پاسخ 3 سوال مهم قبل از خرید ظروف چوبی

پاسخ 3 سوال مهم قبل از خرید ظروف چوبی

ظروف پذیرایی چوبی یک انتخاب عالی و ایده آل برای پذیرایی از دیگران است. این ظروف چوبی زیبا، کاربردی و جذاب هستند و هیچ چیز مانند یک ظروف چوبی با شکوه در مرکز میز غذا، حس همبستگی خانوادگی را تقویت نمی‌کند. اما انتخاب ظروف چوبی همیشه آسان نیست. انواع مختلفی از ظرف های چوبی در بازار وجود دارد و اگر دقت نکنید، ممکن است با یک ظرف بی ‌کیفیت یا حتی بدتر به دستتان برسد. در این مقاله سایت آف سود به 3 تا از مهم ترین سوال هایی که قبل خرید ظرف چوبی مطرح می شود پاسخ داده است که به شما می تواند در انتخاب ظروف چوبی بسیار کمک کند. پس با ما همراه باشید.

1- آیا همه ظروف چوبی ایمن هستند؟

برخی از ظروف‌ حتی از چوب درختان ساخته نشده‌اند، بلکه از گیاهان گرمسیری، بامبو و بوته‌ها تهیه می‌شوند. این ظروف کم‌تراکم اغلب به موادهایی مانند چسب نیاز دارند تا شکل خود را حفظ کنند. لازم نیست ما به شما بگوییم که چسب و بیشتر موادها برای مواد غذایی ایمن نیستند و شما نمی‌خواهید که این مواد به آشپزخانه شما وارد شوند. اگر نتوانید اطلاعاتی در مورد نوع چوب ظروف پیدا کنید، توصیه اول ما این است که از خرید آن صرف‌نظر کنید. با این حال، یک راه سریع برای تشخیص اینکه آیا یک کاسه چوبی از چوب طبیعی ساخته نشده، این است که چند ظروف مشابه را کنار هم بگذارید. اگر رگه‌های چوب در همه آن‌ها یکسان به نظر برسند، آن‌ها به‌طور طبیعی توسط طبیعت مادر ایجاد نشده‌اند.

پاسخ 3 سوال مهم قبل از خرید ظروف چوبی 1

پس چوب تقلبی چی؟ اگر به یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای سر بزنید، احتمالاً با دیواری از ظروف چوبی فرآوری‌شده مواجه خواهید شد. این ظروف‌ ممکن است ارزان‌تر از نمونه‌های واقعی باشند و برخی از آن‌ها واقعاً شبیه نمونه‌های واقعی به نظر برسند، اما اگر پشت پرده را نگاه کنید، ماجرا خوشایند نیست. واقعیت تلخ این است که بسیاری از این ظروف های تولید انبوه، برای داشتن ظاهر چوبی واقعی، تحت یک فرآیند شیمیایی چند مرحله‌ای شامل سفید کردن و رنگ‌آمیزی قرار می‌گیرند. این فرآیندها برای استفاده در مواد غذایی ایمن نیستند و بعد از مدتی ممکن است به غذای شما نفوذ کنند. علاوه بر این، بر خلاف ظروف‌ چوبی با کیفیت، این کاسه‌های تقلبی دوام زیادی ندارند. البته، وقتی مواد شیمیایی مضر به غذای شما نفوذ می‌کنند، اصلاً چرا باید بخواهید از آن‌ها استفاده کنید؟
سپس به ظروف‌ چوبی اَبونیزه می‌رسیم. این ظروف ها تحت یک واکنش شیمیایی قرار گرفته‌اند تا رنگشان تیره‌تر و گاهی حتی سیاه شود. ممکن است این ظاهر جذاب باشد و برخی ادعا کنند که استفاده از آن‌ها ایمن است، اما ما این ادعا را قبول نمی‌کنیم. این فقط یک نوع دیگر از رنگ‌آمیزی است و برخی از این رنگ‌ها می‌توانند سمی باشند.

پاسخ 3 سوال مهم قبل از خرید ظروف چوبی 2

2- بهترین چوب برای ساخت ظروف‌ چوبی چیست؟

وقتی مطمئن شدید که ظرف چوبی شما ایمن هستند، وقت آن رسیده که تصمیم بگیرید کدام نوع چوب برای شما بهترین است. انواع مختلفی از چوب‌های عالی وجود دارد، اما وقتی صحبت از ساخت ظروف می‌شود، همه چوب‌ها یکسان نیستند. ما(فروشگاه آف سود) این را خوب می‌دانیم چون مدت زیادی است که ظروف چوبی دست‌ساز تولید می‌کنیم مانند آجیل خوری چوبی، میوه خوری چوبی، سرویس پذیرایی چوبی و ... و اگر چیزی باشد که به آن علاقه‌مندیم، آن چوب است. اگر به مجموعه ظروف چوبی، بشقاب چوبی، سینی چوبی، ظروف چوبی پذیرایی و تخته سرو‌ چوبی فروشگاه اینترنتی آف سود نگاهی بیندازید، می‌بینید که چه میزان افتخار و عشق در ساخت هر قطعه به کار رفته است.
چون به ساخت ظرف هایمان افتخار می‌کنیم، فقط از چوب درختانی استفاده می‌کنیم که در شرایط سخت آب وهوایی رشد کرده‌اند. فراموش کنید درختانی که تمام سال در آفتاب لذت می‌برند؛ ما چوب‌های سخت را می‌پسندیم، چوب‌هایی که زمستان را پشت سر گذاشته‌اند. این درختان به آهستگی رشد می‌کنند، دانه‌های چوب محکم و تراکم بالایی دارند که برای یک ظرف مناسب است.

• چوب گیلاس (CHERRY)

چوب گیلاس بدون شک یکی از بهترین‌ها برای ساخت ظرف ها است. این قطعاً انتخاب مورد علاقه ما است و از آن برای ساخت بیشتر قطعات چوبی‌مان استفاده می‌کنیم. بخش داخلی تیره‌تر درخت گیلاس به نام هارت‌وود دارای رنگ غنی و تیره‌ای است و بخش بیرونی روشن‌تر به نام ساپ‌وود با رنگ کرمی و سفید، تضاد زیبایی را ایجاد می‌کند. مواد معدنی طبیعی موجود در چوب به شکل لکه‌های سیاه نمایان می‌شوند و ظاهری منحصربه‌فرد به هر ظرف می‌بخشند.
یکی دیگر از مزایای بزرگ چوب گیلاس این است که نه تنها دوام بسیار بالایی دارد، بلکه با گذشت زمان حتی زیباتر می‌شود. با گذشت زمان، ظرف های شما تیره‌تر، غنی‌تر و زیباتر از روز اول خواهد شد. همچنین ظروف‌های چوبی گیلاس نیازی به رنگ یا مواد افزودنی ندارند و به طور 100٪ برای استفاده با مواد غذایی ایمن هستند. اگر به دنبال یکی از چوب‌های قابل اعتماد در میان دست‌سازان هستید، چوب گیلاس همان است.

• چوب افرا (MAPLE)

اگرچه چوب گیلاس انتخاب اول ما است، چوب افرا در جایگاه دوم قرار دارد. اگر به چوب‌های تیره‌تر علاقه دارید، ممکن است چوب افرا به اندازه چوب گیلاس چشم‌نواز نباشد، اما همچنان بسیار بادوام، جذاب و ایمن برای استفاده با مواد غذایی است. این چوب دارای رنگ سفید خمیری است که زیبایی خاصی به آن می‌بخشد و همانند بهترین چوب‌ها، با گذشت زمان رنگ روشن‌تری به خود می‌گیرد.

• چوب گردوی سیاه (BLACK WALNUT)

ظروف برای صرف غذا ساخته شده از گردوی سیاه نه تنها با تضاد زیبا از رنگ‌های روشن و تیره قهوه‌ای برجسته می‌شوند، بلکه رایحه عمیق گردو نیز آن‌ها را از دیگر چوب‌ها متمایز می‌کند. گاهی اوقات، غذا می‌تواند طعم چوب را به خود بگیرد که این مسئله ممکن است برای برخی خوشایند باشد و برای برخی نه. اما اگر به آن علاقه دارید، این ویژگی جادویی ظرف ها را بیشتر می‌کند. چوب گردوی سیاه همچنین یکی از بادوام‌ترین چوب‌های موجود در بازار است.

پاسخ 3 سوال مهم قبل از خرید ظروف چوبی 3

3- کدام چوب‌ها برای ظروف پذیرایی و آشپزخانه مناسب نیستند؟

◘چوب راش (BEECH)

اگر کمی جستجو کنید، می‌توانید ظروف سرو چوب راش پیدا کنید. این ظروف ها در ابتدا ممکن است ظاهری زیبا داشته باشند، اما چوب آن‌ها زرد شده و به رنگ خاکستری درمی‌آید. بسیاری از سازندگان برای جبران کمبود دوام و تغییر رنگ، چوب را رنگ‌آمیزی یا صیقل می‌دهند. این فرآیندها ممکن است ظاهر و عمر ظروف را بهبود بخشند، اما برای استفاده با مواد غذایی ایمن نیستند و نباید با غذا در تماس باشند.

◘چوب بلوط (OAK)

ما فواید داشتن یک کفپوش بلوطی زیبا را انکار نمی‌کنیم، اما وقتی صحبت از ظروف سرو و پذیرایی چوبی می‌شود، بلوط انتخاب مناسبی نیست. ظروف ساخته‌شده از بلوط دوام چندانی ندارند. به‌راحتی ترک می‌خورند و می‌شکنند (مخصوصاً اگر از آن‌ها با ابزارهای آشپزخانه استفاده کنید) و تمایل به کوچک شدن دارند. علاوه بر این معایب، بلوط به‌طور طبیعی چوب زیبایی نیست. با این حال، به‌خوبی رنگ را جذب می‌کند و به همین دلیل بسیاری از افراد با ظاهر آن جذب می‌شوند. اما این رنگ‌آمیزی در تماس با مواد غذایی ایمن نیست و فقط به‌طور موقت نقص‌ها را پنهان می‌کند.

◘چوب توس (BIRCH)

گاهی به چوب توس، چوب گیلاس ارزان می‌گویند، اما این انتخاب خوبی برای ساخت یک ظروف چوبی نیست. این چوب ممکن است ارزان‌تر از چوب گیلاس باشد، اما نرم‌تر و بسیار کم دوام است. همچنین 16 درصد از حجم خود را هنگام خشک شدن از دست می‌دهد و تمایل به پیچ خوردن و تاب برداشتن دارد. این ویژگی‌ها برای یک ظروف مناسب نیستند.


در فروشگاه آف سود، می‌گوییم یک ظروف چوبی خوب یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. پس قبل از اینکه ظروف چوبی خود را بخشی از خانه و سنت‌های خانوادگی خود کنید، مطمئن شوید که با دقت انتخاب می‌کنید.