بررسی انواع چرم و کاربرد هر کدام در صنعت صنایع دستی

بررسی انواع چرم و کاربرد هر کدام در صنعت صنایع دستی

قدمت و کاربرد انواع چرم ها مخصوصا چرم های طبیعی به گذشته های دور بر می گردد. آن زمان که افراد برای تامین غذای خود حیوانات را شکار می کردند. از پوست آن ها برای تهیه زره، پاپوش، لباس، تیردان، کلاه چرمی و... استفاده می کردند. زیرا چرم حیوانات از استحکام و دوام بالایی برخوردار است که می توانند تا سالیان طولانی سالم باقی بمانند. علاوه بر آن براقیت و زیبایی خاصی که این چرم های طبیعی دارد سبب محبوبیت زیاد آن ها شده است. استفاده از چرم در ایجاد و تهیه هر وسیله ای از لباس و پوشاک تا انواع وسایل اکسسوری ها و محصولات چرمی دست دوز، یک سبک لوکس و خاصی را ایجاد می کند. چرم ها بسیار متنوع هستند از طرفی ویژگی های متفاوتی هم دارند و همچنین به راحتی می توانید آن ها را با عناصر دیگری ترکیب کنید و محصولات شیک و منحصربفردی را بسازید. بسیاری از چرم های طبیعی لوکس کمیاب هستند و یا تهیه آن دشوار است به همین دلیل چرم های طبیعی از قیمت بالاتری برخوردارند و در انواع چرم طبیعی و چرم مصنوعی در بازار وجود دارند برای تهیه انواع محصولات چرم دست دوز می توانید به سایت آف سود که یکی از سایت های معتبر صنایع دستی ایران می باشد مراجعه کنید. در ادامه مقاله با کاربرد انواع چرم ها آشنا می شویم.

بررسی انواع چرم و کاربرد هر کدام در صنعت صنایع دستی1

انواع چرم براساس کاربرد

چرم ها انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی های هرکدام از آن ها برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربرد چرم در صنعت صنایع دستی، چرم دوزی، وسایل منزل، صنعت مد و پوشاک و اکسسوریی و... می باشد. در ادامه با انواع چرم طبیعی و کاربرد آن ها آشنا می شویم:

1- چرم سنگین:

به جرات می توان گفت، اکثر وسایل چرم طبیعی که در بازار می بینیم از دسته چرم های سنگین به حساب می آیند. چرم های سنگین از محبوب ترین و همچنین پرکاربردترین نوع چرم ها در بازار می باشند که از حیواناتی از جمله گاو، بز، گوساله، شتر و گاومیش و... بدست می آید. چرم سنگین از زیباترین و حالت پذیرترین نوع چرم ها هستند که نسبت به انواع چرم های دیگر از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند. از چرم سنگین برای تهیه زیره و رویه کفش، تسمه ماشین آلات صنعتی، زین اسب و کفش های ایمنی و پوتین و... استفاده می شود. چرم گاو از اصلی ترین و پرکاربردترین نوع چرم ها به حساب می آید زیرا کلیه وسایل چرمی را می توان از آن تهیه کرد. از جمله وسایل دیگری که با چرم سنگین تهیه می شود می توان به: مبلمان، کیف و کفش و کلاه و... اشاره کرد. چرم های سنگین با اینکه از پوست جانوران مرده طی فرآیندهایی به چرم قابل مصرف تبدیل می شوند اما از بافت بسیار لطیف و زیبایی برخوردارند. این نوع چرم ها را همه ما می شناسیم که از استحکام بالایی برخوردارند از طرفی نیاز به مراقبت هم دارند. نکته جالب در مورد چرم سنگین این است که گذشت زمان سبب می شود تا ظاهر زیباتری به خود بگیرند.

2- چرم نیمه سنگین:

نوع دیگری از چرم های طبیعی هستند که به آن ها چرم نیمه سنگین می گویند و به عنوان یک چرم لوکس زینتی به حساب می آیند که به دلیل نادر بودن، قیمت آن بسیار بالاست از طرفی همین عامل سبب می شود تا کاربرد چرم نیمه سنگین در صنایع بسیار کمتر از چرم های دیگر باشد. چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی مثل کروکودیل، تمساح، شترمرغ و سوسمار بدست می آید که اکسسوری های لاکچری با آن می سازند. چرم شتر مرغ از مشهور ترین نوع چرم نیمه سنگین برای تولید انواع اکسسوری های لاکچری می باشد زیرا ظاهری متفاوت تر از سایر چرم ها دارند از این رو بیشترین استفاده در تولید انواع کیف های زنانه، کفش و صندل و همچنین اکسسوری های لوکس می باشد. چرم های نیمه سنگین کمیاب و اغلب نایاب هستند و تهیه آن ها بسیار دشوار است به همین ترتیب بیشتر کاربرد آن ها در تولید وسایل تزئینی و لوکس می باشد. از این رو چرم های نیمه سنگین را یک نوع چرم خاص و ویژه می شناسند.

3- چرم سبک:

چرم سبک آخرین نوع از چرم های طبیعی هستند که از دباغی پوست حیواناتی از قبیل: گوسفند، بره، بز و بزغاله تهیه و تولید می شوند. این چرم ها کمترین ضخامت را نسبت به سایر چرم های طبیعی دیگر دارند به همین دلیل به آن ها چرم سبک می گویند. چرم سبک یک نوع چرم طبیعی نرم و منعطف هستند، از این رو قالبا از آن ها برای تولید محصولات ظریفی مثل دستکش، کت و دامن، کلاه و... به کار می برند. البته گاهی اوقات از چرم سبک برای تولید و دوخت انواع کفش های زنانه و دخترانه هم استفاده می شود. از ویژگی های اصلی چرم سبک طبیعی این است که ظرافت و لطافت و سبکی ذاتی خوبی دارند، که در تولید محصولات متنوع زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم در رابطه با استفاده از چرم سبک این است که موقع بهره مندی از آن ها مراقبت و نگهداری را باید جدی گرفت. زیرا احتمال ساییدگی و آسیب دیدن چرم سبک نسبت به سایر چرم ها بسیار زیاد می باشد.

کاربرد چرم در صنایع دستی

صنایع دستی هر کشور شناسنامه ی مهمی از فرهنگ و تمدن و هویت و تاریخ آن منطقه به حساب می آید. از طرفی با توجه به جایگاه ایران در صنایع دستی؛ می توان به چرم دوزی که از دیرباز در مناطق مختلف کشور انجام می شود اشاره کرد. به تبدیل پوست حیوانات دباغی شده به اشیاء لوکس و تزیینی و یا کاربردی، صنایع دستی چرمی می گویند. برای تهیه و ساخت صنایع دستی نیاز به تکنیک های مختلف و تجربه های گوناگون می باشد زندگی انسان از ابتدا با چرم در ارتباط بوده در ابتدا که از حیوانات تغذیه و از پوست آن ها برای گرم کردن خود استفاده می کردند. و یا برای برقراری ارتباط از طریق حکاکی و نقاشی های ساده یا زبان علائم روی آن ها با هم ارتباط برقرار می کردند، که نمونه هایی از آن ها را در فیلم ها آثار باستانی برجای مانده می بینیم.
چرم یک ماده واقعا پایدار و مقاوم می باشد، صنایع دستی که توسط چرم دوزی تولید می شوند دارای ماندگاری بالایی می باشند همچنین زیبایی و راحتی منحصربفردی دارند. تولیدات صنایع دستی چرم دوزی یک حرفه است که با ابزارهایی مثل شابلون، روی چرم به طراحی های خاص می پردازند. در قدیم تمام صنایع چرم، دستی انجام می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بخش اعظمی از محصولات چرمی را با دستگاه انجام می دهند. البته که همچنان محصولات دستی چرمی دست دوز از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار هستند و طرفداران زیادی دارند. برای تهیه انواع صنایع دستی چرمی می توانید به سایت آف سود مراجعه کنید. در ادامه با برخی از صنایع دستی چرم دوزی بیشتر آشنا می شویم:

•  جلدسازی چرمی:

این هنر قدمت زیادی دارد. جلدسازی چرمی هنری است که روی جلد های چرمی نقش هایی را به کمک قالب با حکاکی بوجود می آورند و بعد با ورقه های نازک طلا رنگ های قهوه ای و یا طلایی را ایجاد می کنند. از این هنر برای طراحی جلدهای کتاب های نفیس و کتاب هایی که ارزش معنوی زیادی دارند استفاده می کنند.

•  حکاکی روی چرم:

معمولا بر روی چرم گاوی، هنر حکاکی انجام می شود. حکاکی هنری است که به کمک دست با استفاده از قلم های فلزی، نقش هایی روی چرم حکاکی می کنند و در آخر کار با یک نوع لاک مخصوص روی آن را کاور می کنند. حکاکی روی چرم، یکی از محصولات چرمی دست دوز خاص به حساب می آیند.

•  نقاشی بر روی چرم:

به کمک رنگ های مخصوص از جمله رنگ های اکریلیک و جوهری که از مواد اولیه نقاشی روی چرم است. یک استاد هنرمند بر روی چرم طرح های خاصی ایجاد می کند.

•  سوخت چرم:

محصولات چرمی دست دوز با طرح های چرم سوخته بسیار خاص و جذاب اند. در این طراحی ها از  مهره های گداخته شده استفاده می کنند که با فشردن آن ها روی چرم طرح و نقش های برجسته ایجاد می کنند.

•  سراجی سنتی:

یکی دیگر از  محصولات چرمی دست دوز می توان به دوخت و دوز برای تولید محصولات خاص و متنوع اشاره کرد. مخصوصا البسه سراجی سنتی. تولید لباس های سراجی سنتی قدمت دیرینه ای دارد و تا به امروز طرفداران و خواهان زیادی داشته است.

•  کفش دوزی

•  دستکش و کلاه

•  کاپشن

•  انواع اکسسوری های تزیینی

که به طور کامل با چرم درست می شوند و با طراحی و حکاکی و نقاشی و... آن را طراحی می کنند.

بررسی انواع چرم و کاربرد هر کدام در صنعت صنایع دستی

ویژگی های چرم طبیعی

چرم ها انواع مختلفی دارند که بهترین نوع آن چرم های طبیعی می باشند. زیرا ویژگی های خوب و مفید زیادی دارند از این رو سبب شده تا بسیار پرطرفدار و محبوب باشند. از ویژگی های بارز و اصلی چرم طبیعی:

◘ ماندگاری:

چرم طبیعی دوام بسیار بالایی دارند. البته منظور از دوام و مقاومت بالا به این معنی نیست که مانند سنگ سفت باشند. البته معمولا ممکن است برخی از چرم ها به همین شکل تولید شوند و در عین حال که ظاهر خود را حفظ کرده و هم خود را تقویت کرده اند، بسیار منعطف پذیرتر و نرم تر هم می شوند. از ویژگی های خوب دیگر این محصول این است که ترک ور نمی دارد و سطح آن پوسته پوسته نمی شود.

◘ منعطف پذیری:

الیاف چرم های طبیعی بسیار ریز و به هم پیچیده است، طوری که یک گرم آن دارای 300 متر مربع سطح داخلی می باشد. به همین دلیل است که چرم در مقابل پارگی، کشش و خم شدن خیلی مستحکم و منعطف هستند. چرم طبیعی در مقابل گرما و دمای شدید هم مقاومت خوبی دارند.

◘ تنوع:

از ویژگی های خوب چرم طبیعی این است که تنوع بالایی دارند. از جمله سبک های چرم طبیعی صاف و نرم مثل: نبوک جیر گرفته تا انواع رنگ شده و سخت شده آن ها. از ویژگی های خوب چرم های طبیعی این است که می توانید انواع اشکال و طرح های متنوعی را ایجاد نمایید و یا روی آن ها طرح های برجسته حک کنید.

◘ قابلیت تنفس:

از ویژگی های خوب دیگر چرم های طبیعی جذب رطوبت می باشد که بعد رطوبت جذب کرده را به صورت بخار به بیرون انتقال می دهد. به جرات می توان گفت که هیچ نوع بافت و جنس دیگری نمی تواند با چنین ویژگی رقابت کند. از این رو چرم های طبیعی به دلیل اینکه تنفس پذیری بالایی دارند معمولا در تابستان و منطقه های گرم سیر بیشترین کاربرد را دارند.

◘ استایل:

از اساسی ترین و شناخته شده ترین خصوصیت چرم های طبیعی لوکس و زیبا بودن آن ها می باشد. در هر رنگ و مدلی که ساخته شوند سطح کیفی خود را به خوبی نشان می دهند.

◘ عمر نامحدود:

با خیال راحت می توان گفت ساختار چرم های طبیعی عمر نامحدود دارند. هر جنس و سبکی که ترند روز می شود بعد از مدتی از مد خارج می شود، اما کت چرم طبیعی تحت هیچ شرایطی از مد نمی افتد و در هر مکانی بسیار شیک و خاص جلوه می کند.

◘ بوی جذاب:

هنگام خرید یکی از محصولات چرم طبیعی مثل کفش اگر فروشنده بر اصل بودن کفش انتخابی شما اصرار داشت. یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا اصل بودن آن را تشخیص دهید، بوی خوب آن است. بوی خوبی که چرم طبیعی دارد در بین بسیاری از خانم ها و آقایان بسیار محبوب و دلنشین است. البته در برخی مواقع رنگ خوردن چرم را در نظر بگیرید ممکن است محصول چرم مد نظر شما رنگ شده باشد.

◘ قیمت:

چرم طبیعی قاعدتا قیمت بسیار زیادی دارد؛ ولی به همان اندازه که می پردازید به صرفه است. دوام بالایی که چرم های طبیعی دارند سبب می شود تا هزینه ای که برای آن انجام می دهید به صرفه باشد.

جمع بندی

در این مقاله با انواع چرم ها و کاربرد و ویژگی های آن ها آشنا شدیم. چرم یک نوع الیافی است که از پوست برخی حیوانات تهیه و تولید می شود که در دسته چرم های طبیعی قرار دارند. چرم های طبیعی خود به چند دسته تقسیم می شوند از جمله: چرم سبک که پوست حیواناتی مثل گوسفند و بز و... است بسیار نرم و ضخامت کمی دارند. چرم های سنگین پوست حیواناتی مثل گاو و گاومیش و... است که بیشترین کاربرد را در محصولات چرمی دارند. چرم نیمه سنگین که از پوست کروکودیل و تمساح ساخته می شود. چرم های کمیاب و زینتی به حساب می آیند زیرا تهیه آن دشوار است. چرم ها به طور کلی دارای مقاومت بالایی هستند رطوبت را جذب می کنند و تنوع زیاد دارند. چرم ها به دلیل ویژگی هایی که دارند از قیمت بالایی برخوردارند. از چرم ها برای تولید انواع کفش و کیف و اکسسوری ها و وسایل تزئینی لوکس استفاده می کنند. برای تهیه انواع محصولات چرم دست دوز می توانید به سایت آف سود سر بزنید. آف سود یک سایت معتبر و قابل اعتماد در زمینه محصولات صنایع دستی است از این رو با خیال راحت می توانید از آن ها خرید کنید.