هر آنچه که درباره ترکیب چوب و رزین باید بدانید

هر آنچه که درباره ترکیب چوب و رزین باید بدانید

رزین یا صمغ، ترکیبی چسبناک و با بوی تند می باشد که به طور طبیعی از تنه درختانی همچون کاج بدست می آید یا به طور مصنوعی ساخته میشود. رزین به طور کلی به عنوان یک ماده چسبناک در نظر گرفته می شود که وقتی در معرض شرایط خاص قرار می گیرد به یک جامد تبدیل می شود. این شرایط می تواند گرما، نور (معمولا نور UV) یا ماده دیگری مانند سخت کننده باشد. امروزه استفاده از رزین در هنر و صنایع دستی و تولید لوازم مختلف، و همچنین ترکیب کردن چوب با رزین بسیار رایج و کاربردی می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مطالبی از جمله تاریخچه رزین، انواع رزین و کاربرد آن نحوه ساخت وسایل چوبی با رزین، ایده هایی برای کار با چوب و رزین و مواردی از این دست آشنا کنیم.

تاریخچه رزین

هزاران سال است که انسان از رزین و کهربا استفاده کرده است. تجارت کهربا را می توان به عصر حجر (3500 سال قبل از میلاد) ردیابی کرد در حالی که تاریخچه رزین را می توان به قبل از 1700 سال قبل از میلاد در عصر برنز ردیابی کرد. کشتی سازان هزاران سال است که از شکل مایع رزین استفاده می کنند. از آن برای ضد آب کردن طناب و برزنت و برای مهر و موم کردن درزهای کشتی های چوبی به صورت قیر استفاده می شود. امپراتوری بریتانیا برای نیروی دریایی خود از رزین استفاده می کرد و آن را از منطقه بالتیک خریداری می کرد. با این حال، به دلیل فراوانی درختان کاج، مجبور شدند منبع جدیدی از رزین پیدا کنند که مستعمرات آمریکا مقدار زیادی از آن را در اختیار داشتند. به دلیل تقاضا و استفاده از کاج برای رزین، اولین قانون حفاظتی در آمریکا در ماساچوست تصویب شد که به مجوزهایی برای بریدن یا کندن پوست درخت کاج نیاز داشت. با ناپدید شدن منابع رزین در امتداد سواحل شرقی، تولیدکنندگان به دنبال منابع رزین در جاهای دیگر آمریکا بودند.
پس از جنگ انقلابی، بریتانیا برای ذخایر رزین خود به بالتیک بازگشت، در حالی که ایالات متحده جدید رزین خود را برای سنگ و قیر ذخیره می کرد. در یک دوره زمانی، تامین کننده رزین جهان جنوب ایالات متحده بود. از آنجایی که تامین کنندگان رزین جنگل‌های کاج جنوب ایالات متحده از جمع آوری سنتی رزین خسته شده بودند و جمع‌آوری رزین با ضربه زدن به درختان بسیار گران می‌شد، تولیدکنندگان به وسیله استفاده از ابزارهای مکانیکی از طریق تصفیه محصولات جانبی چوب، رزین مورد نیاز خود را جمع آوری کردند. کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان هنوز از روش های سنتی تا زمانی که منابعشان باقی است استفاده می کنند.

هر آنچه که درباره ترکیب چوب و رزین باید بدانید 1

چوب و رزین چیست؟

رزین ها ترکیبات چسبناکی هستند که دارای اشتعال زایی بالایی می باشند. رنگ رزین بین زرد تا قهوه ای متفاوت می باشد. رزین ها در حلال های الی مانند اتر و الکل به راحتی حل می شوند ولی در آب نامحلول هستند.
چوب یک بافت ساختاری است که در ساقه و ریشه درختان و سایر گیاهان چوبی یافت می شود. این یک ماده آلی است، ترکیبی طبیعی از الیاف سلولزی که از نظر کشش قوی هستند و در ماتریکسی از لیگنین جاسازی شده‌اند که در برابر فشرده‌سازی مقاومت می‌کند.

چگونه چوب و رزین را آماده کنیم؟

برای ترکیب چوب با رزین از رزین اپوکسی استفاده می شود. برای آماده سازی چوب برای ترکیب با رزین، ابتدا سطح چوب را کاملا خشک کنید، سپس بوسیله یک سمباده، روی سطح چوب را صاف و هموار کنید، به وسیله یک دستمال میکرو فایبر سطح چوب را از هر گونه گرد و غبار تمیز کنید و مدتی زمان بدهید تا سطح چوب کاملا خشک شود. بعد از آن، سطحی صاف را انتخاب کرده و روی آن را با پلاستیک به خوبی بپوشانید تا ریختن رزین به میز کار شما آسیب وارد نکند. مرحله بعد درست کردن ترکیب رزین می باشد. از آن جایی که برای اینکار از رزین اپوکسی استفاده می شود و رزین اپوکسی دارای بوی تندی می باشد، بهتر است این کار را در فضایی با تهویه مناسب انجام دهید. برای ترکیب رزین و هاردنر، ابتدا از یک دستکش استفاده کنید، سپس هر دو ماده رزین و هاردنر را در دو لیوان پلاستیکی یا یکبار مصرف به صورت جداگانه بریزید. ظرف خالی دیگری در اختیار داشته باشید و در آن مقداری از رزین و مقداری هاردنر را به نسبت دو به یک، یعنی به طور مثال ۴۰۰ گرم رزین و ۲۰۰ گرم هاردنر (دقت کنید همیشه واحد بزرگتر مقدار رزین اپوکسی می باشد) ریخته و به آرامی، به مدت ۵ دقیقه هم بزنید و ترکیب کنید. در این مرحله هم زدن باید حتما آرام و آهسته باشد، زیرا در غیر این صورت در ترکیب رزین حباب تشکیل شده و به کار آسیب وارد می کند. میتوانید رنگدانه مورد نظر خود را هم به ترکیب اضافه کنید. پس از انجام این کار، مواد مورد نیاز ما آماده است و سراغ ترکیب رزین با چوب می رویم.

چگونه چوب و رزین را ترکیب کنیم؟

نحوه ساخت وسایل چوبی با رزین به این صورت است که ابتدا لایه ای از رزین را در وسط کار ریخته و به وسیله یک قلم مویی و با حرکات رفت و برگشتی، به اطراف کار هدایت می کنید، دقت کنید که رزین به طور یکسان به قسمت های مختلف پخش شده تا لایه ای صاف و صیقلی بدست آید. در صورت وجود حباب روی سطح کار می توانید با استفاده از سشوار حباب ها را از بین ببرید، توجه کنید که سشوار را در فاصله ۱۵ الی ۲۵ سانتی سطح کار قرار دهید تا رزین شما نسوزد و آسیب نبیند. سپس حدود ۴ ساعت زمان می دهید تا لایه اول خشک شده و بعد از آن  لایه دیگر را به طور یکنواخت در سطح کار ریخته و به خوبی و با ضخامت یکسان پخش کنید. پس از گذشت ۲۴ الی ۳۶ ساعت رزین شما کاملا خشک و سفت شده و کار شما آماده است. برای ساخت یکسری دیگر از وسایل چوبی با رزین میتوانید از قالب هم استفاده کنید. به این صورت که مقدار چوب مورد نظر که از قبل آماده سازی شده را داخل قالب دلخواه قرار داده، و سپس ترکیب رزین و هاردنر آماده را داخل قالبی ریخته و تقریبا ۲۴ ساعت بسته به ضخامت و دمای محیط به آن زمان می دهید تا کاملا خشک و سفت شود، سپس آن را از قالب خارج می کنید.

هر آنچه که درباره ترکیب چوب و رزین باید بدانید 2

ایده هایی برای کار با چوب و رزین

ترکیب چوب با رزین ترکیب بسیار زیبایی می باشد که می تواند محیط زندگی و کار و حتی استایل ما را بسیار زیبا و منحصر به فرد کند. ایده هایی که برای ترکیب چوب و رزین وجود دارد محصولاتی از جمله زیوالات، میز و صندلی، ظروف و سینی و زیرلیوانی، تابلو، پازل های رزینی و ... می باشند.

● تولید میز و صندلی و مبلمان

از آن جایی که رزین ها ترکیبات شفافی هستند، تراش و طرح چوب را به زیبایی به نمایش می گذارد و باعث افزودن زیبایی و آرامش به محصول شما می شود. همچنین میتوانید رزین را با رنگ های مختلف ترکیب کرده و ترکیبی خاص و منحصر به فرد با چوب خلق کنید. ترکیب چوب و رزین برای میز و صندلی و مبل باعث دوام و عمر طولانی محصول می شود، زیرا این ترکیب در برابر خراش و آب مقاومت خوبی دارند.

● ساخت تابلو و لوازم دکوری

تابلوها و لوازم دکوری که از ترکیب چوب و رزین ساخته می شوند، می توانند زیبایی دکوراسیون منزل یا محل کار شما را دوچندان کنند. این نوع محصولات برای هدیه دادن بسیار مناسب می باشند. رزین ها به دلیل شفافیت و رنگی که دارند به نقاش ها و هنرمندان کمک می کنند تا طرح های برجسته و سه بعدی زیبایی را تولید کرده و محصولات خاص و منحصر به فردی را وارد بازار نمایند. همچنین شفافیت رزین باعث می شود که نور از آن عبور کرده و زیبایی محصول را دوچندان کند.

● ساخت زیورآلات و جواهرات

زیورآلات و جواهراتی مانند گردنبند و دستبند که از ترکیب چوب و رزین ساخته شده اند، بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشند و نظر هر کسی را با هر سنی به خود جلب می کنند. علاوه بر این، این دو ماده حساسیت زا نیستند و می توانند خلاقیت شما را در دنیایی از تنوع، شکوفا کنند. 

● ساخت وسایل آشپزخانه

استفاده از ترکیب چوب و رزین در تولید وسایل آشپزخانه، زیبایی فضای آشپزخانه و زندگی شما را دوچندان میکند. علاوه بر آن ترکیب چوب و رزین در تولید لوازم آشپزخانه، باعث مقاومت و دوام و طول عمر محصولات شما می شود.

● ساخت وسایل بازی

تولید و ساخت وسایل بازی از ترکیب چوب و رزین، نظر افراد و کودکان را به خود جلب میکند و محصولی بسیار جذاب و زیبا را به ارمغان می آورد.

هر آنچه که درباره ترکیب چوب و رزین باید بدانید 3

سرویس و نگهداری، شستشو محصولات چوب و رزین چگونه است؟

نگهداری از محصولات رزینی بسیار ساده می باشد و شما می توانید با رعایت یکسری نکات، محصولات چوب و رزینی خود را سال های سال، سالم و زیبا نگه دارید. اولین نکته در نگهداری، جلوگیری از حرارت زیاد به محصول می باشد. این کار باعث به هم ریختن حالت محصول شما می شود. همچنین قرار دادن محصولات داغ بر روی ترکیبات رزینی، باعث به جا ماندن رد محصول روی کار می شود. دومین نکته این است که در هنگام استفاده از ظروف رزینی، از گذاشن یکسری مواد از جمله میوه های پوست کنده و ... روی ظرف خودداری کنید، زیرا اینکار ممکن است باعث خوردگی رزین شود. نکته بعدی در نگهداری محصولات رزینی این است که، از برخورد اشیاء تیز با محصولات چوب و رزین خودداری نمایید، زیرا این اشیا می توانند باعث خط و خش روی محصول شما شوند.
هنگام شستشوی محصولات چوب و رزینی، اول اطمینان حاصل کنید که خراشی روی کار شما وجود ندارد، زیرا وجود خراش باعث نفوذ آب به بافت چوب میشود و باعث تغییر رنگ و شکل محصول شما می شود. برای شستشوی محصولات رزینی از آب گرم و مایع خنثی استفاده کنید و به وسیله یک پارچه نرم و تمیز محصول خود را بشویید. پس از شستشوی وسیله، آن را به صورت عمودی گذاشته تا خوب خشک شود. می توانید برای شستشوی محصولات چوب و رزینی از ترکیب آب و سرکه سفید نیز استفاده کنید.

خرید محصولات رزینی

محصولات چوبی و رزینی زیبایی و جلوه منحصر به فردی به زندگی ما می بخشند. از این رو شما عزیزان می توانید برای خرید محصولات رزینی و همچنین صنایع دستی شیک و خاص به فروشگاه اینترنتی آف سود مراجعه نمایید. فروشگاه اینترنتی آف سود، یک فروشگاه خاص و اصیل ایرانی می باشد که حاوی صنایع دستی و محصولات بسیار زیبا و شیک و مدرن می باشد.

جمع بندی

ترکیب چوب و رزین ترکیب بسیار زیبایی می باشد و استفاده از این ترکیب در محل زندگی و کار، زیبایی و جلوه خاصی می بخشد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع رزین و کاربرد آن و همچنین نحوه ساخت وسایل چوبی با رزین و موارد و نکاتی از این قبیل آشنا کنیم، تا شما بتوانید آثاری شیک و خاص و زیبا برای خود تولید کرده و از زیبایی و جلوه آن لذت ببرید.