تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی

تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی

از زمان های دور، انسان های اولیه از پوست حیوانات برای خود لباس و کفش تهیه می کردند و رفته رفته بشر آموخت که چگونه برای استفاده ی بهینه از پوست حیوانات، چرم را تولید نماید. چرم مانند پارچه نوعی متریال برای دوخت انواع محصولات چرم است ولی با این تفاوت که دوام و طول عمر چرم بیشتر از پارچه می باشد. امروزه چرم در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید و عرضه می گردد که طبیعتاً قیمت چرم طبیعی گران تر از چرم مصنوعیست. آف سود یکی از بزرگترین و متنوع ترین فروشگاه های عرضه ی انواع محصولات چرم طبیعی و مصنوعی در کشور می باشد. برای تماشای محصولات ما و خرید محصولات چرم دست دوز اینجا کلیک نمایید. اما فرق بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی در چیست؟ این موضوعیست که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. با ما باشید.

تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی 1

چرم طبیعی چیست؟

چرم یکی از ساخته های دست بشر است که از طریق دباغی پوست حیوانات بدست می آید. در گذشته های دور انسان های اولیه پس از شکار حیوانات و استفاده از گوشت و استخوان آن ها، پوست حیوانات را به صورت لباس یا کفش می ساختند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. اما امروزه انسان آموخته که چگونه از همین پوست حیوانات انواع محصولات چرمی را بسازد و در تمامی بخش های زندگی از آن ها استفاده نماید. چرم طبیعی که گران ترین و پرطرفدارترین نوع چرم است، از پوست حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز، بوفالو، کروکودیل، مار، شترمرغ و شتر تولید می گردد که به ترتیب از بیشترین تا کمترین میزان تولید شده ی چرم و محصولات چرمی دنیا را در بر می گیرند. مقاومت زیاد، استحکام بالا، دوام و ماندگاری از جمله ویژگی های چرم طبیعی است که آن را نسبت به سایر محصولات خاص تر نموده است. چرم طبیعی اگر اصل باشد برای سال های زیادی دوام آورده و می توانید از آن استفاده کنید.

مزایای چرم طبیعی

محصولات چرمی که با استفاده از چرم طبیعی تولید می شوند از ویژگی های منحصر به فرد و خاصی برخوردار هستند که باعث شده چرم طبیعی را جزو پرفروش ترین و خاص ترین نوع محصولات تبدیل کند. همچنین پیشرفت تکنولوژی و روش های نوینی که برای تولید چرم به کار می رود، آن را به یک محصول پرکاربرد در هر کالایی تبدیل نموده است. چرم طبیعی دارای مزایا و خواص بیشماریست که ما در این مقاله تنها به ذکر چند مورد از آن اشاره می کنیم. از جمله مزایای چرم طبیعی عبارتند از:

1- دوام

طبیعت به بشر ثابت کرده هرآنچه که از دل طبیعت بیرون بیاید عمر طولانی دارد. یکی از مهم ترین مزایای چرم طبیعی دوام و طولانی بودن عمر آنست که این متریال گران قیمت را به یک محصول پرطرفدار تبدیل نموده است. چرم طبیعی به دلیل این که از پوست حیوانات گرفته شده و فرآوری می شود، بادوام بوده و در صورت مراقبت و نگهداری صحیح، سالیان طولانی می توانید از محصولات چرمی مورد علاقه ی خود استفاده نمایید.

2- مد روز

از جمله مزایای چرم طبیعی اینست که همواره در صدر مد روز قرار دارد. در هر دوره ای سبک و استایل خاصی مد می شود ولی جالبست بدانید که چرم طبیعی هیچ گاه از مد نمی افتد و همواره جزو شیک ترین و خاص ترین کالاها محسوب می گردد.

3- انعطاف پذیر

پوست حیوانات به دلیل این که باید قابلیت کشیدگی زیاد را داشته باشند تا به موجودات اجازه ی تحرک های بالا را بدهد، پس از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار است. حال چرم طبیعی و محصولات چرمی که از دباغی شدن و فرآوری شدن پوست حیوانات بدست می آید باتوجه به روش تولید و مواد نگهدارنده ای که به آن می زنند دارای انعطاف پذیری بالایی می باشند.

4- مقاومت بالا

از دیگر مزایای چرم طبیعی می توان به مقاوم بودن آن در برابر پارگی، کشیدگی و خم شدن استحکام بالای آن اشاره کرد. ضمن این که چرم طبیعی به خاطر ویژگی های طبیعی و سخت بودنی که دارد می تواند در برابر حرارت و دمای شدید نیز مقاومت کند.

5- تنفس پذیر

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی و مزایای چرم طبیعی، تنفس پذیر بودن آن است. این ویژگی سبب همه گیر شدن آن از جانب تمامی افراد با هر سبک و سلیقه ای شده است. چرم طبیعی مانند یک دستگاه بخار، رطوبت را جذب کرده و به صورت بخار خارج می کند حال آن که هر متریال دیگری که استفاده کنید به هیچ عنوان چنین ویژگی نخواهند داشت. به همین علت است که اگر شما کفشی از جنس چرم طبیعی را به مدت طولانی و برای چند ساعت بپوشید، پس از خارج کردن کفش خواهید دید که پای شما به هیچ عنوان بو نخواهد داد چرا که تعریق داخل آن بسیار ناچیز اتفاق می افتد.

6- تنوع

به دلیل این که از پوست حیوانات مختلف برای ساخت محصولات چرمی استفاده می شود، طبیعتاً تنوع بسیاری نیز در طرح و رنگ دارد. این تنوع، نه ساخته ی دست بشر بلکه به صورت کاملاً طبیعی و ذاتی بر روی پوست وجود دارد. با این حال به وسیله ی روش های جدید فرآوری چرم طبیعی، می توان آن را در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید کرد و حتی روی آن را با ابزار مخصوصی طرح های برجسته حکاکی کرد.

7- اصالت

محصولات چرمی که از چرم طبیعی ساخته می شوند، به خاطر این که از یک متریال گران قیمت و خاص تولید می گردند، همیشه شیک و منحصربه فرد می باشند که همه ی این ها از اصالت چرم طبیعی نشأت می گیرد. شما محصولات چرمی خود را با هر لباس و کیف و کفشی با هر سبک و سلیقه ای که باشد می توانید ست کنید و این را می توان جزو مزایای چرم طبیعی برشمرد.

8- سازگار با پوست

نحوه ی تولید چرم طبیعی و محصولات چرمی به گونه ایست که با هر پوستی قابلیت سازگاری دارد. مهم ترین دلیل آن هم اینست که چرم طبیعی یک محصول و متریال طبیعی بوده و از دل طبیعت بدست می آید. بیشتر محصولات طبیعی با 99درصد از انواع پوست ها سازگار هستند. تنها ممکن است عده ی قلیلی باشند که به موادی همچون چرم طبیعی حساسیت داشته باشند.

معایب چرم طبیعی

محصولات چرمی که از چرم طبیعی ساخته می شوند علاوه بر مزایای بیشماری که دارند، از یک سری معایب اندکی نیز برخودار می باشند. چرا که این محصولات از دل طبیعت گرفته شده و در حقیقت بشر دست خود را وارد طبیعت کرده که منابع آن نیز محدود است. خصوصاً این که برای استفاده از چرم طبیعی نیاز به کشتن حیوانات و موجودات زنده دارد. اکنون بیایید باهم معایب چرم طبیعی را بررسی کنیم. از جمله این معایب عبارتند از:

• کشتن حیوانات

برای تولید چرم طبیعی و محصولات چرمی، همانگونه که در قسمت های قبل گفته شد بشر به پوست حیوانات و موجودات زنده احتیاج دارد. درست است که چرم طبیعی یک محصول و فرآورده ی فرعی از کشتن حیواناتیست که به منظور تهیه غذا می میرند، اما با رشد جمعیت و افزایش بی رویه ی تقاضا برای استفاده از چرم طبیعی، در بسیاری از مناطق شاهد آن هستیم که از حیواناتی همچون کروکودیل یا مار برای تولید چرم طبیعی استفاده می کنند. کروکودیل و مار در زنجیره ی غذایی انسان جایگاهی ندارند و تنها از پوست این موجودات استفاده می شود و این موضوع باعث برافروختن خشم طرفداران محیط زیست شده است. در حقیقت یکی از بزرگترین و اصلی ترین معایب چرم طبیعی همین کشتن بی رویه ی حیوانات و موجودات زنده است. به همین علت این روزها چرم مصنوعی به رقیبی برای چرم طبیعی تبدیل شده است و طرفداران محیط زیست که مخالف سوءاستفاده از حیوانات هستند، به سراغ چرم مصنوعی می روند.

• انقراض گونه های نادر حیوانی

از جمله معایب چرم طبیعی، انقراض گونه های نادر حیوانیست. در برخی مناطق برای تولید چرم طبیعی از پوست حیواناتی استفاده می کنند که این روزها در خطر انقراض قرار دارند و اگر با همین رویه بشر به تولید چرم طبیعی بپردازد، تا چند سال آینده برخی از گونه های نادر حیوانی دیگر در دنیا وجود نخواهند داشت و مانند دایناسورها منقرض خواهند شد.

• قیمت بالا

اگر بخواهیم یکی از معایب چرم طبیعی را نام ببریم مشخصاً می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. البته این قیمت بالا در مقابل دوام و سایر مزایایی که از چرم طبیعی در قسمت قبل گفته شد، به چشم نمی آید. اما با این حال برای بسیاری از افراد این هزینه و قیمت بالا مسئله ی مهمی است که سبب شده قشر متوسط و ضعیف جامعه توانایی خرید محصولات چرم ساخته شده از چرم طبیعی را نداشته باشند.

• بوی نامطبوع

در تولید محصولات چرمی که از چرم طبیعی ساخته می شوند با دباغی کردن و سایر اقدامات و فرآیندهایی که روی آن صورت می گیرد، سعی شده تا بوی نامطبوع و بعضاً ناخوشایند چرم طبیعی را از بین ببرند. اما با این حال در بسیاری از مواقع می بینیم که در برخی فروشگاه های عرضه محصولات چرم طبیعی، کالاها دارای بوی ناخوشایندی هستند و این موضوع برای بسیاری از افراد می تواند غیرقابل تحمل باشد.

• نیاز به مراقبت زیاد

برای استفاده از چرم طبیعی شما باید همیشه محصولات چرم طبیعی خود را با واکس های مخصوصی نرم و تازه نگه دارید. در غیر این صورت با گذشت زمان مشاهده می کنید که چرم طبیعی شما پوسته پوسته شده و دیگر زیبایی و کیفیت اولیه ی خود را ندارد. یکی از معایب چرم طبیعی که سبب شده تا افرادی که حوصله ی کارهای این چنینی را ندارند، به سراغ چرم مصنوعی بروند که کمتر به مراقبت احتیاج دارد.

تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی 2

چرم مصنوعی چیست؟

با رشد جمعیت و استفاده ی بی رویه ی بشر از چرم طبیعی و پوست حیوانات، طرفداران محیط زیست تصمیم گرفتند تا محصولی را به عنوان جایگزین چرم طبیعی به دنیا معرفی کنند تا علاوه بر کاهش هزینه ها، حیوانات کمتری نیز به خاطر این ساخته دست بشر کشته شوند. در سال های 1940 چرم مصنوعی برای اولین بار در آمریکا تولید شد و برای محصولات چرمی مانند کفش، روکش مبل و فضای داخلی خودرو مورد استفاده قرار می گرفت.
چرم مصنوعی به عنوان جایگزین و بدلی برای چرم طبیعی به صورت فرآورده های پلاستیکی و با استفاده از مواد شیمیایی تولید و با محصولات چرمی مانند کفش، کیف، انواع لباس ها و... به بازار عرضه شد. چرم مصنوعی می تواند از هر متریالی استفاده کند. از وینیل گرفته تا پلاستیک و نمد، هرکدام مواد اولیه ی تولید چرم مصنوعی می باشند. پر مصرف ترین نوع آن ها چرمیست که از وینیل ساخته شده است. تولیدکنندگان برای ساخت این چرم یک ورق پلاستیکی با دوام را برداشته و به آن حرارت می دهند تا زمانی که نرم شود و سپس وینیل نرم شده را روی پارچه فشار می دهند و با چسب یا اسپری چسب، روی پارچه می چسبانند. چرم مصنوعی به چرم صنعتی، چرم وگان یا چرم گیاهی نیز معروف است که در دو مدل چرم پلی اورتان (PU) و چرم پلی وینیل کلراید (PVC) تولید می گردد. چرم PVC همان چرمیست که برای اولین بار در آمریکا تولید شد و از جنس وینیل می باشد. اما چرم PU که به فوم نیز معروف است، بافتی نرم و تنفس پذیر دارد و بیشتر برای محصولات چرمی که با پوست انسان در تماس هستند استفاده می گردد.

مزایای چرم مصنوعی

محصولات چرمی که از چرم مصنوعی ساخته و عرضه می گردند شباهت بسیاری به چرم طبیعی دارند به همین علت بسیاری از افراد بنا به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت و جزو مزایای چرم مصنوعی محسوب می شود، این نوع چرم را برای استفاده ی خود انتخاب کرده اند. از جمله مزایای چرم مصنوعی عبارتند از:

1- قیمت پایین

یکی از عمده ترین و اصلی ترین مزایای چرم مصنوعی قیمت بسیار پایین آن در مقایسه با چرم طبیعیست. چرم مصنوعی به دلیل این که تماماً ساخته دست بشر است و از منابع نامحدودی برای این کار استفاده می کند، بنابراین دیگر خواص و ویژگی های چرم طبیعی را ندارد. به همین علت از قیمت کمتری در مقابل چرم طبیعی برخوردار می باشد.

2- تنوع

گفتیم که یکی از مزایای چرم طبیعی متنوع بودن آن به لحاظ جنس و نوع پوست و رنگ آن است. حال آن که این تنوع در چرم مصنوعی چندین برابر است. چرا که در چرم طبیعی ترجیح در اینست که چرم شکل و خاصیت اصلی خود را حفظ نماید ولی در چرم مصنوعی به دلیل این که از صفر تا صد آن را انسان می سازد و هیچ عنصر طبیعی مانند پوست حیوانات در آن وجود ندارد، دست تولیدکنندگان باز است و امکان تولید محصولات چرم مصنوعی با هر رنگ و طرحی وجود دارد.

3- دسترسی آسان

از آن جا که قیمت محصولات چرم مصنوعی بسیار پایین تر از چرم طبیعیست، قاعدتاً دسترسی به آن ها نیز راحت تر است. چرا که معمولاً فروش محصولات چرم طبیعی توسط فروشگاه های خاص و مشخصی در هر شهر صورت می گیرد که محصولات یک شرکت و برند معتبر را به فروش می رسانند. حال آنکه در مورد چرم مصنوعی این گونه نیست. در هر فروشگاهی می توانید یک جفت کفش چرم مصنوعی باکیفیت خریداری نمایید.

4- عدم آسیب به موجودات زنده

اما بیایید به سراغ یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن چرم مصنوعی برویم. در تولید چرم مصنوعی هیچ حیوان و موجود زنده ای کشته نخواهد شد و این برای طرفداران محیط زیست بهترین خبر است. زمانی که شما از محصولات چرم مصنوعی استفاده می نمایید خیالتان راحت است که بابت آن جان هیچ جانداری به خطر نیافتاده و کشته نشده است. پس موضوع انقراض حیوانات نیز کاملاً حل می گردد.

5- انعطاف پذیری

چرم مصنوعی به دلیل این که از متریال های مختلف در تولید محصولات چرم مصنوعی استفاده می کند، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. در طراحی و تولید این نوع چرم از الگوهای خاصی استفاده می شود که باعث انعطاف پذیری بالای آن می گردد.

معایب چرم مصنوعی

چرم مصنوعی نیز مانند چرم طبیعی در مقابل مزایایی که دارد، از معایبی هم برخوردار است. شما با توجه به سلیقه و میزان بودجه ای که دارید، می توانید پس از مطالعه ی کامل مزایا و معایب هر کدام نسبت به خرید محصولات چرم طبیعی یا مصنوعی اقدام نمایید. از جمله معایب چرم مصنوعی عبارتند از:

• دوام کمتر

یکی از مهم ترین معایب چرم مصنوعی می توان به طول عمر کوتاه آن اشاره کرد. این نوع محصولات که جزو محصولات پرمصرف نیز می باشند به دلیل این که در مقابل سایش و آبکاری مقاومت کمتری نسبت به چرم طبیعی دارند، بسیار زودتر آسیب دیده و خراب می شوند. در نتیجه عمر مفید محصولات چرم مصنوعی بسیار کمتر از چرم طبیعی می باشد.

• عدم گردش هوا

در مورد مزایای چرم طبیعی گفتیم که کاملاً تنفس پذیر هستند و گردش هوا به خوبی در آن صورت می گیرد. این در حالیست که محصولات چرم مصنوعی چنین قابلیتی نداشته و در روزهای گرم سال ممکن است پای شما در اثر استفاده ی طولانی مدت از کفش ساخته شده از چرم مصنوعی بوی نامطبوعی از خود بروز دهد.

• آسیب به محیط زیست

درست است که برای تولید محصولات چرم مصنوعی نیازی به گرفتن جان هیچ موجود زنده ای نیست، اما این در حالیست که در فرآیند ساخت و تولید چرم مصنوعی از مواد شیمیایی و پلاستیکی استفاده می شود که در صورت رها شدن در طبیعت می تواند برای محیط زیست اطراف خود آسیب زا باشد. ضمن این که مراحل تولید چرم مصنوعی که در کارخانجات انجام می شود، خود عاملی برای آلودگی هوا و تخریب بیشتر لایه ی اوزون می باشد.

تفاوت بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی 3

چرم طبیعی و مصنوعی چه تفاوتی دارند؟

چرم طبیعی و مصنوعی هر کدام با روش های مختلفی تهیه و تولید می گردند. اما در نهایت محصولات چرمی که به دست شما می رسد از نظر ظاهر بسیار شبیه هم هستند. یعنی یک کفش چرم طبیعی شاید با یک کفش چرم مصنوعی با همان شکل و قیافه، هیچ تفاوتی نداشته باشد. اما در این میان نکاتی هست که شما می توانید به وسیله ی آن در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن چرم اطمینان حاصل کنید تا خدایی نکرده در هنگام خرید، فروشنده از ناآگاهی شما سوءاستفاده نکند. فرق بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی در نکات زیر می باشد که عبارتند از:

◘ ضمانت نامه یا شناسنامه

تمامی محصولات چرم طبیعی دارای ضمانت نامه و یا شناسنامه می باشند. یکی از راه های شناخت چرم طبیعی از مصنوعی همین شناسنامه است. شما پس از خرید کفش چرم طبیعی در صورتی که طی بازه زمانی اعلام شده داخل گارانتی، اتفاقی برای آن رخ دهد فروشگاه مورد نظر آن را به طور رایگان تعمیر یا تعویض می کند. این در حالیست که محصولات چرم مصنوعی چنین قابلیت و ویژگی ندارند.

◘ بو

پیش تر اشاره کردیم که محصولات چرم طبیعی دارای بوی نامطبوع و ناخوشایندی از حیوانات می باشند. ولی محصولات چرم مصنوعی بیشتر بوی پلاستیک و مواد شیمیایی می دهند. شما با یک بو کردن ساده به راحتی می توانید فرق بین چرم طبیعی و چرم مصنوعی را متوجه شوید.

◘ رنگ و بافت

در محصولات چرم طبیعی به دلیل این که از قسمت های مختلف پوست حیوانات گرفته شده است، طبیعتاً یک جفت کفش ممکن است دارای طرح و نقش و بافت های مختلفی در قسمت های مختلف خود داشته باشد. در حالی که در محصولات چرم مصنوعی همه ی قسمت ها یک دست و یک رنگ و طرح می باشند.

◘ واکنش در برابر حرارت

آخرین کاری که می توانید برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی انجام دهید اینست که محصولات چرم مورد نظر خود را در برابر حرارتی مانند فندک یا شمع قرار دهید. اگر جمع شد و تغییر شکل داد مطمئن باشید که چرم مصنوعیست چرا که در تولید محصولات چرم مصنوعی از پلاستیک استفاده می شود و پلاستیک نیز در برابر حرارت ذوب می شود. اما اگر تغییری نکرد، محصول مورد نظر شما از جنس چرم طبیعی می باشد.

جمع بندی

چرم یکی از محصولاتیست که به وسیله ی دباغی کردن پوست حیوانات بدست می آید اما این روزها به دلیل تقاضای بیش از حد و مصرف بی رویه از محصولات چرمی، طرفداران محیط زیست برای آسیب کمتر به حیوانات و موجودات زنده چرم مصنوعی را به بازار معرفی و عرضه نموده اند. آف سود یکی از معتبرترین فروشگاه های عرضه ی انواع محصولات چرم چه طبیعی و چه مصنوعی می باشد.