تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها

امروزه استفاده از ظروف چینی و ظروف سرامیکی بسیار گسترش یافته است زیرا تنوع و کاربرد بسیار گسترده ای در صنایع و وسایل آشپزخانه و ماگ سرامیکی، وسایل تزئینی، قوری و قندان تزئینی، ظروف پذیرایی سرامیکی و چینی و... دارد. در اکثر مواقع تفاوت ظروف چینی و سرامیکی از لحاظ ظاهری قابل تشخیص نیست اما در نوع مواد اولیه متفاوت اند. از ظروف سرامیکی معمولا به صورت روزمره استفاده می شود و از ظروف چینی هنگامی که مهمان دارید. به عنوان ویژگی متفاوت بین ظروف سرامیکی و چینی می توان به دوام و طول عمر همچنین استحکام و قوی تر بودن آن ها اشاره کرد. همچنین ضخامت این دو محصول در ساخت وسایل مورد نیاز یکی دیگر از تفاوت های آن ها به حساب می آید. در این مقاله می خواهیم با تفاوت دو جنس ظروف سرامیکی و سفالی آشنا شویم تا متوجه شویم تفاوت بین سرامیک و چینی یعنی چه؟ به چه ظرف ها و وسایلی سرامیکی می گویند و به کدام ظروف چینی؟ اصلا این دو یکی هستند یا کاملا با هم متفاوت اند.

فرق بین ظروف چینی و ظروف سرامیکی

با اینکه ظرف های سرامیکی و چینی از نظر ظاهری شبیه به هم هستند، اما علاوه بر نوع ماده اولیه هر دو کاربردهای متفاوتی دارند که برتری آن ها تا حد زیادی به نوع استفاده از آن ها بر می گردد. تولید ظروف چینی با مراحل سنگینی روبرو است زیرا در مراحل تولید خود نیاز به دما و حرارت بالایی دارند، همین مورد سبب می شود تا ظروف چینی استحکام بیشتری را در شرایط مختلف داشته باشد. از طرفی ظروف سرامیکی چون از لحاظ مواد اولیه استحکام کمتری دارند از این رو آن ها را ضخیم تر می سازند که تا حد معقولی از استحکام برسند. به همین جهت است که اغلب معتقدند ظروف چینی دوام و عمر بیشتری نسبت به ظروف سرامیکی دارد. بیشترین کاربرد و مصرف ظروف سرامیکی و چینی به عنوان ظروف غذاخوری در مصارف آشپزخونه جهت غذا خوردن و پذیرایی کردن است. آف سود یک سایت معتبر و قابل اطمینان است که می توانید انواع ظروف چینی و سرامیکی را از آن جا تهیه کنید.

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها

ظروف سرامیکی چیست؟

ماده اولیه و سازنده سرامیک خاک رس است که با حرارت دادن به این ماده سبب سخت شدن آن می شود معمولا بدنه ظرف های سرامیکی در دمای 900 درجه پخته می شود و به طور کلی پخت ظرف سرامیکی در 100 درجه، سرامیک در عین شکننده بودن سخت و محکم است. سرامیک ها می توانند کاربردهای زیادی داشته باشند. در واقع سه نوع سرامیک مرسوم وجود دارد از جمله: سفالی، سنگینه و چینی. از طرفی هر وقت صحبت از ظروف سرامیکی می شود منظور نوع سفالینه است. از طرفی به سرامیک سنگینه هم چینی سنگی می گویند. برخی آن را از سرامیک متمایز می دانند. به هر حال، تفاوت بین انواع مختلف ظروف سرامیکی به خاک رسی که از آن ساخته می شوند و دمایی که در آن حرارت قرار می گیرند بستگی دارد. سرامیک هم در واقع از لحاظ معنی یعنی سفالگری، که یک کلمه یونانی است. به طور کلی تمام محصولات غیر فلزی معدنی که در دمای بیش از 600 درجه سانتی گراد ساخته شده باشند و از طرفی با لایه ای از لعاب پوشیده شوند را نوعی سرامیک می گویند. خاک رس، سیلیس، کوارتز، کائولن در ترکیب ساخت ظروف سرامیکی مورد استفاده قرار می گیرند که در قیاس با ظرف های سفالی مقاومت بالا تری دارند.

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها1

ظروف چینی چیست؟

ظروف چینی نوعی از ظرف های شکستنی است که آن را به روش های مخصوصی و در کوره می پزند دمای پخت چینی خالص 1550 تا 1700 درجه می باشد که می پزد و ذوب می شود از طرفی برای کاهش دما از فلدسپات استفاده می شود و به 1300 تا 1400 درجه می رسد. این ظرف ها نمونه ای از ظروف سفالی هستند که منقش بوده و از خاکی مخصوص تهیه می شوند و بعد از آن بر آن لعاب زده می شود. به طور کلی همان طور که گفتیم از نظر فنی ظروف چینی هم یک نوع سرامیک به حساب می آیند. ظرف های چینی همان شکل اولیه سرامیک را در بر می گیرند. اما فرق آنها در این است که مواد متفاوت تر با حرارت بیشتری برای تولید آن استفاده می شود.

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها3

ویژگی ظروف سرامیکی

برای آشنایی بیشتر با ظروف سرامیکی و اینکه با خیال راحت بخواهید از آن ها استفاده کنید بهتر است با مهمترین ویژگی های آن ها آشنا شوید:
1- نچسب بودن یکی از ویژگی های اصلی و بارز ظرف های سرامیکی است.
2- قابلیت تحمل دمای بیش از 2000 درجه فارنهایت از ویژگی های خوب ظروف سرامیکی است. در حالی که سایر ظرف ها از جمله ظرف های فلزی در این دما ذوب می شوند.
3- از ظروف سرامیکی می توانید هم رو شعله گاز به طور مستقیم استفاده کنید و هم در انواع مایکروویو و فر نیز بهره ببرید.
4- سطح سرامیکی این ظرف ها سبب می شود تا حرارت زیر آن به طور مساوی پخش شود و این موضوع کمک می کند تا غذاهایی لذیذ تر و خوشمزه تر داشته باشید.
5- هیچ کدام از مواد سمی که روی روکش های نچسب موجود هست، در سطح ظروف سرامیکی وجود ندارد مواد سمی مانند PFOA و PTEF . همچنین عنصر های فلزات سنگین موجود در ظروف فلزی هم در آن ها وجود ندارد. نکته مهم که بهتر است بدانید این است که ظروف آهنی دارای آهن مورد نیاز بدن انسان است. اما چدن و مس از این خاصیت ها برخوردار نمی باشند و موادی که از آن ها ترشح می شود رنگ و مزه غذا را بهم می ریزد.
6- دوام و ماندگاری بالا یکی از ویژگی های ذاتی ظرف های سرامیکی است.
7- ظرف های سرامیکی به هیچ عنوان فلز سنگین و خطرناک کادمیم ندارد.
8- شست و شو آن ها بسیار راحت است و با هر شوینده ای تمیز می شوند. حتی برخی از ظرف های سرامیکی را می توانید با سیم ظرفشویی بشویید. البته قبل از شستن حتما یادتان باشد که دستور عمل تولید کننده را مطالعه کنید.
9- دسته ظرف های سرامیکی هم از جنس سرامیک هستند از این رو هیچ نگرانی از بابت هرز و یا جدا شدن دستگیره های آن ها نداشته باشید. همچنین باعث می شود که با خیال راحت از ظرف های سرامیکی در فر و ماکروویو استفاده کنید.
10- لعابی که ظرف های سرامیکی دارد سبب می شود تا آن ها را در مقابل خراش و ضربه ها محافظت کرده و آن ها را به ظرف های سر سختی تبدیل کند.

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها4

ویژگی ظروف چینی

از ویژگی های اصلی ظرف های چینی می توان به میزان شفافیت، شوک حرارتی، میزان تحمل ضربه، ماندگاری لعاب و نقش بر اثر شستن مداوم، قابل استفاده بودن در ماشین ظرفشویی و ماکروویو، جذب آب کمتر، سخت تر بودن لعاب چینی، مقاومت و خراشیده نشدن آن ها در اثر استفاده مدام از قاشق و چنگال می باشند. یک ظرف چینی مرغوب تمام این ویژگی ها را دارد.

تفاوت بین ظروف سرامیکی و ظروف چینی و کاربرد آنها2

تفاوت های ظروف چینی و سرامیکی

در ظرف های چینی و سرامیکی می توان تفاوت های متعددی پیدا کرد. به طوری که یک فروشنده با تجربه و تولید کننده حرفه ای بتواند بیش از 10 تا مورد جزئی و دقیق از تفاوت های این دو را بیان کند. از تفاوت هایی در مراحل مختلف تولید تا تفاوت های ظاهری آن ها. البته لازم به ذکر است که با شناخت تفاوت ها به دنبال برتری یکی از آن ها نیستیم بلکه دانستن این نکات به ما در انتخاب آن ها نسبت به کاربرد و کارایی که مدنظرمان است راحت تر خواهد کرد:

1- حفظ گرمی و سردی

در طراحی ساخت ظروف سرامیکی بین اجزای سطح آن کمی فضای باز وجود دارد از این رو قهوه و چایی مدت طولانی تری گرم نگه داشته می شوند در مقابل در ظرف های چینی که از مواد خالص تری ساخته شده زودتر خنک می شوند.

2- کاربرد

انتخاب هر کدام از سبک ظروف سرامیکی و یا چینی بستگی به سلیقه افراد دارد. به این منظور اگر به دنبال طرح های شیک و جذاب هستید ظروف چینی انتخاب مناسب تری هستند اما باید کمی هزینه بالاتری را پرداخت کنید. از طرفی اگر ساده پسند هستید ظرف های سرامیکی گزینه بهتر و مناسب تری در این رابطه اند همینطور می توانید برای مصارف روزانه هم از آن ها بهره ببرید.

3- نحوه ساخت و تولید

 تفاوت اصلی ظرف های سرامیکی و ظرف های چینی در حرارت و مواد استفاده شده در ساخت آن هاست در صورتی که این دو از لحاظ فنی بسیار شبیه به هم هستند. به همین دلیل است که می گوییم هیچکدام از دیگری برتری ندارند. خرید ظروف چینی و یا خرید ظروف سرامیکی کاملا سلیقه ای است در واقع بستگی به نوع کابرد و کارایی مدنظر شما دارد.

4- دوام و استحکام

از طرفی با اینکه اختلاف نظر بین تولید کنندها و توزیع کننده و مشتریان است اما اغلب به این حقیقت رسیده اند که ظرف های چینی نسبتا دوام و طول عمر بیشتری دارند یا به عبارت دیگر ظرف های چینی قوی تر و مستحکم تر اند، یکی از دلایل آن در نحوه تولید آن هاست چرا که ظروف چینی در مرحله تولید حرارت بالاتری را تحمل می کنند به همین جهت اغلب در شرایط متفاوت استحکام بیشتری دارند البته نمی توان این مورد را کاملا یک تفاوت واضح بیان کرد چرا که این موضوع کاملا به تولید کننده آن ظرف بستگی دارد.

5- ظاهر و شمایل

یکی دیگر از تفاوت آنها به استحکام ظرف ها بر می گردد. همان طور که گفتیم نوع مواد و میزان حرارت دریافتی ظرف های سرامیکی و چینی باهم متفاوت است از این رو ظروف سرامیکی استحکام کمتری دارند. به همین جهت آن ها را کمی ضخیم تر تولید می کنند تا به دوام قابل قبولی برسد. به همین جهت ممکن است ظرف های سرامیکی کمی ضخیم تر از ظروف چینی باشند. همچنین ظرف های سرامیکی در کنار اینکه کمی ضخیم ترند، ظاهری مات هم دارند که نمی توان انتظار درخشندگی و انعکاس نور داشت.

6- وزن

ظروف سرامیکی و ظروف چینی نسبت به سایر جنس های دیگر مثل ظرف های چوبی و ... سنگین ترند. از طرفی نمی توان خیلی درباره سنگین و سبک بودن آن ها تصمیم گرفت اغلب افراد تصور می کنند اگر ظرف یک شکل یک اندازه و با یک ضخامت درست شود یکی سرامیکی و دیگری چینی، این ظرف های چینی اند که وزن بیشتری دارند. اما چون ظروف سرامیکی را به جهت استحکام ضخیم تر می سازند احتمالا وزن بالاتری نسبت به چینی خواهد داشت.

جمع بندی

در این مقاله با ظروف سرامیکی و ظروف چینی آشنا شدیم. همچنین ویژگی هایی که سبب متمایز شدن این دو می شود را مورد بررسی قرار دادیم تا افراد با مطالعه این مقاله با شناخت و آشنایی کاملی در رابطه با آن ها پیدا کنند. و با توجه به کارایی آن ها خرید ظروف چینی و یا خرید ظروف سرامیکی خود را انجام دهند. البته فرق بین ظروف چینی و سرامیکی به این صورت نیست که یکی از آن ها بهتر است. بلکه تفاوت آن ها و نحوه استفاده و کاربرد آن است. از تفاوت های اصلی و بارز آن ها می توان به نحوه تولید آن ها اشاره کرد. اغلب ظرف های چینی حرارت بیشتری را نسبت به سرامیکی تحمل می کنند. تنوع در ظرف های چینی و سرامیکی بسیار زیاد است که می توانید انواع آن ها را در سایت آف سود مشاهده کنید انواع ظروف سرامیکی و چینی از جمله: ماگ سرامیکی، ظرف دمنوش چینی، ظروف پذیرایی سرامیکی و چینی، قوری و قندون سرامیکی و .... بنابراین با خیال راحت می توانید از سایت آف سود انواع ظروف سرامیکی و چینی را با قیمت های مناسب انتخاب و تهیه کنید آف سود یک مجموعه معتبر و قابل اطمینان در این زمینه می باشد.

منابع:

• https://www.taghdisporcelain.com/?lang=fa&mod=news-item&menuid=52&itemid=156
• https://decocaf.com/ceramic-dishes-are-better-or-porcelain
• https://almaszarinmarand.ir/2022/05/23/%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C%DA%A9-2/
• https://modernino.com/difference-between-ceramic-porcelain-dinnerware