چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

صنایع دستی هر منطقه میراث ملی آن کشور به حساب می آید. حمایت و خرید صنایع دستی به اقتصاد کشور کمک بسیار زیادی می کند. صنایع دستی هر کشور منحصربفرد است از این رو می توان برای توسعه تجارت و صادرات و به نوعی آشنا کردن فرهنگ و هنر ایران را به کشور های دیگر معرفی کرد. زیرا صنایع دستی معمولا به کشور های دیگر صادر می شود و یا ممکن است توریست ها از صنایع دستی ایران برای آشناهای خود در کشورش سوغاتی ببرد همین امر سبب شناخت و محبوبیت صنایع دستی و ارتقا اقتصاد کشور می شود. اینکه چرا حمایت و خرید از محصولات دست ساز ایرانی اهمیت دارد. دلایل زیاد و متنوعی دارد که در این مقاله می خواهیم بیشتر درباره آن ها توضیح دهیم. چرا که ایران جزو کشورهای شناخته شده بعد از چین و هند در صنعت تولیدات صنایع دستی هنری می باشد. برای مشاهده بیشتر صنایع دستی ایرانی می توانید به پیج آف سود سر بزنید و با خرید سفارش از هنرمندان کشورمان حمایت کنید.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

میراث فرهنگی تاریخی

ایران با قدمت بزرگی که دارد یکی از کشور های معروف در صنایع دستی و هنری می باشد. که این صنایع را به کشور های دیگر صادر می کنند.  از نظر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنعت هنری و سنتی است که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محور خلاقیت و ذوق و زیبایی شناسی همراه است، همچنین با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شوند. از طرفی صنایع دستی به صورتی است که تمام مواد اولیه آن در منطقه هست. مراحل تولید و ساخت این محصولات معمولا به صورت گروهی و دستی و با کمک ابزار انجام می شود.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

10 دلیل برای خرید صنایع دستی ایرانی

خرید صنایع دستی مزیت های زیادی دارد حالا چه از صنعتگران خرید را انجام دهیم و چه از هنرمند دست ساز محلی که آن را می شناسید. مزایای خرید صنایع دستی هم برای سازنده و هم افراد هنرمندی که آن ها را می سازند وجود دارند. اما به طور کلی حمایت از صنایع دستی و خرید آن ها حمایت از اقتصاد ملی تلقی می شود در ادامه با برخی از مهمترین دلایل خرید صنایع دستی آشنا می شویم:

1- تولید صنایع دستی برای حفظ محیط زیست خوب است و به آن آسیب نمی زند

از دلایل مهم تولیدات صنایع دستی این است که کاملا دست ساز هستند نیازی به کارخانه های بزرگ ندارند. بنابراین برای محیط زیست عالی اند و آلودگی ایجاد نمی کنند. از این رو تقریبا افرادی که در این حوزه سازه های دست ساز صنایع دستی فعالیت می کنند همه در استودیو ها و کارگاه های کوچک صنایع دستی، انباری های بازسازی شده در انتهای حیاط یا باغ خود فعالیت می کنند. معمولا تولیدات محلی همان محصولات محلی است چرا که نیازی ندارد تا کیلومتر ها راه را طی کند تا بدست افراد دیگر برسد. زمانی که شما یک محصول دست ساز از مغازه دار می خرید و یا از سایت صنایع دستی ایرانی آف سود سفارش می دهید، مطمئن هستید که سفارش شما از داخل خود ایران است و همینجا ساخته شده است.

2- منحصربفرد بودن هر محصول دست ساز

یکی از ویژگی هایی که تولیدات صنایع دستی دارد این است که مانند محصولات دیگر به صورت انبوه تولید نمی شوند و همچنین تولیدات دست ساز حتی اگر در یک سبک باشند اما باز هم نسبت به هم متفاوت و منحصربفرد هستند همین موضوع باعث می شود تا محصولات صنایع دستی و خرید شما را بسیار خاص و تک به حساب بیایند. محصولات صنایع دستی به این صورت است که هیچکس در جهان دقیقا یک مورد مشابه را نخواهد داشت و همین موضوع آن ها را پر طرفدار و خاص تر می کند.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

3- وجود دست سازه های محلی در واقع حمایت از اقتصاد ملی است

زمانی که یک محصول دست ساز را سفارش می دهید حتی اگر از صنایع دستی منطقه شما نباشد. با این کار شما مستقیما از یک هنرمند ایرانی حمایت کردید. حمایت از هنرمندان کشور خود سبب می شود تا پول در همان جا باقی بماند و این کار خود یک معامله بزرگ به حساب می آید. به بیان ساده تر می توان گفت به جای اینکه پول شما به شرکت های بین المللی برود که تنها بخش کوچکی از آن هزینه، به سازنده و یا طرح داده می شود. با خرید مستقیم از فروشگاه اینترنتی صنایع دستی سبب می شوید که همه هزینه آن کاملا به دست شخصی که هدیه دست ساز فوق العاده را ساخته است برسد. از این رو سفارش محصولات دست ساز ایرانی از آف سود سبب می شود تا شما مستقیم از خود هنرمند خریداری کنید. اما به یاد داشته باشید که خرید و حمایت از صنایع دستی دست ساز علاوه بر بحث مالی قوی که برای شخص و اقتصاد ملی دارد، این اطمینان را به سازنده و صنعتگر می دهد که برای توسعه بیشتر مهارت های خود سرمایه گذاری هایی انجام دهد و همچنین با سرمایه گذاری مجدد پول، به کسب و کار خود قدرت بیشتر داده و تولید آثار هنری زیبای خود را ادامه دهد.

4- مقاومت صنایع دستی در مقابل زمان

اگر به خاطر داشته باشید در زمان های گذشته اگر چیزی را خریداری می کردی تا زمان های طولانی دوام می آورد. از طرفی اکثر محصولات دست ساز ایرانی و صنایع دستی محلی با هدف ماندگاری ساخته می شوند. زیرا قالبا در ساخت صانع دستی از مواد اولیه استفاده می کنند که در مقابل زمان مقاوم باشد همچنین تغییرات ایجاد شده برای آن ها به دلیل این است که شما آن ها را برای مدت زمان طولانی تری نگه داشته اید.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

5- حمایت و خرید محصولات دست ساز ایرانی سبب ایجاد اشتغال می شود

طبق بررسی هایی که در کشور های پیشرفته در حوزه صنایع دستی انجام شده است. به این نتیجه رسیده اند که این صنعت نقش پر رنگی در زمینه اقتصاد کشور دارد. از این رو ساخت محصولات دست ساز می تواند سبب ایجاد بخش بزرگی از اقتصاد کشور شود به این صورت که موجب ایجاد اشتغال برای بخش عظیمی از صنعتگران در مناطق روستایی و نیمه شهری می شود. همچنین علاوه بر ارز آوری، سبب حفظ میراث فرهنگی ملموس و نا ملموس نیز می شود که از طرفی این موضوع می تواند کمک چشمگیری به توسعه گردشگری روستایی کند.

6- خرید محصولات دست ساز، مهارت و سنت های صنایع دستی را حفظ می کنند

در واقع خرید محصولات دست بافت و دست ساز یک نوع حرکت نوع دوستانه است که با این کار از صنعتگران محلی خود حمایت می کنید در واقع خرید صنایع دستی حمایت از مهارتی است که دارند. مانند مهارت های: گلیم بافی، حصیربافی، کپو بافی، هنرمندان سفالی، هنرمندان بافنده و یا شیشه ساز و تعداد  بسیاری دیگر که با حمایت خود به آن ها کمک می کنیم تا بتوانند هنر و مهارت های خود را به نسل های بعدی منتقل کنند و هنر و صنعت محصولات صنایع دستی آن ها را زنده نگه دارند.

7- محصولات صنایع دستی را مستقیما از سازنده ها بخرید.

برای خرید صنایع دستی ایرانی یکی از ساده ترین کارها این است که محصول دست ساز را مستقیما از خود شخصی که هدیه را می سازد تهیه کنید. از این رو اگر هرگونه سوالی در مورد محصول برایتان پیش بیاید، از جمله مثل مواد استفاده شده در ساخت، نحوه مراقبت، گزینه های رنگ و اندازه و...  را مستقیما از خود شخص سازنده بپرسید و صحبت کنید. چرا که این افراد از درون و بیرون محصولی که ساختند مطلع اند و آن را می شناسند به همین دلیل می تواند مشاوره بهتری برایتان باشد.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

8- داشتن کیفیت ایده آل

برخی از محصولات دست ساز ایرانی ممکن است مدت زمان زیادی بگیرد تا تولید شود شاید از چند روز تا حتی یک سال و یا بیشتر، از طرفی ارزش بسیار بالایی دارند. به همین جهت در تولیدات صنایع دستی اغلب از همه نوع چوب و یا وسایل اولیه دیگر می توان استفاده کرد. در تولیدات صنایع دستی ایرانی همیشه تولید کنندگان تمایل دارند که از مواد خوب و با کیفیت بهره ببرند. استفاده از مواد با کیفیت دوام و ماندگاری محصولات را افزایش می دهد. علاوه بر این ها محصولات صنایع دستی کاملا با دست ساخته می شوند از این رو دقت بیشتری در جزئیات کوچک و بزرگ محصولات هنگام ساخت خواهند داشت، در نتیجه کیفیت بهتر و خرید صنایع دستی برای افراد لذت بخش تر می شود.

9- تنوع بالای محصولات دست ساز ایرانی

با گذشت زمان تنوع در صنایع دست ساز به تنوع بسیار گسترده ای رسیده است. از این رو می توانید انواع مختلفی از محصولات صنایع دستی را تهیه کنید. محصولات دست بافت و دست ساز مثل: گوشواره، دستبند چوبی، دفتر خاطرات، وسایل تزئینی، اسباب بازی و ... که همه آن ها را با دست درست می کنند. از طرفی محصولات دست ساز  ایرانی و صنایع دستی می توانند یک انتخاب مناسب برای هدیه دادن باشد.

چرا باید صنایع دستی ایرانی بخریم؟

10- محصولات دست ساز ایرانی توسط افراد واقعی ساخته می شوند

وقتی اقدام به خرید صنایع دستی ایرانی دارید، متوجه علاقه زیاد سازنده محصول به هنرش خواهید شد. محصولاتی که با علاقه و انگیزه ساخته می شوند و محصولات دست ساز، همیشه عشق، مراقبت و توجه زیادی به جزئیات در آن ها دیده می شود تا نتیجه کار یک محصول منحصربفرد و خاص از آب درآید و مورد توجه قرار گیرد. ریزکاری ها و ظرافت در کار هنرمندان صنایع دستی سبب حس ارتباط با سازندگان محصولات دست ساز می شود. همین طبیعی و دست ساز بودن و اوج ظرافت در بسیاری از صنایع دست ساز ایرانی و... موجب محبوبیت آن ها شده است.

جمع بندی

در این مقاله درباره محصولات دست ساز ایرانی و اهمیت خرید محصولات دست بافت و دست ساز صحبت کردیم. از مهم ترین دلایلی که خرید آن ها اهمیت دارد این است که تولیدات آن ها هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رساند زیرا برای تولید آن ها نیاز به کارخانه های بزرگ نیست و همچنین به اقتصاد ملی کشور کمک می کند چرا که هزینه و گردش پول در خود کشور باقی می ماند. تمام مواد سازنده آن بومی بوده و نیاز به واردات و یا مناطق دیگر ندارند. صنایع دستی در بالاترین کیفیت و دوام ساخته می شوند که می توانند در مدت زمان های بیشتری باقی بمانند. از طرفی منحصربفرد بودن هر کدام از صنایع دستی به دلیل دست ساز بودن این محصولات آن ها را برای علاقمندان جذاب تر کرده است. برای خرید صنایع دستی ایرانی شیک و جذاب از جمله ظروف چوبی، ظروف پذیرایی، دستبند و گردنبند چوبی، ماگ سرامیکی، دکوریجات، جعبه جواهرات چوبی، ظروف آشپزخانه می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید. آف سود یک سایت فروش صنایع دستی معتبر و قابل اطمینان برای محصولات دست ساز است که می توانید با خیال راحت از آن ها خرید کنید.

منابع:

1. https://aradbranding.com/fa/trade-and-export-of-handicrafts/
2. https://www.qotbnama.com/tourism-hospitality/heritage-and-environment/handicraft
3. https://dorontash.com/2022/09/19/10-items-to-buy-handicarfts/
4. https://minakarihejazi.com/post-46