خواص استفاده از ظروف چوبی چیست؟

خواص استفاده از ظروف چوبی چیست؟

چوب یک ماده طبیعی و بسیار زیبا با طرح و نقش های متفاوت می باشد که از گذشته های بسیار دور مردم برای ساخت لوازم ضروری خود از جمله ظروف چوبی آشپزخانه از آن استفاده می کردند اما پس از مدتی با ظهور و پیدایش ظروف سفالی و چینی استفاده از ظروف چوبی، رواج کمتری پیدا کرد. امروزه با شناخت بیشتر مردم نسبت به فواید استفاده از ظروف چوبی، مزایای سلامتی استفاده از ظروف چوبی و دیگر خواص آن استفاده از ظروف چوبی در زندگی روزمره  بسیار رواج پیدا کرده است. زیبایی و جذابیت ظروف چوبی بسیار زیاد بوده به طوری که استفاده از آن در محیط زندگی و آشپزخانه باعث حال خوب افراد خواهد بود. فروشگاه صنایع دستی آف سود، عرضه کننده انواع صنایع دستی و ظروف چوبی بسیار زیبا و شکیل می باشد.

فواید استفاده از ظروف چوبی

چرا باید از ظروف چوبی استفاده کنیم؟ شاید این سوال در ذهن شما و بسیاری از افراد باشد. در پاسخ به این سوال لازم است بگوییم که چوب دارای خواص و فواید بسیار زیادی می باشد. به همین علت استفاده از آن به عنوان ظروف آشپزخانه و یا حتی به عنوان تزئینی بسیارتوصیه می شود.
فواید استفاده از ظروف چوبی شامل:

  • عایق حرارتی

ظروف چوبی یک عایق بسیار خوب برای گرما و سرما هستند، به طوری که گرما و سرمای داخل ظروف چوبی، به دست شما منتقل نخواهد شد.

  • ظروف چوبی و حفظ محیط زیست

چوب ماده ای از دل طبیعت است و به همین دلیل ظروف چوبی تجدید پذیر بوده و به راحتی در طبیعت تجزیه و بازیافت می شوند و برخلاف ظروف پلاستیکی آسیبی به طبیعت وارد نکرده و دوستدار محیط زیست می باشد.

  • زیبایی و جذابیت ظروف چوبی

زیبایی و جذابیت ظروف چوبی، به دلیل تنوع طرح و رنگ چوب های مختلف بسیار زیاد می باشد، به طوری که در بسیاری از مواقع استفاده از ظروف چوبی جنبه تزئینی خواهد داشت.

  • انرژی ظروف چوبی

استفاده از ظروف چوبی به دلیل طبیعی بودن آن، تداعی کننده حس طبیعت و شادابی و باعث ایجاد انرژی و حس خوب در مصرف کننده خواهد بود.

  • حفظ عطر و طعم غذا در ظروف چوبی

تاثیر ظروف چوبی بر طعم غذا بی اثر بوده و ظروف چوبی به خوبی عطر و طعم غذا را حفظ می کند و برخلاف ظروف فلزی، باعث تغییر طعم غذا نخواهند شد.

  • تاثیر بر سلامتی

مزایای سلامتی استفاده از ظروف چوبی بسیار زیاد و مثبت می باشد. ظروف چوبی برخلاف ظروف پلاستیکی، مواد شیمیایی و سمی را به غذا و انسان منتقل نخواهد کرد. از طرف دیگر، چوب باکتری و میکروب های کمتری را در خود نگه می دارد و احتمال انتقال باکتری از ظروف چوبی به انسان در اثر مصرف غذا در آن، بسیار کمتر خواهد بود.

  • نگهداری آسان و بی دردسر

نگهداری و شستشوی ظروف چوبی بسیار ساده و راحت بوده و به راحتی خراب نمی شوند.

همه آنچه که از استفاده روزمره ظروف چوبی باید بدانید!(کاربردی) 2

خواص استفاده از ظروف چوبی

 ۱. ظروف چوبی در برابر شوک حرارتی مقاوم هستند.

یکی از خاصیت های مهم و کاربردی ظروف چوبی، مقاومت آن ها در برابر شوک حرارتی از جمله سرد و گرم شدن های ناگهانی می باشد. چراکه ظرف هایی از جنس سرامیکی و چینی دارای مقاومت در برابر شوک حرارتی نبوده و هنگام سرد و گرم شدن ناگهانی دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می شوند. اما ظروف چوبی در برابر این تغییر ناگهانی مقاوم بوده و تغییری در آن ایجاد نمی شود.

۲. عدم تاثیر آلودگی های شیمیایی بر ظروف چوبی

چوب، در برابر آلودگی های شیمیایی و آلاینده ها مقاوم است. از این رو ظروف چوبی، یک گزینه و انتخاب بسیار مناسب برای نگهداری مواد غذایی سالم و بدون نگرانی نسبت به آلودگی های شیمیایی و آلاینده ها، می باشد.

۳. کنترل رطوبت در ظروف چوبی

یکی از خاصیت های چوب این است که می تواند رطوبت را کنترل کرده و مانع از انتقال آن به مواد غذایی داخل ظرف شود. به همین دلیل شما می توانید مدت زمان طولانی مواد غذایی را سالم و تازه در ظروف چوبی نگهداری نمایید. این خاصیت ظروف چوبی باعث می شود که استفاده از آن ها در مناطقی که رطوبت هوا در ان جا بسیار زیاد است و غذا به سرعت تازگی خود را از دست می دهد بسیار کاربردی و مفید باشد.

مزایای استفاده از ظروف چوبی نسبت به ظروف چینی و سفالی

◘عمر طولانی و دوام بیشتر ظروف چوبی

ظروف سفالی و چینی با کوچکترین ضربه دچار ترک خوردگی و شکستگی می شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود، اما ظروف چوبی در برابر ضربه بسیار مقاوم و محکم هستند و به همین سبب دوام و طول عمر بیشتری نسبت به ظروف چینی و سفالی خواهد داشت.

◘عدم ایجاد سرو صدا هنگام غذا خوردن

هنگام غذا خوردن در ظروف چینی و سفالی، در اثر برخورد قاشق و چنگال با ظرف سرو صدای زیادی تولید می شود. در صورتی که شما در ظروف چوبی این سرو صدا ها را نداشته و یا خیلی کم حس می کنید و آرامش بیشتری هنگام غذا خوردن خواهید داشت.

◘عدم ایجاد خط و خش

ظروف چینی و سفالی، ممکن است در اثر کشیده شدن روی سطوح مختلف باعث ایجاد خط و خش و خراشیدگی شوند، اما ظروف چوبی هیچ خط و خش و خراشیدگی روس سطوح در اثر برخورد ایجاد نخواهد کرد.

نحوه نگهداری از ظروف چوبی

نگهداری از ظروف چوبی بسیار ساده و راحت می باشد، فقط و با رعایت چند نکته ساده می توانید برای مدت های طولانی ظروف چوبی خود را سالم و مرتب نگهداری نمایید. 
1. هرگز هنگام شستشوی ظروف چوبی، از سیم ظرفشویی استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد خط و خش های بسیار عمیق روی ظرف چوبی شما خواهد شد.
2. بهتر است ظروف چوبی را با دست شسته و در ماشین ظرفشویی ان ها را نشویید.
3. برای بهتر ماندن ظروف چوبی، لازم است هر چند وقت یکبار با روغن مخصوص آن ها را روغن کاری کنید. یک دستمال را به روغن مخصوص آغشته کرده و به آرامی روی ظرف بکشید. برای روغن کاری می توانید از روغن های مخلف از جمله روغن زیتون و بامبو استفاده کنید.
4. پس از شستشوی ظروف چوبی، آن ها را در فضای باز قرار داده تا به آرامی و به طور طبیعی خشک شوند. سعی کنید برای خشک کردن ظروف چوبی از پارچه استفاده نکنید، زیرا ممکن است روغن را روی چوب را از بین ببرد.
5. هر چند وقت ظروف چوبی خود را به وسیله لیمو یا سرکه، ضد عفونی و تمیز کنید. برای اینکار می توانید یک دستمال را آغشته به سرکه کرده و روی سطع ظرف به آرامی بکشید.

6. هرگز از وایتکس و سفید کننده برای شستشوی ظروف چوبی استفاده نکنید، زیرا ممکن است این مواد شیمیایی به عمق ظرف نفوذ کرده و هنگاه استفاده و غذا خوردن در آن ظرف آن مواد شیمیایی را به غذا و سپس به انسان منتقل کند.

همه آنچه که از استفاده روزمره ظروف چوبی باید بدانید!(کاربردی) 1

کاربردهای مختلف ظروف چوبی

ظروف چوبی طرح و رنگ و نقش و نگارهای مختلفی دارند و بسیار متنوع و پرکاربرد هستند. از جمله کاربرد های ظروف چوبی استفاده از آن ها به عنوان ظروف چوبی پذیرایی، ظروف سرو غذا در خانه و یا رستوران، ظروف تزئینی و دکوری چوبی منزل یا محل کار می باشد. همچنین می توان از ظروف چوبی به عنوان ظرف برای سرو غذای کودک نیز استفاده کرد، زیرا قابلیت شکنندگی آن در اثر استفاده کودک از ان بسیار پایین است و خطر کمتری برای سلامتی آن ها دارد.

نکاتی برای انتخاب ظروف چوبی مناسب

یک نکته مهم در انتخاب ظروف چوبی، چوب استفاده شده در ساخت آن می باشد. چوب هایی مثل گردو، راش، سندر، سرو و سنگیزه، چوب های مناسبی برای ساخت و تولید ظروف چوبی هستند. نکته دوم توجه به رنگ و روکش هایی که در تولید ظروف چوبی از آن ها استفاده می کنند می باشد. سعی کنید از ظروف چوبی که رنگ و روکش آن ها استاندارد و طبیعی می باشد استفاده کنید. نکته سوم خرید از یک فروشگاه مطمئن و استانارد می باشد. فروشگاه اف سود، یک فروشگاه مطمئن برای خرید اینترنتی ظروف چوبی و آشپزخانه می باشد.

جمع بندی

استفاده از ظروف چوبی از دیرباز در بین مردم بسیار رایج بوده است. زیرا چوب یک ماده طبیعی و بسیار قابل دسترس بود. فواید و خواص استفاده از ظروف چوبی بسیار زیاد بوده و پر کاربرد هستند. از جمله این فواید می توان به قابل بازیافت بودن آن اشاره کرد به طوری که پس از استفاده به راحتی می توان آن ها را به طبیعت بازگرداند. زیبایی و جذابیت ظروف چوبی بسیار چشمگیر خواهد بود و می توان از آن ها به عنوان تزئینی و دکوری هم استفاده کرد. استفاده از ظروف چوبی در محل زندگی، گرما و صمیمیت محیط زندگی را افزایش می دهد. فروشگاه صنایع دستی اف سود، فروشگاهی برای خرید اینترنتی انواع صنایع دستی از جمله ظروف چوبی بسیار زیبا، با طرح و نقش های متفاوت و با کیفیت بسیار بالا می باشد. شما عزیزان می توانید برای خرید اینترنتی ظروف چوبی و آشپزخانه به سایت فروشگاهی اف سود مراجعه کرده و از بین تمام مدل های چشمگیر و خاص، ظرف مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کرده و از زیبایی آن لذت ببرید.