بررسی ظروف چوبی، سفالی و سرامیکی + مزایا و معایب

بررسی ظروف چوبی، سفالی و سرامیکی + مزایا و معایب

در این بخش می خواهیم درباره مزایای ظروف چوبی، مزایای ظروف سرامیکی و سفالی صحبت کنیم. ظرف ها یکی از وسایلی است که از دیر باز مورد استفاده افراد قرار گرفته و جزو اجزای اساسی زندگی بشر بوده اند. البته که تا به امروز تنوع سبک و جنس ظرف ها تغییر کرده و در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند. انواع ظرف ها از جمله سرامیکی، سفالی، چوبی و شیشه ای و چینی و... در بازار وجود دارد. ظروف دست ساز سرامیکی جزو بهترین نوع ظرف ها برای صرف غذا هستند از طرفی جزو نمونه های اصیل ایرانی به حساب می آید. البته تنوع جنس و کیفیت این ظرف ها بسیار زیاد است از این رو اگر می خواهید انواع ظروف چوبی و سرامیکی و سفالی تهیه کنید به مجموعه معتبر و قابل اعتماد مراجعه تا کیفیت آن ها تضمین شده باشد. ما به شما فروشگاه اینترنتی آف سود که یک مجموعه معتبر و قابل اطمینان است پیشنهاد می کنیم. که به ساخت و تولید انواع ظروف دست ساز می پردازد.

بررسی ظروف چوبی، سفالی و سرامیکی + مزایا و معایب 1

تفاوت های ظروف سفالی و چوبی و سرامیکی

همه مدل از ظرف ها دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که همین موضوع سبب می شود تا کاربرد ها و موقعیت های استفاده از آن ها متفاوت باشد. همین شناخت ویژگی ها و تفاوت های بین ظرف های پرکاربردی مثل چوبی و سفالی و سرامیکی، سبب می شود تا راحت تر بتوانیم یک انتخاب خوب برای موقعیت های مختلف داشته باشیم. در ادامه بیشتر با تفاوت های سه جنس ظرف سرامیکی، سفالی و چوبی آشنا می شویم و بعد از آن راحت تر می توانیم هنگام خرید تصمیم بگیریم.
1- یکی از تفاوت های ظرف های سرامیکی و سفالی و چوبی این است که شکنندگی و لب پریدگی در ظرف های چوبی کمتر اتفاق می افتاد.
2- در عوض ظرف های سفالی و لعاب دار می توانند دمای بالاتری را تحمل کنند و آسیب نبینند در صورتی که ظرف های سرامیکی و چوبی اینطور نیستند حتی بهتر است در ظرف های چوبی غذاهای داغ سرو نشود.
3- یکی دیگر از فرق های این ظرف ها با هم این است که تنوع رنگ بندی در ظرف های سرامیکی بسیار زیاد است. در صورتی که تنوع رنگی در ظروف چوبی کمتر است و نهایتا نقش و نگار چوب ها تغییر می کند.
4- تفاوت دیگر ظرف های چوبی و سرامیکی و سفالی در وزن و سنگینی آن هاست. معمولا ظرف های سرامیکی وزن بیشتری نسبت به انواع دیگر ظروف دارند.
5- از تفاوت های دیگر این ظرف ها این است که اگر مراقبت های لازم را داشته باشید ظرف های چوبی عمر طولانی تری دارند تا زمانی که خودتون آن ها را کنار بگذارید.
6- تفاوت دیگر ظرف های چوبی و سرامیکی و سفالی را می توان از جنبه مقاومت بررسی کرد. در بین این ها ظروف چوبی مقاومت بیشتری نسبت بقیه جنس ظرف ها دارند زیرا اگر یک ظرف چوبی در خانه از یک ارتفاعی سقوط کند و بیفتد، نمی شکند در صورتی ظرف های سفالی و سرامیکی این طور نیستند.
7- تفاوت دیگر این ظرف های چوبی و سرامیکی و سفالی از لحاظ قیمت. ظرف های چوبی نسبت به سایر ظرف ها قیمت بالاتری دارند از این رو نمی توان همه ظرف های آشپزخانه را چوبی تهیه کرد.
8- ظرف های چوبی در مقایسه با ظرف های سرامیکی و سفالی برای محیط زیست بهتر هستند زیرا مستقیما از تنه و چوب درختان ساخته شده اند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.
9- تمیز کردن ظرف های سرامیکی و سفالی در مقایسه با ظرف های چوبی بسیار راحت است. زیرا به علت لعابی که سطح آن دارد بسیار صاف و صیقلی شده است و جای لک غذا روی آن نمی مانند در صورتی که در روی ظرف های چوبی ممکن است منافذ بازی وجود داشته باشد که در طولانی مدت سبب ایجاد لک می شود. این مسئله یکی از دلایل مهمی است که توصیه می کنند در ظرف های چوبی غذای گرم و داغ سرو نکنید.
10- تفاوت دیگر این ظرف ها ماده سازنده آن هاست. ظروف چوبی که از چوب ساخته شده اند ظروف سفالی از خاک رس و ظروف سرامیکی از ترکیب خاک رس و چند خاک دیگر مثل سلیس، استون، کائولن و کوارتز.
11- محبوبیت همه این ظرف ها بستگی به موقعیت استفاده و همچنین سلیقه افراد دارد. مثلا ظرف های سرامیکی به دلیل تنوع طراحی و رنگ بندی که دارند جایگاه خاصی در مهمانی ها دارد و یا ظروف سفالی به دلیل سبک سنتی و نوستالژی که ایجاد می کند مورد توجه قرار می گیرند. ظرف های چوبی هم به دلیل شیک و جذاب بودن و طراحی خاص نامتقارنی که دارند در حال حاضر جزو پر طرفدار ترین نوع ظرف ها هستند.

بررسی ظروف چوبی، سفالی و سرامیکی + مزایا و معایب 2

تاریخچه ظروف چوبی، سرامیکی و سفالی

ظرف ها قدمت طولانی برای بشر دارند. از طرفی انواع ظروف چوبی و سفالی و سرامیکی از اولین اشیایی هستند که بر حسب نیاز توسط بشر ساخته شده اند. طبق تحقیقات و شواهد ظرف هایی پیدا کردند که به دوره انسان های اولیه بر می گردند. و بیشتر آن ها در منطقه خاورمیانه و چین و ژاپن پیدا شده است.  که این ظرف ها معمولا به صورت سفالی هستند. به همین ترتیب ظرف های سفالی تقریبا قدمتی بالای 10000 سال پیش در خاورمیانه ساخته شد. که غالبا از ترکیب خاک رس و آب درست می شوند. این ترکیب را در قالب می ریزند تا سفت شوند. در ابتدای راه ظرف های سفالی اولیه بسیار ساده بودند و فقط برای هدف های کاربردی مورد استفاده قرار می گرفتند. قدمت ظرف های چوبی به 8000 سال پیش در خاورمیانه بر می گردد. ظرف های چوبی از چوب درختانی از جمله گیلاس، افرا، بلوط و ... ساخته شده اند که در ابتدا ظرف های چوبی بسیار ساده بودند. امروزه تنوع بسیار گسترده ای از ظرف های چوبی تولید می شوند.
بعد از آن ها هم ظرف های سرامیکی هستند که قدمت آن ها به 6000 سال قبل در خاورمیانه می رسد. برای درست کردن ظرف های سرامیکی از ترکیب خاک رس و آب با برخی مواد دیگر استفاده می کردند و آن ها را در کوره هایی با دمای بالا می پختند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در حوزه تولید ظرف های چوبی و سرامیکی و سفالی. نحوه تولید آن ها پیچیده تر شده است همچنین اهداف استفاده از آن ها گسترده تر شده و جنبه زینتی هم دارند. این ظرف ها در فرهنگ های مختلفی مانند نمادی از ثروت و مقاومت و زیبایی هستند که البته در جهان شناخته شده اند. مثلا در فرهنگ چینی ظروف سفالی نمادی از زیبایی در فرهنگ ژاپنی کاربردی و تزئینی است و در خاورمیانه زیبایی و هنری بودن آن ها شناخته می شود.

 

 

چوبی سرامیکی سفالی
قیمت بالا *    
مقاومت در برابر گرما و مواد شیمیایی   *  
گرما را در خود حفظ کنند *    
شکنندگی بیشتر     *
وزن سنگین   *  
تنوع و رنگ بندی   *  
ماشین ظرفشویی   * *
سرو غذای گرم   * *
عمر طولانی *    
ساخت راحت     *
استفاده در مایکروویو   *  
قدمت     *
پرطرفدار *    
ماده سازنده چوب ترکیب خاک رس و کوارتز و کائولن و سلیس و... ماده ثانویه خاک رس
شکل ماده اولیه چوب حالت دار جامد که نیاز به برش دارد دوغابی و چسبندگی کمتر (به دلیل وجود ذرات آهن) خمیری شکل و قرمز رنگ
سبک مدرن، کلاسیک مدرن سنتی و نوستالژی

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ظرف های چوبی و سفالی و سرامیکی پرداختیم. که سه تا از پر کاربردترین و رایج ترین ظرف های موجود در بازار هستند و قدمت بالایی دارند و در واقع ساخت آن ها جزو هنر ایرانیان باستان به حساب می آید اولین ظروف پیداشده انسان های اولیه هم در مناطق ژاپن و چین و خاورمیانه بود. همچنین این ظرف ها دارای ویژگی ها و تفاوت هایی هستند که به شما کمک می کند تا با شناخت بهتری خرید کنید. به عنوان مثال یکی از تفاوت های بین ظرف های سرامیکی و سفالی و چوبی تحمل آن ها در برابر حرارت می باشد که این قابلیت را ظرف های سرامیکی دارند. عمر ظرف های چوبی نسبت به بقیه بیشتر است. ظرف های سفالی قدمت بالاتری نسبت به ظرف های دیگر دارند. از تفاوت های دیگر این ظرف ها این است که تنوع و رنگ بندی در ظرف های سرامیکی بیشتر از سبک های دیگر است. برای تهیه انواع ظروف سفالی و سرامیکی و چوبی متنوع و با کیفیت خوب می توانید به مجموعه آف سود سر بزنید. آف سود یک سایت فروش انواع صنایع دستی و ظرف های پذیرایی و مهمانی است که همه آن ها را با متریال با کیفیت و با ظرافت می سازند. آف سود در حوزه تولید انواع ظرف های چوبی و سفالی و سرامیکی فعالیت می کند، یک مجموعه معتبر و منصف است از این رو با خیال راحت می توانید ظرف های دلخواه خود را به آن ها سفارش دهید.