رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟

ظروف آشپرخانه از جمله وسایل مهم خانه می باشند. آشپزخانه به ظروف مختلفی برای پخت غذا و سرو انواع مربا و ترشی نیاز دارد. اما در کنار همه ی این ها به ظروفی که بتوان به واسطه آن مواد غذایی را به راحتی و به صورت جدا طبخ کرد هم نیاز دارد. این ظروف رمکین نامیده می شوند و به دلیل خاصیتی که دارند در هر شرایط و آشپزخانه یا رستورانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله ما سعی داریم به معرفی رمکین پرداخته و کاربرد های آن را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟

رمکین چیست؟

قالب های سرامیکی کوچکی که مانند فنجان هستند رمکین می نامند. از این ظروف بسیار ساده اما شیک برای پخت انواع کیک و سوفله استفاده می شود. البته این ظروف امروزه به مقاصد مختلف در اندازه ها و رنگ آمیزی متفاوتی تولید می شوند. حجم این ظروف از 50 تا 300 میلی لیتر متغیر است. در نسخه اصلی این محصول، شما شاهد یک قالب فنجانی، بدون دسته خواهید بود. معمولا این نسخه کلاسیک دارای شمایل دایره شکلی است. اما همانطور که گفتیم نسخه های متفاوتی از رمکین وجود دارد که به شکل مربع، قلب، بیضی یا تابه ای شکل نیز تولید می شوند.

رمکین در زبان های دیگر

رمکین یا رامکین، در زبان انگلیسی نوعی غذا معرفی شده است. نوعی غذایی خوش طعم که بر پایه ی پنیر و گوشت چرخ کرده به همراه تخم مرغ و کره طبخ می شود. اما در زبان فرانسوی، به معنای  ظروفی است که برای پخت غذایی همانند غذای دارای گوشت و پنیر بوده گفته می شده است.

تاریخچه رمکین

گفته می شود که رمکین ها از دهه 1980، وجود دارند. زمانی که افراد برای پخت مواد غذایی تشکیل شده با گوشت و پنیر، از آن استفاده می کرده اند. اما در آن زمان طرفداران زیادی نداشت به همین دلیل بعد از گذشت سالیان طولانی امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. صحبت در مورد این ظرف زیاد است. برخی بر این باوراند که این ظرف نام خود از غذای انگیلیسی که با همین نام بوده، گرفته است. غذای انگیلیسی که با استفاده از گوشت و پنیر طبخ می شده به نام رمکین مشهور است و به دلیل استفاده از ظروف چینی مخصوص در آن زمان، به ظروف رمکین معروف شده است. امروزه از رمکین برای پخت انواع سوفله و کیک استفاده می شود. این ظروف در ابتدا بزرگ تر بودند و در جشن ها توسط فرانسوی ها نیز استفاده می شده اند.

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟1

رمکین چه ویژگی دارد؟

1-سایز های متفاوت

همانطور که به آن اشاره کردیم امروزه رمکین کاربردهای فراوان بسیاری با توجه به سایز دارد. خاصیت سرامیکی بودن آن و مقاومتش در برابر گرما و حرارت بالا باعث شده تا بتوان از آن برای گرم کردن انواع مواد غذایی درون ماکروفر استفاده نمود. برای مثال برای پخت غذا بهتر است از رمکین های پهن تر استفاده کرد تا ماهی یا گوشت درون آن به خوبی جای بگیرد. برای پخت انواع کیک و سوفله نیز به رمیکن هایی با ارتفاع بالاتر احتیاج است، تا در صورت نیاز به پف کردن کیک، فضایی برای بالا آمدن آن وجود داشته باشد. در این قسمت سعی داریم تا به ویژگی رمکین و طراحی متفاوت آن بپردازیم.

 2- طراحی زیبا

تفاوتی نمی کند که شما چه مدلی از رمکین را تهیه کرده باشید، تمامی مدل های آن با طراحی های بیرونی زیبا همراه است. این نقش و نگارهای ساده همراه با رنگ آمیزی ترکیب زیبایی برای رمکین شما خواهد بود. رمکین در رنگ های متنوع تولید می شود و شما در صورت ست کردن رنگ آن با ظروف دیگر منزل خود، می توانید به راحتی رنگ مورد نظر خود را پیدا کنید.

3- استفاده از مواد غذایی مختلف

هیچ محدودیتی برای پخت انواع مواد غذایی در رمکین ها وجود ندارد. شما می توانید از آنها برای انواع موادغذایی مانند گوشت، ماهی، پنیر، کلوچه، عسل، مربا و انواع شیرینی ها استفاده کنید. در صورت داشتن روغن  نیز هیچ مشکلی برای مواد غذایی و ظروف شما ایجاد نمی شود.

4- ظرف یک نفره عالی

اگر از پیاله های رمکین استفاده کرده باشید، در صورتی که تعداد اعضای خانواده شما بالا باشد، شما می توانید به راحتی برای افراد با هر سلیقه ای به صورت جداگانه خوراک مورد علاقه شان را تهیه نمایید. انتخاب این رمکین در انواع میهمانی و پذیرایی با تعداد افراد بالا نیز می تواند مناسب باشد.

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟2

مزایای استفاده از رمکین سرامیکی

1- سهولت در تهیه

به دلیل کاربرد بالای رمکین و تنوع در تولید، بسیاری از سایت های فروشگاهی سرامیکی مانند فروشگاه آف سود، این محصول را ارائه می دهند. رمکین های سرامیکی را می توانید به راحتی از سایت های فروشگاه آنلاین ظروف سرامیکی خریداری نمایید.

2- سرامیکی بودن رمکین

یکی از مزیت هایی که در استفاده از رمکین های سرامیکی می باشد، همین سرامیکی بودن جنس آن است. سبک بودن ظرف، گرم نگه داشتن مواد غذایی داخل آن، نچسبیدن مواد غذایی بر روی سطح سرامیک به دلیل داشتن لعاب صاف و یکدست، باقی نماندن بوی مواد غذایی بر روی این ظروف، همگی از مزایای سرامیکی بودن این ظروف می باشد.

3- مقاومت در برابر گرما

رمکین سرامیکی، به دلیل لعاب سرامیکی که دارد می تواند دمای 250 درجه را نیز تحمل کند. این موضوع باعث می شود تا شما بتوانید به راحتی از رمکین سرامیکی در ماکروفر استفاده نمایید.

نکات استفاده از رمیکن

1- شاید مقاومت رمکین در برابر دما و حرارت بالای ماکروفر این تصور را در شما ایجاد کرده باشد که شما می توانید از آن برای قرار دادن بر روی شعله مستقیم اجاق گاز نیز استفاده کنید. اما این تصور کاملا اشتباه است. این اقدام شما ممکن است باعث شود ظرف آسیب ببیند.
2- مورد دیگر اینکه، سعی نکنید رمکین را در فر داغ قرار دهید. بهتر است ظرف همراه با دمای فر به تدریج گرم شود.  
3- بعد از اینکه رمکین را از درون فر خارج کردید، آن را بر روی یک پارچه خشک قرار دهید. از قرار دادن رمکین بر روی یک سطح سرد و مرطوب خودداری نمایید.
4- سعی کنید از رمکین های ترک خورده استفاده نکنید.

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟3

رمکین چه کاربردی دارد؟

1- پخت غذا

انواع متفاوتی از رمکین ها وجود دارند که در سایز های متفاوتی تولید می شوند؛ سایز متفاوت باعث می شود تا کاربرد رمکین نیز تغییر کند. این ظروف با هدف پخت مواد غذایی متفاوتی تولید می شوند. پختن انواع کیک های یک نفره یا پخت گوشت یا ماهی به همراه پنیر از نمونه هایی می باشند که با استفاده از رمکین ها آماده می شوند. باید دقت کرد که هر رمکین با توجه به سایز و ارتفاع بدنه، می تواند چه کاربردی داشته باشد. برای مثال رمیکن با ارتفاع دیواره های ظرف و قطر کم، می تواند برای پخت کیک مناسب باشد. اما برای پخت ماهی باید از ظروفی استفاده کنید که دیواره های کوتاه و قطر زیادی دارند و به حالت مربعی یا مستطیلی تولید می شوند.

2- گرم کردن مواد غذایی

یکی از راه های دیگری که می توانید به راحتی مواد غذایی را گرم کنید، استفاده از رمیکن می باشد. رمکین به دلیل لعاب سرامیکی که دارد مقاومت زیادی در برابر گرما داشته و می تواند به راحتی مواد غذایی قرار گرفته درون خود را حفظ کند.

3- سرو غذای یک نفره

با استفاده از رمکین، در رستوران ها و کافی شاپ ها به راحتی می توان برای مشتری، سوپ های یک نفره و سوفله و کیک به اندازه یک نفر آماده کرد. دلیل انتخاب استفاده از این ظرف را شاید بتوان داشتن قیمت مشخص برای هر ظرف و استفاده نکردن از ظروف های متعدد که به دلیل رعایت بهداشت افراد دانست.

رامیکن ها از چه موادی ساخته شده اند؟

رامکین های کلاسیک و قدیمی که جزو اولین رامکین ها محسوب می شوند، چینی هستند. این ظروف چینی بیشتر برای گرم نگهداشتن مواد غذایی استفاده می شده است و میزان مقاومت آن در برابر دمای بالا کم تر از ظروف سرامیکی تولید شده امروزی می باشد. همانطور که گفته شد سرامیک از جمله مواد تشکیل دنده رمکین های امروزی می باشد. طراحی زیبای روی ظروف به همراه رنگ آمیزی شاد می تواند انتخاب مناسبی برای استفاده در انواع رستوران و کافی شاپ باشد. رامکین های ملامینه نیز از جمله رمکین هایی هستند که امروزه تولید می شوند و طرفداران بسیاری دارند. این ظروف نسبت به وزن چینی و سرامیک سبک تر بوده اما مانند ظروف سرامیکی و چینی مناسب برای گرم کردن غذا و طبخ نمی باشند. شما می توانید از این ظروف برای سرو مواد غذایی داغ استفاده کنید.

رمکین چیست و چه کاربردی دارد؟4

خرید رمکین سرامیکی

از جمله فروشگاه هایی که می توانید رمکین سرامیکی را با کمترین هزینه تهیه نمایید، فروشگاه آف سود می باشد. تمامی محصولات این فروشگاه، صنایع دستی هستند. شما می توانید برای خرید رمکین سرامیکی به سایت فروشگاه آف سود مراجعه کرده و علاوه بر دیدن محصولات دیگر سایت، به راحتی نسبت به خرید کالای مورد نظر خود اقدام نمایید.

نتیجه گیری

ما سعی کردیم در این مقاله شما را با رمکین و تاریخچه آن و کاربردهایی که دارد آشنا کنیم. رمکین شاید در ابتدا برای شما یک ظرف کوچک سوفله خوری باشد اما همین ظرف هنگامی که در سایز های متفاوتی تولید شود می تواند برای طبخ انواع غذاهایی مانند لازانیا مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول از رنگ بندی بالایی برخوردار است. برای خرید پیاله سرامیکی با بهترین کیفیت می توانید به وب سایت فروشگاه آف سود مراجعه نمایید.

منابع

https://www.jesrestaurantequipment.com/what-is-a-ramekin
https://beezzly.com/home/what-is-a-ramekin
http://www.theoldfoodie.com/2015/10/what-exactly-is-ramekin.html