بهترین ترفندهای نگهداری و شستشوی ماگ سرامیکی

بهترین ترفندهای نگهداری و شستشوی ماگ سرامیکی

تصور کنید که بعد از یک روز کاری خسته‌کننده، به خانه می‌رسید و برای رهایی از سردرد و خستگی، برای نوشیدن چای یا قهوه به آشپزخانه پناه می‌برید. درب کابینت را باز می‌کنید و ماگ‌تان را برمی‌دارید، اما با لکه‌های متعددی روی آن و بوی نامطبوعی مواجه می‌شوید. هیچ چیزی اعصاب خردکن‌تر از این نیست! برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، لازم است نکات شستشو و نگهداری ماگ‌ سرامیکی را خوب بلد باشید تا از خوردن نوشیدنی‌هایتان در آن‌ لذت ببرید. با ما در آف سود همراه باشید.

برای شستشوی ماگ سرامیکی از چه مواد شوینده‌ای استفاده کنیم؟

قبل از این‌که مراحل شستشوی ماگ سرامیکی را با یکدیگر بررسی کنیم، باید بدانیم که بهتر است از چه مواد شوینده‌ای برای شستشوی آن‌ها استفاده کنیم:

1- آب و مایع ظرفشویی:

می‌توانید از آب و مایع ظرفشویی معمولی برای شستشو استفاده کنید. حواستان باشد که از مایع ظرفشویی بدون اسید و ملایم استفاده کنید تا سطح سرامیک آسیب نبیند. پس از شستشو، ماگ را به طور کامل آبکشی کنید.

2- محلول آب و سرکه سفید:

محلول آب و سرکه (ترکیبی از آب و سرکه به نسبت 1_1) نیز برای شستشوی ماگ سرامیکی مناسب است. با استفاده از اسفنج نرم، ماگ را با این محلول پاک کرده و سپس آبکشی کنید.

3- جوش شیرین:

اضافه کردن 15 تا 30 میلی گرم جوش شیرین به آب داغ و شستن ماگ‌ها با آن می‌تواند تا حد زیادی لکه‌ها و رسوبات روی سطح ماگ و همچنین بوی نامطبوع آن را از بین ببرد.

4- تمیز کننده اجاق گاز(اسپری چندمنظوره):

این روش بیش‌تر برای از بین بردن لکه‌هایی که برای طولانی مدت روی ماگ باقی مانده‌اند استفاده می‌شود. با اسپری زدن روی ظرف و روی لکه‌ها و قرار دادن ماگ درون یک کیسه پلاستیک به مدت 3 ساعت و سپس شستشو با صابون، می‌توانید مطمئن شوید که لکه‌ها به طور کامل از بین رفته‌‌اند.

5- آب اکسیژنه:

می‌توانید از آب اکسیژنه یا محلول‌های شستشوی اکسیژنه نیز برای شستشو استفاده کنید. دستورالعمل موجود بر روی بسته‌بندی را دنبال کنید و ماگ را به طور کامل آبکشی کنید.

بهترین ترفندهای نگهداری و شستشوی ماگ سرامیکی 1

راهنمای شستشوی ماگ سرامیکی

حالا نوبت به آن رسیده که شستشوی ماگ سرامیکی را به طور کامل یاد بگیریم تا از شر لکه‌ها و بوی نامطبوع آن خلاص شویم. برای شستن ماگ سرامیکی مراحل زیر را طی کنید:

• آماده‌سازی

قبل از شروع شستشو، مطمئن شوید که ماگ خنک شده و هیچ آسیبی به سطح آن نرسیده است.

• آبکشی اولیه

ماگ را با آب جاری بشویید تا برخی از ذرات و لکه‌ها را از سطح آن بردارید.

• انتخاب مواد شوینده

از مواد شوینده ملایم مانند آب و مایع ظرفشویی، سرکه، بیکربنات سدیم (جوش شیرین) یا آب اکسیژنه استفاده کنید.

• شستشو با ماده شوینده

مقداری از ماده شوینده را روی اسفنج نرم، مسواک یا برس مخصوص مالیده و به سطح ماگ بمالید. به طور ملایم و با حرکات دایره‌ای، سطح ماگ را تمیز کنید. به نقاط سخت‌تر دسترسی مثل لبه‌ها و دسته ماگ توجه کنید.

• شستشوی داخل و خارج

داخل و خارج ماگ را به دقت شستشو دهید. برای شستن داخل ماگ، از برس مخصوص ماگ یا اسفنجی با سطح نرم استفاده کنید.

• آبکشی

پس از شستشو، ماگ را با آب جاری کاملاً آبکشی کنید تا مواد شوینده روی آن از بین برود.

• خشک کردن

توجه داشته باشید که سرامیک آب را جذب می‌کند، پس باید به طور کامل خشک شود تا رطوبت درون آن نماند. ماگ را با یک دستمال تمیز و نرم یا حوله، کامل خشک کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح ماگ به طور کامل خشک شده است.
با رعایت این مراحل شستشو، ماگ سرامیکی شما تمیز، ضدعفونی و آماده استفاده خواهد بود.

بهترین ترفندهای نگهداری و شستشوی ماگ سرامیکی 2

هنگام شستشوی ماگ سرامیکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در شستشوی ماگ سرامیکی، برخی نکات مهم را باید مد نظر داشت:
•    بعد از نوشیدن چای یا قهوه بگذارید ماگ سرد شود و بعد اقدام به شستشو کنید.
•    حتما از مواد شوینده ملایم استفاده کنید تا سطح ماگ آسیب نبیند و لعاب آن حفظ شود.
•    هرگز از سیم ظرفشویی برای شستشو استفاده نکنید زیرا باعث آسیب دیدن سطح ماگ می‌شود. در عوض از اسفنج نرم یا برس مخصوص سرامیک استفاده کنید تا خطر خراشیدن سطح ماگ کاهش یابد.
•    بهترین روش شستشوی ماگ سرامیکی، شستشوی دستی است.
•    ماگ را بلافاصله پس از استفاده بشویید تا لکه‌ها و رسوبات روی سطح آن جای نگه ندارند.
•    برای شستشوی ماگ‌هایی که جرم گرفته‌اند، هرگز از مایع سفیدکننده (وایتکس) استفاده نکنید. استفاده از این ماده می‌تواند باعث باقی‌ماندن مقداری از آن روی ماگ بعد از آبکشی شود که برای سلامتی مضر است. به جای آن، می‌توانید ماگ را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را شستشو دهید. این روش کافی است تا ماگ تمیز شود.
•    به داخل ماگ نیز توجه کنید و از برس مخصوص ماگ استفاده کنید تا باقیمانده مایعات و لکه‌ها را از آن تمیز کنید.
•    پس از شستشو، ماگ را به طور کامل آبکشی کنید تا هیچ ماده شوینده‌ای روی آن باقی نماند.
•    ماگ را به طور کامل خشک کنید تا آب روی سطح آن تبخیر شود و از رسوبات و لکه‌های جدید جلوگیری شود.
•    قبل از استفاده مجدد، سطح ماگ را بررسی کنید و از نداشتن هرگونه ذرات یا لکه‌های باقیمانده مطمئن شوید.
با رعایت این نکات، ماگ سرامیکی شما تمیز، سالم و آماده استفاده خواهد بود و طول عمر بیش‌تری خواهد داشت.

برطرف کردن لکه چای و قهوه

دیدن لکه‌های قهوه و چای بر روی ماگ‌ها چیز دور از انتظاری نیست. اما می‌توان با استفاده از راهکارهای طبیعی و خانگی آن‌ها را از بین برد. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:

◘ استفاده از مخلوط جوهر لیمو و نمک

می‌توانید جوهر لیمو و نمک را مخلوط کرده و با این محلول ماگ‌ها را تمیز کنید. این روش می‌تواند به طور موثر لکه‌ها را از سطح ماگ بردارد.

◘ استفاده از قرص دندان

قرص دندان را در آب حل کنید و با این محلول ماگ‌ها را تمیز کنید. این روش در کاهش و رفع لکه‌های موجود در ماگ‌ها بسیار کمک‌کننده است.

◘ استفاده از سدیم کربنات (بیکینگ سودا)

می‌توانید از سدیم کربنات (بیکینگ سودا) برای حذف لکه‌ها استفاده کنید. با استفاده از این ماده، می‌توانید لکه‌ها را از روی سطح ماگ پاک کنید.
با اجرای این روش‌ها، می‌توانید لکه‌های قهوه و چای روی ماگ‌ها را به طور موثری از بین ببرید.

راهنمای نگهداری ماگ سرامیکی

حالا که روش شستشوی صحیح ماگ سرامیکی را یاد گرفتیم، نوبت یادگیری روش صحیح نگهداری از آن‌هاست. برای نگهداری ماگ سرامیکی‌خود، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
•    دقت کنید که شوک دمایی به ماگ سرامیکی خود وارد نکنید؛ زیرا ممکن است باعث شکستن آن شود. به عبارت دیگر، ماگ سرد را به طور ناگهانی گرم نکنید و ماگ گرم را نیز به صورت یکجا سرد نکنید.
•    اگر شما مطمئن نیستید که ماگ سرامیکی شما با درجه حرارت بالا در کوره پخته شده است، از قرار دادن آن در مایکروویو، ماشین ظرفشویی و در برابر آفتاب خودداری کنید.
•    در صورتی‌که ماگ سرامیکی‌تان اندازه بزرگی دارد در شستن آن دقت به خرج بدهید و حواستان باشد از دست‌تان لیز نخورد.
•     برای جلوگیری از جرم گرفتن سطح داخلی ماگ، اجازه ندهید نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه برای مدت طولانی در آن باقی بماند.
•    از ماگ‌هایی که لبه آنها شکسته یا ترک خورده است، دیگر استفاده نکنید. بهتر است به فکر خرید ماگ سرامیکی جدید باشید.
•    استفاده از ماگ‌ سرامیکی دسته شکسته به عنوان گلدان می‌تواند فضای داخلی خانه را به زیبایی تزئین کند.
•    استفاده از قلاب ماگ از بهترین روش‌‌های نگهداری ماگ سرامیکی به حساب می‌آید. استفاده از قلاب از طرفی باعث می‌شود از فضای کم کابینت نهایت استفاده را بکنید و به آشپزخانه‌تان ظاهری زیبا ببخشید و از طرف دیگر، می‌توانید آن‌ها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
•    استفاده از شلف‌های مرتب کننده‌ی ماگ به کسانی که تعداد زیادی ماگ سرامیکی دارند توصیه می‌شود تا دسترسی به آن‌ها راحت‌تر شود.
با رعایت این نکات، می‌توانید از ماگ سرامیکی خود به درستی استفاده کرده و طول عمر آن را افزایش دهید.

نکات شستشو و نگهداری ماگ سرامیکی دست ساز

ماگ‌های دست‌ساز به دلیل ظرافت و حساسیت بالا به دقت و توجه بیش‌تری در شستشو احتیاج دارند. نکاتی که هنگام شستشوی ماگ سرامیکی دست‌ساز باید به آن‌ها توجه شود به شرح زیر می‌باشد:
•    هرگز از آبلیمو و سرکه برای شستشو و تمیز کردن ماگ سرامیکی دست ساز استفاده نکنید، زیرا این مواد می‌توانند پوشش سرامیکی ظروف را تخریب کنند.
•    ماگ‌های سرامیکی دست‌ساز را هرگز در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید. این ماگ‌ها به دلیل حساسیت بالا نباید در معرض آب با دمای بالا قرار بگیرند. همچنین استفاده از پودر و قرص ماشین ظرف‌شویی به مرور زمان به ظاهر ماگ شما آسیب می‌زند.
•    از قرار دادن ماگ‌های سرامیکی دست‌ساز درون یکدیگر پرهیز کنید و پس از آن، آنها را در یک مکان مشخص یا کابینت قرار ندهید. این کار می‌تواند به آسیب رسیدن به بدنه ظرف بالایی و پوشش داخلی ظرف قرار گرفته در زیر آن منجر شود.
•    استفاده از فوم در بین ظروف سرامیکی، به عنوان یک راهکار مفید برای افزایش عمر ظروف، توصیه می‌شود. این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن ظروف می‌شود و میزان دوام آنها را افزایش می‌دهد.

با رعایت این نکات، می‌توانید ظروف سرامیکی خود را به درستی نگهداری کرده و در درازمدت از آنها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ساخت ظروف سرامیکی و مزایا و معایب آن می توانید مقاله "همه چیز درباره ظروف سرامیکی دست ساز" را مطالعه نمایید.

بهترین ترفندهای نگهداری و شستشوی ماگ سرامیکی 3

روش‌های احیا و تعمیر ماگ‌های سرامیکی خراب

علی‌رغم شستشو و نگهداری مناسب، گاهی ممکن است ماگ سرامیکی‌تان آسیب ببیند و به دلایل مختلفی مانند شکستگی، خراش، لکه‌های مقاوم و غیره خراب شوند. اما با استفاده از روش‌های احیا و تعمیر، می‌توانید ماگ‌های سرامیکی خراب را بازیابی کرده و مجدداً از آنها استفاده کنید. در زیر به برخی از روش‌های احیا و تعمیر ماگ‌های سرامیکی خراب اشاره می‌کنیم:

◘ چسباندن ماگ با چسب سرامیکی

در صورتی که ماگ شکسته است، می‌توانید از چسب سرامیکی با کیفیت استفاده کنید. قبل از چسباندن، مطمئن شوید که سطح شکستگی تمیز و خشک است. سپس چسب را روی قسمت‌های شکسته ماگ بمالید و آنها را با هم ترکیب کنید. پس از چسباندن، ماگ را برای مدت زمان مشخصی بگذارید تا چسب به طور کامل خشک شود.

◘ استفاده از روش‌های ترمیم خودکار

برخی از ماگ‌های سرامیکی، به ویژه که دارای طرح‌های رنگارنگ هستند، ممکن است به روش‌های ترمیم خودکاری مجهز باشند. این روش‌ها معمولاً شامل استفاده از مواد رنگی و مواد محافظ می‌شوند. با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید خرابی‌های کوچک را در ماگ ترمیم کنید.
مهم است بدانید که تعمیر و احیا ماگ‌های سرامیکی خراب نمی‌تواند به طور کامل آنها را به حالت اولیه برگرداند و ممکن است ترمیم دیده شده و قابل مشاهده باشد. همچنین، احیاناً روش‌های تعمیر ممکن است برای ماگ‌های سرامیکی با روکش‌های ویژه یا ماگ‌های با طرح‌های خاص مناسب نباشند. در این صورت، بهتر است به صنعت‌گران متخصص در تعمیر ماگ‌ها مراجعه کنید تا از روش‌های حرفه‌ای برای تعمیر و بازیابی ماگ‌های خراب استفاده کنند.

جمع‌بندی

قطعا با خرید ماگ سفالی وظایف شما برای مراقبت از ماگ های سفالی بیشتر و بیشتر نیز می شود. از آنجا که ماگ‌های سرامیکی یک گزینه عالی برای کسانی است که می‌خواهند از نوشیدن چای و قهوه و انواع آبمیوه و شربت لذت ببرند. تنوع در طرح و رنگ و اندازه ماگ‌های سرامیکی، شما را از ظروف نوشیدنی دیگر بی‌نیاز می‌کند. همچنین ماگ سرامیکی می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد. برای مشاهده انواع ماگ و خرید ماگ سرامیکی می‌توانید از فروشگاه آنلاین آف سود دیدن کنید.

منابع

https://www.thecommonscafe.com/caring-for-your-ceramic-coffee-mug-tips-for-cleaning-and-storing/
https://www.bhg.com/homekeeping/house-cleaning/tips/how-to-remove-coffee-stains-from-mugs/
https://coffeemugcollection.com/tips-for-caring-for-ceramic-mug/