یا سشوار آنرا از بین ببرید. پس از گذشت ۲۴ ساعت، کار شما به خوبی خشک شده و آن را از روی پلاستیک جدا کنید. سپس میتوانید دور تادور کار خود را تمیز کرده و رنگ دلخواه خود را به اطراف آن بزنید.

همه چیز درباره ظروف رزینی 3

مراقبت و نگهداری از ظروف رزینی

ظروف رزینی مقاومت بالایی داشته و شکنندگی بسیار پایینی دارند. برای نگهداری از ظروف رزینی نباید آن ها را داغ کرد یا اینکه مواد غذایی داغ یا گرم را داخل آن ها بریزید، زیرا باعث آب شدن رزین و آزاد شدن مواد شیمیایی آن می شود و فرم ظرف شما را خراب میکند. همچنین قرارگرفتن یکسری از مواد غذایی مانند میوه پوست گرفته شده ممکن است ظرف رزینی شما را خراب کند.

چگونه می توان ظروف رزینی را تمیز کرد؟

اگر ظروف رزینی شما جنبه دکوری و تزئینی دارد می توانید به وسیله یک دستمال نم دار آن را به خوبی و به راحتی تمیز کنید. اما اگر ظروف شما جنبه مصرفی دارد، میتوانید برای شستشو و تمیز کردن ظروف رزینی، از شوینده و آب استفاده کنید. استفاده از شوینده و آب به دلیل مقاومت بالای محصولات و ظروف رزینی، آسیبی به ظرف شما وارد نکرده و موجب خرابی آن نمیشود. پس می توانید با خیال راحت آن را شسته و تمیز کنید. فقط هنگام شستن از آب خیلی داغ استفاده نکنید، چون ممکن است باعث آب شدن رزین شود و فرم ظرف شما را تغییر دهد.

خرید ظروف رزینی

پیشنهاد ما به شما برای خرید اینترنتی ظروف رزینی، فروشگاه آف سود می باشد. فروشگاه اینترنتی آف سود، یک فروشگاه صنایع دستی، دارای زیباترین و با کیفیت ترین محصولات دست ساز و ظروف رزینی می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاهی آف سود، زیباترین و به روز ترین ظروف رزینی را خریداری کرده و زیبایی و جذابیت خاصی را به آشپزخانه خود ببخشید.

جمع بندی

ظروف رزینی زیبایی و جلوه خاصی داشته و دارای استحکام و مقاومت زیادی هستند. استفاده از ظروف رزینی بسیار راحت بوده و این ظروف بسیار سبک و خوش دست هستند. ظروف رزینی را به راحتی می توان تمیزو نگهداری کرد. در این مقاله ما شما را با ظروف رزینی، مزایاو معایب ظروف رزینی ، نحوه ساخت ظروف رزینی و مواردی از این دست آشنا کردیم. شما می توانید برای خرید ظروف رزینی زیبا و با کیفیت به فروشگاه اینترنتی آف سود مراجعه کرده و خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنید.