هر آنچه باید درباره هنر آینه کاری بدانیم

هر آنچه باید درباره هنر آینه کاری بدانیم

ما در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی مانند معرفی هنر آینه کاری و ظروف آینه کاری شده بپردازیم. آینه کاری نیز در دسته هنر های صنایع دستی قرار می گیرد. این هنر ظریف و زیبا، از مدت ها قبل در طراحی و معماری ایرانی جای گرفته است. امروزه اما سعی می شود از این هنر، در لوازم دکوراتیو استفاده شود. طراحی لوازم دکوراتیو منزل معمولا جزو دسته هنر های آینه کاری مدرن قرار دارد. در ادامه این مقاله ما در ابتدا به توضیح مختصری در مورد تاریخچه هنر آینه کاری و تعریف هنر آینه کاری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

هنر آینه کاری چیست؟

آینه کاری یک ایده زیبا برای دکور منزل یا محیط کار می باشد. در این هنر زیبا و دست ساز شما با استفاده از آینه های کوچک و بزرگ می توانید جلوه خاصی را به محیط خود بدهید. آینه کاری در ابتدا تنها بر روی دیوار ها و سقف منازل و مساجد استفاده می شد اما امروزه شما به راحتی می توانید از این هنر زیبا بر روی تمامی لوازم خانه، ظروف سفالی، ظروف سرامیکی یا یک تابلو در راهرو های منزل استفاده نمایید.

هر آنچه باید درباره هنر آینه کاری بدانیم 1

تاریخچه هنر آینه کاری

اولین آینه کاری انجام شده در ایران را که می توان نام برد، دیوانخانه ی شاه طهماسب صفوی می باشد. این بنای بسیار زیبا اکنون در شهر قزوین قرار دارد. دلیل استفاده از هنر آینه کاری در نمای داخلی منزل یا در دکور لوازم خانه را می توان در اعتقادات مردم ایران باستان دانست. آن ها بر این باور بودند که دو عنصر آب و آینه نماد پاکی و روشنایی هستند و خصوصیات منحصر به فردی، مانند خوبی، راستگویی، صفا و صمیمیت را در خانه رواج خواهد داد.
موضوع دیگر این که گمان می رود، اولین بار این آینه ها به دستور شاه طهماسب از اروپا به ایران وارد می شدند. اما به دلیل طولانی بودن راه و بد بودن مسیر ها این آینه ها در مسیر دچار شکستگی می شدند. این شکستگی ها باعث شد تا معماران و بناهای ایرانی به این فکر بیافتند که از این آینه های خورد شده و کوچک، استفاده مفیدی به عمل آوردند. دلیل آن طولانی بودن مسیر برای سفارش مجدد و بالا بودن هزینه های باز خرید آن بود. نبوغ و طراحی معماران ایرانی باعث رواج هنر آینه کاری در ایران شد.

کاربرد آینه کاری

کاربرد آینه کاری به طور کلی به دو دسته آینه کاری لوازم دکوری و آینه کاری طراحی داخلی ساختمان تقسیم می شود. ما در این قسمت سعی داریم به توضیح این دو کاربرد متفاوت هنر آینه کاری بپردازیم.

◘ آینه کاری لوازم دکور

لوازم هنر آینه کاری شده مانند انواع تابلو ها دیوارکوب ها و لوازم پذیرایی از مهمان می توانند یک انتخاب مناسب برای قرار گیری در فضای منزل باشند. این لوازم دکوری در هنگام استفاده به دلیل انعکاس نور زیاد می توانند باعث جلب توجه مهمانان شما شوند. این لوازم دکوری شیک جلوه ای خاص را به منزل شما می دهند. شما می توانید برای مشاهده محصولات آینه کاری به سایت فروشگاهی آف سود مراجعه نمایید.

◘ آینه کاری طراحی داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان شامل طراحی بر روی تمام و یا قسمتی از سقف یا دیوار می باشد. این طراحی ها، بسیار زیبا و شیک هستند اما از هزینه بسیار بالایی برخوردارند. این مدل آینه کاری از اولین نمونه های طراحی داخلی در ایران می باشد.

انواع آینه کاری

طراحی و پیاده سازی هنر آینه کاری به چندین دسته تقسیم می شود. ما قصد داریم در این بخش توضیح مختصری در مورد انواع آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

1- آینه کاری سنتی

آینه کاری سنتی مربوط به اولین طراحی هایی است که در ایران انجام شده است. کاخ های زیبا و مجلل که اکنون برای ما به یادگار به جا مانده اند همگی گویای اهمیت هنر آینه کاری سنتی هستند. در گذشته مانند امروز از آینه های شفاف استفاده نمی شد. این آینه ها اغلب بر روی شیشه ها و پنجره ها قرار داشتند و با رنگ بندی زیبایی به کار می رفتند که در هنگام عبور نور خورشید از این شیشه های زیبا، رنگ و لعاب خوبی به فضای خانه می داد. تمامی آینه هایی که در پنجره ها به کار رفته اند با اشکال هندسی می باشند. طرح های اسلیمی از طرح های انتخاب شده در آینه کاری های سنتی می باشند. هنر آینه کاری اسلیمی از نقش و نگار های پرندگان و حیوانات استفاده می شود. این نمونه از آینه کاری سنتی می تواند جلوه و نمای منزل شما را به کل تغییر دهد. مطمئنا این نمونه از آینه کاری با طرح حیوانات را می توان هم بر روی دیوار و هم بر روی ظروف مختلف به کار گرفت.

2- آینه کاری مدرن

آینه کاری مدرن از نمونه های دیگر طراحی داخلی ساختمان و طراحی دکوراتیو می باشد. این مدل آینه کاری برای ایجاد یک فضای بسیار شیک در ساختمان مناسب است. از نمونه طراحی هایی که در آینه کاری مدرن به کار می برند به گل و نوشته، طراحی اشکالی مانند الماس، خشتی، سه وجهی و اشکال نامنظم هندسی می توان اشاره کرد. این طراحی ها مختص استفاده بر روی مکان خاصی نیستند و شما در هر کجا از منزل و یا هر وسیله ای می توانید اجرا کنید. گلدان ها، ظروف آجیل خوری، ظروف مخصوص پذیرایی، انواع دیوارکوب، آینه کاری اطراف آینه از جمله مواردی هستند که می توان بر روی آن از هنر آینه کاری مدرن استفاده نمود.

3- آینه کاری جورچین

هنر آیینه کاری جورچین یا پازل، همانطور که از نامش پیدا است به شکلی، آینه ها در کنار هم چیده می شوند که انگار تکه های پازل هستند و کاملا منظم و یکدست در کنار هم قرار گرفته اند. این جورچین های ریز و درشت باعث ایجاد یک شکل بزرگتر می شوند. این مدل از آینه کاری بسته به سلیقه افراد و طراحی و دقت معمار به اندازه های مختلف و اشکال متفاوت می توان به کار برد. به یاد داشته باشید برای طراحی بر روی ظروف از آینه های ریز و یا متوسط استفاده نمایید.

هر آنچه باید درباره هنر آینه کاری بدانیم 2

4- آینه کاری اسلامی

هنر آیینه کاری اسلامی یکی از مدل های آینه کاری سنتی است و در آن از نقش و نگار های گل و حیوانات استفاده می شود. قطعاتی از آینه با ضخامت های 1 الی 2 میلیمتری برش می خورد و به شکلی که طراح در نظر گرفته است بر روی کار قرار می گیرد. این آینه های بسیار کوچک و ظریف اما زیبا باعث انعکاس نور می شود و درخشندگی خاصی را از خود به نمایش می گذارد. البته ناگفته نماند که کاربرد آینه کاری اسلامی بیشتر در مساجد بوده اما امروزه به عنوان تابلو و دیوارکوب های زیبا نیز در برخی از منازل مشاهده می شوند.

5- آینه کاری انتیک

آینه کاری آنتیک در دسته هنر آینه کاری مدرن قرار می گیرد که امروزه بیشتر از آن در طراحی معماری داخلی ساختمان استفاده می شود. در گذشته آینه کاری که به سبب رطوبت بالا دچار زنگ زدگی می شدند را تعویض می کردند. اما امروزه سعی می کنند تا با استفاده از معماری و طراحی لوازم آنتیک، سرویس بهداشتی و یا قسمت هایی از راهرو را با آینه های قدیمی و زنگ زده تزئین کنند. شاید در ابتدا فکر کنید میزان زنگ زدگی این آینه ها بسیار بالا است و چطور می شود از آن ها استفاده نمود. اما این آینه ها با روش های خاصی ساخته می شوند و زنگ زده نیستند و شما می توانید از این آینه تا مدت زمان زیادی استفاده نمایید.

6- آینه کاری لوزی

هنر آینه کاری لوزی شامل اشکال هندسی و تزیینی است که همگی به صورت منظم در کنار هم قرار گرفته اند. این مدل آینه کاری در دسته هنر آینه کاری مدرن و سنتی قرار می گیرد. دلیل آن ها این است که در گذشته و در بناهای تاریخی بیشماری می توانید این مدل از اشکال هندسی را مشاهده کنید. در آینه کاری سنتی اشکال لوزی به صورت یک دست و یک اندازه و به شکل قرینه در طراحی ها استفاده می شده اند. اما امروزه با ترکیب آینه کاری مدرن و سنتی در کنار استفاده از نظم سعی می شود از قطعات بزرگتری از آینه کاری لوزی استفاده گردد. این مدل آینه کاری نیز هم به صورت تابلو آینه کاری شده و هم ظروف را می توانید در سایت فروشگاه آف سود مشاهده نمایید.

7- آینه کاری مخلوط و نامنظم

یک نمونه دیگری از طراحی آینه کاری در ظروف می باشد که می توان از آینه کاری نامنظم یاد کرد. این سبک از آینه کاری را می توان با استفاده از اشکال هندسی نامنظم و یا قطعات آینه بدون نظم و ترتیب اجرا کرد. این مدل از آینه کاری شاید در ابتدا حس شلوغ و بی نظم بودن بدهد اما محصول نهایی یک کار متفاوت خواهد بود.

آینه کاری ظروف

هنرمندان در صنعت لوازم دکوری سعی دارند تا علاوه بر نمایش گذاشتن جلوه های زیبایی، هنر و معماری ایرانی را نیز به مخاطبان به نمایش بگذارند. این آینه کاری بر روی ظروف نیاز به چند ابزار ساده و کمی دقت بالا دارد. لوازم مورد نیاز برای طراحی و اجرای آینه کاری بر روی ظروف می توان سمباده، دستمال کاغذی، ظروف سفالی منتخب، سیم چین یا الماس جهت برش دادن آینه ها به اندازه نیاز، رنگی که برای ظروف مناسب باشد، چسب چوب را نام برد. برای انتخاب رنگ بهتر است از رنگ های متالیک طلایی یا نقره ای و یا مشکی استفاده نمایید. این رنگ ها باعث جلوه بیشتر ظروف شما می شود.

هر آنچه باید درباره هنر آینه کاری بدانیم 3

ویژگی محصولات آینه کاری شده

از ویژگی های استفاده از دکوراتیو آینه کاری شده می توان به موارد زیر پرداخت:
1- پر شدن محیط های خالی از لوازم دکوری زیبا
2- بالابردن سطح زیبایی منزل
3- ایجاد حس آرامش بالا
4- درخشنگی زیاد و ایجاد جلب توجه

محصولات آینه کاری شده

امروزه با بالا رفتن مشکلات و نیاز به اشتغال، افراد دیگر وقتی برای تولید و طراحی این مدل از محصولات ندارند. فروشگاه آف سود، فروشگاه فروش محصولات صنایع دستی با بالا ترین کفیت و بهترین قیمت است که می تواند به شما در انتخاب و خرید محصول آینه کاری شده راهنمایی کند. شما می توانید به راحتی با مراجعه به این سایت از خدمات فروشگاه آف سود استفاده نمایید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به موضوعاتی مانند ویژگی محصولات آینه کاری و هنرآیینه کاری بپردازیم. هنر آینه کاری یک هنر دیرینه ایرانیان است و شما می توانید تمامی نمونه های آن را در مساجد و موزه ها مشاهده نمایید. آینه کاری ظروف نیز جزو دسته آینه کاری قرار دارد که باعث ایجاد زیبایی و درخشندگی در فضای خانه می شود. یکی دیگر از هنرهای مرتبط با آینه، تزئین آینه با مکرومه می باشد که می توانید از این محصولات با عنوان  آینه دیوارکوب یا دیوارکوب های مکرومه در مکان های مختلف منزل به صورت تکی و چندتایی استفاده کنید. شما می توانید این محصولات دکوراتیو و آینه دیوارکوب را از سایت فروشگاهی آف سود تهیه نمایید.