هنر پتینه کاری چیست؟ + همه آنچه باید درباره کاربردهای آن بدانیم

هنر پتینه کاری چیست؟ + همه آنچه باید درباره کاربردهای آن بدانیم

به احتمال زیاد ممکن است اسم هنر پتینه را زیاد شنیده باشید و با خود سوال کنید که هنر پتینه کاری چیست؟ پتینه در واقع یک سبک هنری است که حس و حال نوستالژی گذشته را به سبک مدرن و امروزی اتصال داده است. از لحاظ لغوی کلمه پتینه به معنی کهنگی، زنگار و خوردگی سبز رنگ می باشد که قالبا بر روی فلز مس بوجود می آید. پتینه کاری یک هنر با اصالت ایتالیایی به حساب می آید. انواع پتینه کاری های متنوع وجود دارد، اما همه این روش ها در نهایت به معنی استفاده از تکنیک هایی برای کهنه نشان دادن اجسام و اشیاء می باشد که روی سطح آن ها انجام می شود. با روش هایی حالت اشیاء را کهنه و آنتیک به نظر می رساند. افرادی که استاد این هنر هستند، علاوه بر آشنایی با نقاشی کلاسیک، تکنیک های موثر حکاکی روی فلزات، چوب و نقاشی روی دیوار و سقف و شیشه را خوب می شناسند. با استفاده از سبک هنری می توانید فضای از مد افتاده و مرده ی یک محیط را به یک جایگاه مدرن تبدیل کنید. روش های پتینه کاری بسیار متفاوت است اما به طور کلی این هنر یعنی جلا بخشی و برگرداندن زیبایی به ظرف ها، دکوری ها و ... به کمک رنگ های مخصوص که در نهایت سبب ایجاد این سبک خاص می شود. بنابراین پتینه کاری یک هنر به حساب می آید و ظرف هایی که با این سبک طراحی می شوند جزو صنایع دستی به حساب می آیند. انواع ظرف ها و وسایل پتینه کاری را می توانید از مجموعه آف سود که یک سایت معتبر و فعال در این زمینه است تهیه و خریداری کنید.

هنر پتینه کاری چیست؟ + همه آنچه باید درباره کاربردهای آن بدانیم 1

پتینه و پتینه کاری چیست؟

امروزه پتینه کاری مفهوم گسترده تری دارد و تنها به کهنه کاری ختم نمی شود بلکه این هنر هم پای معماری در حال پیشرفت و کامل شدن می باشد. این هنر به قدری زیباست که اگر حتی یک یا دو تا عکس آلبومی از هنر پتینه کاری دیده باشید، مجذوب این طرح های چشم نواز خواهید شد. تاریخچه پتینه کاری نشان می دهد که، یک هنر قدیمی است و اصالتا به کشور ایتالیا بر می گردد. انواع پتینه کاری های مختلف از گذشته وجود داشت. در ایتالیای قدیم این حرفه شامل بهره مندی از روش های کهنگی در رنگ، طرح بناها و یا تغییر ظاهر ظروف براساس سبک قدیمی و سنتی بود. از طرفی در برخی فرهنگ ها و قواعد هنری آن ها، خوردگی در فلز مس هم که به رنگ سبز در می آید هم پتینه نامیده می شود. که البته این خوردگی را هم محافظی در برابر خوردگی مس می دانند. در واقع به ایجاد یک لایه روی اجسام مخصوصا روی سطح ظرف و یا هر سطحی، برای کهنگی مدرن بخشیدن به آن ها را هنر پتینه می گویند.
با توجه به شناخت درباره هنر پتینه حالا بهتر است با پتینه کاری آشنا شویم. پتینه کاری، حرفه ای است که از بافت با رنگ بندی های مختلف بهره می گیرند. در این روش با ایجاد یک سطح جداکننده بین شیء اصلی با هرجنس و رنگی که قرار است روی ظرف مورد نظر قرار بگیرد، سبب می شود تا نمایی کهنه و به عبارت دیگر اکسید شده را ایجاد کند. این هنر بسیار پرطرفدار می باشد که با استفاده از رنگ های دکوراتیو همچنین کمک ابزار مخصوص، بافت خاصی را روی سطح مورد نظر ایجاد کنند. با چنین روشی می توان ظرف های قدیمی را دوباره مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل است که رنگ های پوشاننده، روشن کننده و مات کننده برای اینکه وسایل و ظرف هایی را فرسوده و کهنه نشان دهد، نقش بسیار پر رنگی در کار پتینه کاری دارد.

برای پتینه چه ابزاری لازم است؟

پتینه کاری یک هنر جذاب و کاربردی است که در خیلی مواقع می تواند یاری رسان دیزایین های متنوعی باشد. از طرفی ما برای بهره مندی از این هنر به ابزار و مواد مناسبی نیاز داریم. در پتینه کاری هم با توجه به هدفی که دارید باید مواد اولیه را انتخاب کنید.
◘ اما مهمترین ماده ای که در پتینه کاری مورد استفاده قرار می گیرد خمیر تکسچر است که بعد خاصی به این هنر می بخشد. تکسچر یک خمیر کاملا منعطف است. از این رو به دلیل خاصیت انعطاف پذیری بالای آن در هنر پتینه کاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و می توانند نقش و شکل های زیبا و جذابی را به کمک آن خلق کنند.
◘ همچنین ماده دیگری که در هنر پتینه کاری مورد استفاده قرار می گیرد رزین می باشد. برای استفاده از رزین آن را با بتونه روغنی ترکیب می کنند که شفافیت و براقیت خوبی دارند. بهره مندی از بتونه برای چنین سطوحی بسیار مناسب می باشد. همچنین هزینه مقرون به صرفه تری هم دارند.
◘ از دیگر مواد لازم برای هنر پتینه استفاده از خمیر بلکا است که به شیوه خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. که بهره مندی از آن شیوه خاصی دارد. از طرفی پوشش دهی آن بسیار عالی و مناسب است. و همین دلیل سبب شده تا این خمیر جایگزین مناسب تری به جای کاغذ و رنگ به حساب بیاید. بلکا خمیری است که دامنه رنگی وسیعی دارد از این رو برای همه سلیقه ها مناسب است. و همچنین می توانید به کمک این خمیر اشکال هندسی متنوعی را برای دیزایین داشته باشید.
◘ یکی از گزینه های کاربردی در هنر پتینه کاری استفاده از رنگ ویترای است. زیرا کمک می کند تا به طرح ها و نقش های پتینه رنگ و لعاب ببخشید و جلوه خاصی بدهد.
استفاده از مواد اولیه و لوازم مرغوب و با کیفیت در این هنر بسیار نکته مهم و اساسی است که در اکثر مواقع آن را نادیده می گیرند. زیرا توجه به این نکته ارتباط مستقیم با دوام و استحکام سازه در آخر کار دارد. استفاده از چسب چوب هم می تواند تاثیر چشمگیری در جهت استحکام و دوام این طراحی ها داشته باشد. همچنین می تواند دوام پتینه کاری شما را بیشتر کند. از این رو به کمک بهره مندی از این مواد و لوازم می توانید دوام کار خود را تا حد زیادی افزایش دهید و سازه های هنری پتینه زیبا و منحصربفردی درست کنید.

هنر پتینه کاری چیست؟ + همه آنچه باید درباره کاربردهای آن بدانیم 2

کاربرد پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری هنری است که کاربرد گسترده ای دارد و می توان در موقعیت و شرایط متفاوتی از آن بهره برد و سازه ها و طراحی های شیک و مدرن و البته نوستالژی را ایجاد کرد. از کاربرد های هنر پتینه کاری استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی سقف، طراحی دیوار، طراحی سطح ظروف و یا حتی دکوری های متنوع و... است. در ادامه بیشتر با کاربرد های هنر پتینه کاری آشنا می شویم:

1- پتینه کاری روی دیوار:

یکی از هنر های کاربردی و ایده آل به جای بهره مندی از رنگ های ساده و تکراری، استفاده از پتینه می باشد. از طرفی بهره مندی از هنر پتینه کاری می تواند برای طراحی دیوار خانه تغییرات اساسی و چشمگیر و جذابی را برای شما ایجاد کند و یک محیط متنوعی را برایتان رقم بزند و همچنین می تواند مخاطب های زیادی را در کمترین زمان طرفدار و مجذوب خود کند. بهره مندی از هنر پتینه کاری برای طراحی آن روی دیوار به روش های متفاوتی انجام می شود. از جمله روشی که هنرمند های این حوزه از آن بهره می برند به کمک اسفنج است که آن را ساده ترین نوع پتینه کاری معرفی می کنند. از طرفی این هنر را می توانید بر روی دیوار به کمک پارچه هم انجام دهید. البته بهره مندی از این شیوه نیازمند دقت و تخصص بیشتری می باشد. و یا استفاده از رول های شیار دار که طرح های متفاوتی دارد، از دیگر روش های پتینه کاری است.
داشتن تخصص به نتیجه بهتر در طراحی پتینه کمک چشمگیری می کند. البته نا گفته نماند که می توان با بهره مندی از کاغذ و نوار های کاغذی، طراحی های زیبایی روی دیوار به جا گذاشت، اما طراحی و نقش و نگارهای پتینه کاری شده روی دیوار بسیار طبیعی تر و همچنین تداعی گر ساختار و سبک زندگی در قدیم می باشد. استفاده از خمیر برای پتینه کاری می تواند تغییرات و تنوع زیادی ایجاد کند.

2- پتینه کاری بر روی سقف:

یکی از متنوع ترین کاربردهای پتینه کاری، این است که برای طراحی سقف از آن ها استفاده کنیم. طرح ها و نقش نگار هایی که در روی سقف ایجاد می کنند نوعی از هنر پتینه کاری می باشد. در زمان های قدیم هم یکی از قسمت هایی که در طراحی و تزیینات مورد توجه بود سقف خانه ها قرار داشت که با گچ کاری و آیینه کاری و... آن را طراحی می کردند. با گذشت زمان امروزه سبک طراحی سقف ها بسیار مدرن و شیک تر شده است و از روش های تازه تر و مدرن تری مانند پتینه کاری بهره می برند. طراح هایی که با پتینه کاری بر روی سقف ایجاد می کنند بسیار جذاب و شیک می شوند حتی در برخی از طرح ها، رنگ بندی ها سبک خانه به صورت سلطنتی نمایش داده می شود. و یا در برخی مواقع می توان به کمک پتینه کاری این طراحی را یک سبک مدرن امروزی دانست.

3- پتینه کاری روی اشیا:

از کاربرد های دیگر پتینه کاری استفاده از آن ها برای دیزایین و طراحی بر روی وسایل منزل و دفتر کار، تابلو و... می باشد. به همین دلیل هنر پتینه کاری محدودیت زمانی و مکانی خاصی ندارد. و می توان در محیط های اطراف و بیرون و حتی ساخت سازه های متنوع بهره برد. بنابراین می توانید از طرح ها و رنگ های متنوع و خاصی برای دیزایین اشیاء مختلف بهره ببرید. برای افردی که طرفدار طرح های سنتی هستند طرح های پتینه بر روی اشیاء و اجسام می تواند بسیار جالب و جذاب باشد. از طرفی تابلو هایی که با هنر پتینه کاری و برجسته طور ساخته می شوند می توانند نمایی جذاب را به محیط ببخشند.
شما می توانید به کمک پتینه کاری اشیاء را به سبک های مدرن و بروز تبدیل کنید. حتی وسایلی که از نظر شما هم از مد افتاده اند و هم به شدت بلا استفاده اند. پتینه کاری در اینجور مواقع بسیار راه مناسب و جذابی می باشد. از طرفی به راحتی هم می توانید از تمام خلاقیت و ابتکار خود در این طراحی کمک بگیرید.

4- پتینه کاری در نمای بیرون ساختمان:

حتی می توانید از روش های پتینه کاری در طراحی نمای ساختمان هم بهره ببرید. از طرفی نمای بیرون ساختمان به دلیل وسعت بیشتری که دارند سبب می شوند تا طراح با دست بازتر به طراحی و پتینه کاری آن رسیدگی کنند و همچنین طرح و نقش های شیک و جذابی را در نمای بیرونی ترسیم کنند.

5- پتینه کاری بر روی ظروف:

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین کاربردهای پتینه کاری که امروزه مورد توجه قرار گرفته بهره مندی از این هنر در حوزه ظرف ها می باشد. اغلب ظرف های پتینه کاری شده هم جزو صنایع دستی و محبوب به حساب می آید که حتی می توانید از آن ها به عنوان هدیه هم بهره ببرید. مخصوصا بهره مندی از هنر طراحی پتینه کاری بر روی ظرف های پذیرایی می تواند بسیار شیک و جذاب باشد. تنوع و رنگ بندی هنر پتینه کاری بر روی انواع ظرف ها به شدت شیک و جذاب است که بنابراین انتخاب برای ما سخت تر خواهد شد. از طرفی می توانید با خرید ظروف پتینه و یا حتی خرید ظروف سرامیکی پتینه کاری شده برای سرویس پذیرایی، یک مهمانی شیک و خاصی را داشته باشید.

هنر پتینه کاری چیست؟ + همه آنچه باید درباره کاربردهای آن بدانیم 3

جمع بندی

در این مقاله درباره هنر پتینه و پتینه کاری صحبت کردیم. تاریخچه پتینه کاری به کشور ایتالیا بر می گردد و قدمت دیرینه ای دارد. و تا به امروز دستخوش تغییر و تحوالاتی شده اما همچنان بسیار جذاب و پرطرفدار است. برای انجام پتینه کاری باید از مواد خوب و مرغوبی مثل خمیر تکسچر، خمیر بلکا و ... استفاده شود زیرا استحکام و دوام سازه و دیزایین ها بعد از اتمام کار بسیار مهم است. از طرفی کاربرد های زیادی هم دارد یعنی می توان برای محیط و وسایل مختلف از هنر پتینه بهره برد. به عنوان مثال انواع پتینه کاری را بر روی اشیا، وسایل تزیینی و دکوری، سقف و نمای ساختمان و یا حتی از پتینه کاری برای انواع ظرف ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین روش های مختلفی دارد که برخی از آن ها نیاز به تخصص دارد از جمله روش های پتینه کاری می توان به استفاده از اسفنج و یا پارچه و رول های بافت دار و ... اشاره کرد. از محبوب ترین پتینه کاری ها می توان به وسایل دکوری و ظرف ها اشاره کرد. برای تهیه و خرید انواع ظرف و دکوری های پتینه می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید. آف سود یک مجموعه معتبر و حرفه ای در زمینه فروش انواع صنایع دستی و هنری می باشد. از این رو می توانید با خیال راحت از آن ها خرید کنید.