تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی

بسیاری از افراد در خانه و آشپزخانه خود، از ظروف چوبی و یا ظروف بامبو برای مصارف مختلف استفاده میکنند. اما ممکن است این سوال در ذهن شما مطرح شود که تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی در چیست؟ ظروف چوبی از چوب های مختلف از جمله راش، گردو، افرا و غیره ساخته می شوند و ظروف بامبو از یک گیاهی به همین نام تولید می شود. هر کدام از این ظروف دارای ویژگی ها و خاصیت های مخصوص به خود می باشند از این رو ظروف چوبی آشپزخانه دارای تفاوت هایی با ظروف بامبو آشپزخانه هستند. ما در این مقاله به بررسی این تفاوت ها و ویژگی های هرکدام خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با آگاهی کامل یکی از این ظروف را انتخاب و خریداری نمایید. فروشگاه صنایع دستی آف سود عرضه کننده انواع مختلف ظروف چوبی با طرح ونقش و سایز متفاوت می باشد که شما می توانید از بین مدل های متنوع و مختلف این فروشگاه، انتخابی بسیار شیک و منحصر به فرد داشته باشید.

ظروف بامبو بهتر هستند یا ظروف چوبی؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا به معرفی ظروف چوبی و بامبو و ویژگی های هرکدام می پردازیم. سپس تفاوت های هرکدام را بررسی می کنیم. پس از آن تصمیم گیری برای پاسخ به این سوال برای نیاز ما ساده تر خواهد بود.

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی 1

ظروف بامبو

بامبو یک گیاه جنگلی با ساقه های بسیار مقاوم و محکم می باشد. این گیاه بسیار بزرگ بوده و سرعت رشد بالایی دارد. ظروف بامبو از کنارهم قرار گرفتن ساقه های این گیاه چسباندن آن ها به هم ساخته می شود. این ظروف ویژگی و مزیت های زیادی دارند. ظروف بامبو بهداشتی بوده و عاری از هرگونه مواد سمی و پرخطر می باشد. وزن سبکی دارند و به راحتی در طبیعت تجزیه می شوند. علاوه بر این ها نفوذ پذیری کمی در برابر آب و رطوبت دارند و ضد لک نیز می باشند.

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی 2

ظروف چوبی

ظروف چوبی از چوب تنه ی درختان مختلف همچون گردو، راش، افرا، سرو و غیره تولید می شوند. ظروف چوبی که با چوب گردو تولید می شوند رنگ قهوه ای تیره بسیار زیبایی داشته و وجود گره های مختلف در این چوب، زیبایی طرح و نقش آن را دوچندان کرده است. چوب گردو بسیار محکم بوده و در برابر رطوبت و آب مقاوم است. علاوه بر چوب گردو، از چوب های مختلف دیگر نیز برای ساخت ظروف چوبی استفاده می شود. ظروف چوبی، ظروفی طبیعی، محکم و مقاوم هستند که قابلیت جذب رطوبت بالایی داشته و مانع از انتقال رطوبت به غذای داخل آن می شوند. همچنین این ظروف دوستدار طبیعت بوده و تجزیه پذیر هستند. پس از شناخت و معرفی ظروف چوبی و ظروف بامبو، اکنون به بررسی تفاوت های هرکدام خواهیم پرداخت.

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی

ظروف بامبو و چوبی هردو طبیعی و از دل طبیعت می باشند اما با این حال دارای تفاوت هایی نیز هستند. این تفاوت ها از نظر دوام، وزن، قیمت، کاربرد و غیره می باشد که ما به طور جداگانه هرکدام را توضیح خواهیم داد.

◘دوام و مقاومت ظروف چوبی و بامبو

ماندگاری و دوام ظروف بامبو نسبت به ظروف چوبی بیشتر می باشد. همچنین بامبو انعطاف پذیری بیشتری نسبت به چوب دارد.

◘وزن

ظروف بامبو نسبت به ظروف چوبی وزن کمتری داشته و سبک تر هستند. از این رو حمل و جابجایی ظروف بامبو راحت تر است.

◘قیمت ظروف چوبی و بامبو

قیمت ظروف بامبو به دلیل فراوانی گیاه بامبو و سرعت تکثیر بالای آن در برابر قیمت ظروف چوبی مناسب تر می باشد. برخی از انواع ظروف چوبی برحسب چوب به کار رفته در ان ها، قیمت بسیار بالایی دارند.

◘قدرت نفوذ پذیری نسبت به آب و رطوبت

ظروف چوبی قدرت نفوذ پذیری بالایی داشته و ممکن است در اثر جذب رطوبت و قرار گرفتن در معرض آب تغییر سایز داده و کوچک شوند، اما ظروف بامبو قدرت نفوذ پذیری بسیار کمی در برابر آب و رطوبت داشته و آب نرفته و تغییر سایز نخواهند داد.

◘سرعت تجدید پذیری ظروف چوبی و بامبو

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد، گیاه بامبو به سرعت رشد و تکثیر می یابد و پایداری زیادی در طبیعت دارد. این در حالی است که سرعت رشد و تکثیر یک درخت برای تولید ظرف از چوب آن بسیار پایین تر از گیاه بامبو خواهد بود.

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی 3

◘سالم بودن ظروف چوبی و بامبو

به طور کلی ظروف چوبی و بامبو از ظرف های پلاستیکی و برخی ظروف دیگر سالم تر خواهند بود. اما در بین این دو، ظرف هایی که از جنس بامبو هستند، سالم تر و بهداشتی می باشند. زیرا هنگام رشد و تولید چوب بامبو از سموم و آفت کشی استفاده نمی شود و این چوب به طور ذاتی دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد ولی در پرورش چوب درختان مختلف دیگر برای تولید ظروف از سموم، آفت کش و دیگر مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود.

تفاوت ظروف بامبو ظروف چوبی
دوام و مقاومت عالی خوب
وزن سبک سنگین
قیمت پایین بالا
نفوذ پذیری به آب و رطوبت کم زیاد
سرعت تجدید پذیری بسیار بالا پایین
سلامت عالی خوب

کاربرد ظروف چوبی و بامبو

ظروف چوبی و بامبو کاربرد های فراوانی دارند. برخی از ظروف چوبی که طرح و نقش بسیار زیبا و چشمگیر دارند را می توان به عنوان تزئینی و دکوری استفاده کرد. استفاده از ظروف چوبی به عنوان ظروف پذیرایی مانند ظروف چوبی پذیرایی میوه خوری پایه دار و بدون پایه، شکلات خوری چوبی، شیرینی خوری و غیره می تواند میز پذیرایی شما را بسیار شیک و چشم نواز کند. همچنین در رستوران ها از انواع ظروف چوبی و بامبو برای سرو غذاهای مختلف استفاده می شود. استفاده از ظروف چوبی مخصوصا چوب بامبو برای ظرف غذای کودک نیز بسیار کاربرد دارد. زیرا مقاومت بالایی داشته، شکننده نمی باشد و حرارت غذا را به دست کودکان منتقل نخواهد کرد و به راحتی در اثر حرکت و کشیده شدن باعث ایجاد خط و خش روی سطوح مختلف نمی شود.

تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی 4

ظروف بامبو یا چوبی برای چه غذاهایی مناسب هستند؟

استفاده از ظرف های بامبو و چوبی برای سرو غذاهای مختلف از جمله غذاهای سرد، سالاد، تنقلات، خشکبار، میوه ، شیرینی و غیره مناسب است. اما بهتر است غذاهای خیلی داغ و خیلی چرب را داخل ظروف پذیرایی چوبی و بامبو سرو نکنید. زیرا حرارت بالا به بافت ظرف آسیب زده و به مرور آن را دچار خرابی می کند. همچنین چربی بیش از اندازه غذا مخصوصا غذاهای مایع مثل خورشت باعث می شود که به بافت چوب نفوذ کرده و در آنجا بماند و فاسد شود. بهتر است هنگام سرو غذاهای داغ کمی صبر کنید تا غذا از داغی بیوفتد و سپس آن را سرو کنید.

تمیز کردن و نگهداری از ظروف بامبو و چوبی

برای تمیز کردن و نگهداری از ظروف چوبی و بامبو توجه به چند نکته اهمیت دارد:

  • سعی کنید ظروف چوبی و بامبو را حتما با دست شسته و آن را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید.
  • هنگام تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو از یک ابر نرم استفاده کنید. از شستن ظروف چوبی با سیم ظرفشویی بپرهیزید.
  • هرگز از سفید کننده ها برای تمیز کردن ظروف بامبو و چوبی استفاده نکنید. می توانید به جای سفید کننده از سرکه سفید و آبلیموی تازه استفاده کنید.
  • پس از شستشوی ظرف های چوبی و بامبو آن ها را با یک پارچه نرم خشک کرده و سپس در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شوند. هرگز این ظروف را مرطوب درون کمد و کابینت قرار ندهید.
  • برای شستشوی ظروف چوبی و بامبو از آب داغ استفاده نکنید، زیرا باعث آسیب به بافت ظرف خواهد شد.
  • ظروف چوبی و بامبو را درون فر و مایکروویو قرار ندهید، زیرا ممکن است باعث آسیب و ترک خوردکی آن ها شود.
  • هر چند وقت یکبار ظروف چوبی خود را روغن کاری کنید. برای این کار می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

نکات مهم در هنگام خرید ظروف چوبی و بامبو

هنگام خرید ظروف چوبی، سعی کنید ظروفی را انتخاب کنید که از رنگ های شیمیایی در آن استفاده نشده باشد و برای رنگ کاری آن ها از رنگ و روغن های طبیعی استفاده شده باشد. همچنین به نوع چوب به کار رفته در ساخت ظروف توجه کنید. به طور مثال ظروف چوبی که با چوب افرا ساخته می شوند بسیار سنگین بوده و مناسب سرو نمی باشند، این ظروف بیشتر جنبه تزئینی دارند. بهتر است اگر برای سرو غذا می خواهید ظروف چوبی را انتخاب کنید از ظروفی با چوب گردو، بامبو، کاج، بلوط و غیره استفاده کنید. مهمترین نکته در هنگام خرید ظروف چوبی و بامبو توجه به برند و فروشگاه می باشد. سعی کنید حتما از برند و فروشگاه های معتبر خریداری نمایید. فروشگاه آف سود، ارائه دهنده انواع مختلف ظروف چوبی بسیار زیبا و با کیفیت که با دستان توانمند هنرمندان ایرانی تولید شده اند، می باشد.

جمع بندی

استفاده از ظروف چوبی مختلف باعث ایجاد حس شادابی در افراد خواهد بود، زیرا این محصولات از دل طبیعت می باشند. امروزه استفاده از ظروف بامبو و چوبی در خانه های افراد و به عنوان ظروف آشپزخانه و سرو بسیار رواج پیدا کرده است، زیرا این ظروف دارای فواید و خاصیت های زیادی می باشند. در عین حال ظروف چوبی و بامبو دارای تفاوت ایی از نظر قیمت، دوام و مقاومت، کاربرد و غیره نیز هستند. ما در این مقاله با بررسی تفاوت ظروف بامبو و ظروف چوبی، شما را در انتخاب و خرید این ظروف راهنمایی کرده ایم. فروشگاه اینترنتی آف سود، فروشگاه اصیل و معتبر صنایع دستی ایرانی می باشد که شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه و دیدن مدل های متنوع ظروف چوبی و همچنین مشاهده قیمت ظروف چوبی و بامبو یک انتخاب مناسب و بسیار منحصر به فرد و مقرون به صرفه داشته باشید.