جاعودی چیست و انواع جاعودی

خوشبو نگه‌ داشتن فضای منزل یکی از دغدغه‌های افراد است. استفاده از عود معطر می ‌تواند یک راه بسیار موثر برای ایجاد بوی خوش در اتاق‌ باشد. برای تزئین بیشتر اتاق یا محیط کار خود و استفاده راحت تر از عود می توانید از جاعودی های طرح دار استفاده نمایید. در این مقاله ما انواع جاعودی را از نظر جنس و طرح بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف جاعودی و کاربرد آن

ظروف کوچکی که برای نگهداری از عود طراحی شده را جاعودی می گویند. جاعودی از جنس سرامیک، سفال، فلز و چوب تولید می شود. بر روی جاعودی قسمتی برای قرار گرفتن جاعودی و قسمتی نیز برای ریختن خاکستر عود ایجاد می شود تا خاکستر عود در اطراف ظرف بجا نماند.

جاعودی چیست و انواع جاعودی 1

انواع جاعودی براساس جنس

◘جاعودی سرامیکی

جاعودی سرامیکی در طراحی متفاوتی تولید می شود. از ویژگی های جاعودی سرامیکی، دوام بالا در برابر ضربه، ماندگاری بالای رنگ و طراحی می باشد. جاعودی های سرامیکی، به دلیل لعاب  بدنه در دمای بالا، قابلیت شستشو دارد. مزیت جاعودی سرامیکی این است که خاکستر عود به راحتی با یک دستمال از روی آن پاک می شود و نیازی به شستشوی زیاد ندارند. جاعودی سرامیکی یکی از شیک ترین لوازم دکوراتیو، برای نگهداری و سوزاندن عود می باشد.

◘جاعودی چوبی

جاعودی چوبی با طراحی خاص و زیبا در مدل های مختلفی تولید می شود. از ویژگی های عود می توان ماندگاری بالا و دوام چوب، ایجاد فضای چشم نواز و متنوع بودن آن اشاره کرد. جاعودی چوبی از چوب درختانی مانند گردو که از مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردار هستند، تولید می شوند. در تولید جاعودی چوبی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تماما کار دست هنرمندان ایرانی می باشند.  جاعودی چوبی را می توانید به راحتی شستشو داده و سپس با پارچه خشک نمایید.

◘جاعودی سفالی

جاعودی سفالی از صنایع دستی سنتی حاصل تلاش هنرمندان ایرانی می باشد. جاعودی سفالی، تولید شده از یک ماده سخت و سفت به نام خاک رس می باشد. جاعودی سفالی در حرارت بسیار بالایی در کوره های مخصوص تولید می شوند. این فرآیند تبدیل گل رس به ماده سخت و سفت را پخت سفال می گویند با این کار ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار به جاعودی اضافه می شود. برای نگهداری از جاعودی سفالی بهتر است با فاصله بیشتری از لوازم رطوبتی و حرارتی قرار داده شود.

◘جاعودی پلی استر

جاعودی پلی استر نوعی جاعودی تولید شده با رزین پلی استر می باشد. این ماده مصنوعی از ترکیب رزین و هاردنر ایجاد شده است. رزین با خاصیت چسبندگی بالایی دارد و ماده هاردنر باعث خشک شدن و سفت شدن طرح جاعودی می شود. جاعودی پلی استر در برابر نور مستقیم خورشید تغییر رنگ نمی دهد. وزن جاعودی پلی استر در مقایسه یا سرامیک و چوب بسیار سبک تر می باشد. جاعودی پلی استر با وجود تنوع بالا از قیمت کمتری نیز برخوردار می باشد.

◘جاعودی فلزی

جاعودی فلزی، از مدل اکسسوری های کلاسیک می باشد. جاعودی فلزی با فلز های استیل، مس، برنج یا نقره تولید می شوند. این جاعودی ها با ابکاری طلا و نقره دوام بیشتری در برابر آب، رطوبت  پیدا می کنند. از لحاظ دوام در برابر ضربه و فشار،  جاعودی فلزی نسبت به سرامیکی و چوبی ارزش بیشتری دارد.

◘جاعودی سنگی

جاعودی سنگی که از گران ترین جاعودی های فانتزی بشمار می آید، از سنگ های مرمر، گرانیت، سنگ چشم ببر تولید می شود. جاعودی سنگی از استحکام خوبی برخوردار می باشند. جاعودی سنگ گرانیت یکی از مستحکم ترین سنگ ها در تولید لوازم دکوری است.

انواع جاعودی براساس طراحی

جاعودی چیست و انواع جاعودی 2

• جاعودی آبشاری چوبی

جاعودی آبشاری چوبی از جنس در خت گردو، صنوبر و کاج تولید می شود. در اطراف این جاعودی از تزئینات کوچکی مانند خزه، برگ و درختان تزئینی استفاده شده است. این مدل دکوری منحصر به فرد با استفاده از عود مخصوص، امکان ایجاد حرکت دود آبشاری را در جاعودی‌ فراهم می‌کند. وقتی شما عود را روشن می‌کنید، دود آن به صورت یک آبشار از جاعودی سرازیر می‌شود که تجربه بصری دلنشینی برای شما خلق می ‌کند. این حرکت زیبا و روان دود در هنگام پایین امدن از آبشار، به محیط یک حس آرامش و زیبایی می‌بخشد و نظر اطرافیان را به خود جلب می کند.

• جاعودی آبشاری صخره ای

جاعودی صخره ای، از چوب، پلی استر تولید می شود. این جاعودی آبشاری صخره‌ای با چیدمانی طبیعی و زیبا طراحی شده است. صخره‌های مصنوعی  این جاعودی در ابعاد کوچک تولید شده و طراحی زیبای آن باعث جلب توجه افراد می شود. آبشار دودی که از بالای صخره به پایین سرازیر می‌شود، تصویری زیبا و دلنشین ایجاد می ‌کند. با چیدمان مناسب جاعودی آبشاری صخره‌ای، می ‌توانید این تجربه خاص را در فضای خود به اشتراک بگذارید. می‌توانید آن را در نزدیکی یک پنجره، روی یک میز یا در نقطه‌ای که در معرض دید می باشد، قرار دهید.

• جاعودی آبشاری تخم مرغی

جاعودی آبشاری تخم مرغی یکی از محبوب ‌ترین مدل‌ های فروشگاه آف سود است. این جاعودی از جنس پلی استر ساخته شده و با طراحی زیبا و منحصر به فرد خود، توانسته است مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار بگیرد. یکی از ویژگی‌های جالب این جاعودی، قابلیت شستشوی آن است که امکان نگهداری و تمیز شدن آن را برای شما آسان می‌ کند. عود در بالای جاعودی قرار می ‌گیرد و با روشن شدن، دود  از داخل جاعودی به سمت پایین سرازیر می‌شود، که تجربه زیبا و دلنشینی را برای شما ایجاد می‌کند.

• جاعودی مدل استوانه ای

جاعودی استوانه ای از فلز و چوب تولید می شود. این جاعودی را می توانید در محیط کار و محیط های اموزشی استفاده نمایید. این جاعودی از بهترین مواد ساخته شده و با دقت و ظرافت تهیه شده است. عود معطر در بالای جاعودی قرار می‌گیرد و با روشن شدن، دود  از آن به سمت پایین سرازیر می‌شود.

• جاعودی طرح پرنده

جاعودی طرح پرنده با مواد سفال، سنگ، سرامیکی و فلزی تولید می شود. معمولا از طرح پرندگانی چون طاووس، مرغ امین، طوطی، جغد، خروس و عقاب استفاده می شود. با توجه به روانشناسی دکوراسیون منزل، جاعودی‌ های با طرح پرنده نه تنها به لحاظ زیبایی و جذابیت مورد توجه قرار می‌گیرند، بلکه این طرح‌ ها می ‌توانند نقش مهمی در ایجاد حس آرامش و رضایت در افراد داشته باشند. برخی تحقیقات نشان داده است که مشاهده طرح‌ های طبیعی مانند پرندگان می تواند باعث کاهش استرس شود.

• جاعودی طرح برگ

با توجه به مطالعات علمی، طرح برگ در هنر و دکوراسیون به عنوان یک المان طبیعی و زیبا شناخته شده است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روحیه و احساسات افراد داشته باشد. رنگ‌های آرامش‌ بخش مانند مشکی طلایی و مشکی نقره‌ای که معمولاً در جاعودی‌ های طرح برگ استفاده می‌شوند، می‌توانند به افزایش احساس آرامش افراد کمک کنند. همچنین، حضور عناصر طبیعی مانند طرح برگ می ‌تواند احساس صلح و آرامش را تقویت کرده و ارتباط فرد با طبیعت را تقویت نماید.

• جاعودی طرح پر

جاعودی طرح پر از چوب، فلز و پلی استر ساخته شده است که خواص آرامش‌ بخش و خوشبو کننده‌ای دارد. این جاعودی قابل استفاده برروی میز یا فضای کاری است و همچنین می‌تواند به عنوان جا برای شمع یا زیورآلات استفاده شود. همچنین، دارای محفظه‌ای برای جمع‌آوری خاکستر عود است که کمک به نظافت و مراقبت از محیط اطراف شما می‌کند. این جاعودی طرح پر، با قیمت مقرون به صرفه و یک شی تزئینی کاربردی برای میزکار، میز تحریر و جا کتابی می باشد.

جاعودی چیست و انواع جاعودی 3

• جاعودی طرح خانه

جاعودی طرح خانه با چوب، پلی استر و سرامیک تولید می شود. این جاعودی ظاهر یک خانه را دارد و دود از دود کش خانه به بیرون منتقل می شود. تفاوت اصلی این جاعودی با سایر مدل‌ها در جنس ساخت آن است. استفاده از سنگ مصنوعی باکیفیت به‌عنوان مواد اصلی ساخت این جاعودی، آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند. سنگ مصنوعی به‌عنوان یک متریال مدرن و محکم، دوام و استحکام بالایی دارد. 

• جاعودی طرح مجسمه

مجسمه طرح روح، صورت، اژدها، بودا، سر حیواناتی مانند شیر و فرشته از جمله جاعودی های طرح مجسمه می باشند. جاعودی طرح روح از دو قسمت تشکیل می شود. یک کفی گرد در پایین مجسمه و مجسمه در روبه روی این کفی گرد قرار میگیرد. روح و کفی گرد ان از جنس سرامیک، چینی یا چوب تولید می شود. عود را پس از روشن کردن باید بر روی کفی گرد قرار داد. پس از قرار گیری عود در این کفی گرد، دود از دهان و چشم های مجسمه خارج می شود.

فروشگاه انواع وسایل دکوری چوبی و سرامیکی

فروشگاه آف سود، فروشگاه فروش انواع صنایع دستی می باشد. از محصولات فروشگاه صنایع دستی آف سود می توان به دیوار کوب، ماگ سرامیکی، سرویس پذیرایی سرامیکی و چوبی، اکسسوری های چوبی، جااسپندی، انواع ظروف آشپزخانه چوبی مانند شکلات خوری ومیوه خوری اشاره کرد. در صورت تمایل به خرید، پس از ورود به سایت فروشگاه می توانید به راحتی اقدام به ثبت سفارش نمایید.

نتیجه گیری

در ساخت جاعودی از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود و شما می توانید جاعودی مطابق با سلیقه خود را خریداری نمایید. در گذشته جاعودی از لوازم دکوری منزل به شمار نمی رفت و استفاده چندانی نداشت. اما امروزه در بسیاری از محیط های کاری، اموزشی و منزل از جاعودی های فانتزی استفاده می شود.